Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes PC till Mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-14 17:24

Hej

Behöver hjälp!

Har haft itunes på min Pc men nu så har jag äntligen köpt en Ibook.

Kan jag föra över alla låtar som jag har på min Ipod som är länkad till min PC till min nya Ibook?

Hur i så fall?

Tack

Enklast är ju att bara tanka över låtarna från pc:n via FTP eller SMB (windowsfildelning) och bara knö in dem i iTunes där. Då tappar du saker som spellistor och "play count".
Vill du ha med dem blir det nog rätt mycket pyssel. Du kan exportera databasen till XML, och sen importera på nästa dator. Dock tror jag att du måste ändra alla sökvägar i den (vilket löser sig med en väl placerad sök&ersätt).
Låtar från iPoden kan man lätt "importera" på PC (leta upp katalogen där alla ligger och dra in till hårddisk, iTunes fixar filnamnen sen), på macen behöver man nog nåt litet specialverktyg.

Nu vill jag väcka denna tråd till liv....jag har min PC som jag har fixat mitt bibliotek hur fint som helst med Albumart och allt, kan jag på nåt lätt sätt se till att jag får över allt till min Macbook med alla bilder utan att behöva sitta o lägga in allt igen :S

Bilderna ligger i metadata-delen av filen. Så gör som Stäck säger, flytta filerna och importera dem i iTunes igen. Det är det enklaste sättet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 15:39
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Bilderna ligger i metadata-delen av filen. Så gör som Stäck säger, flytta filerna och importera dem i iTunes igen. Det är det enklaste sättet.

Fast det där stämmer inte om du laddat ned cover-arten från iTunes. Då ligger den i en separat mapp i iTunes-mappen. Samtidigt går de ju lätt att ladda ned igen.

Jo om som man laddat ner därifrån kommer ju hämtas hem lätt, men dom som är ditlagda ligger alltså i metadata delen då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 16:24
Ursprungligen av extremesanta:

...men dom som är ditlagda ligger alltså i metadata delen då?

De ska följa med om du inte för över de på något extremt knixigt sätt, över något protokoll som tar bort metadatan eller liknande. Den risken är liten alltså.

1
Bevaka tråden