Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta fönster i Firefox, snabbkommando

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-14 14:17

Jag har hittat diverse snabbkommandolistor på nätet men hittar inget kommando för att byta fönster i Firefox. Jag börjar fundera på om det ens existerar. Eller är det något universiellt kommando som jag helt enkelt missat i Mac OS X?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-14 14:23

Är det inte Command + tab ?

cmd + < eller > funkar för att byta fönster inom programmen.

EDIT: Jag menar alltså cmd/+< för att byta fönster "framåt" och cmd/+shift+< (därav >) för att byta bakåt!

Senast redigerat 2008-08-14 14:36

Universellt kommando för att byta fönster är: äpple-<
Hoppa mellan flikar: ctrl-tab

Vet inte om det är vad ni tänker på, men ett väldigt enkelt snabbkommando som jag använder dagligen är äpplet + 1 för första fliken osv för flik 1-9

Ursprungligen av jacoblo33:

Vet inte om det är vad ni tänker på, men ett väldigt enkelt snabbkommando som jag använder dagligen är äpplet + 1 för första fliken osv för flik 1-9

Vi kan alla den, men vad lither menar är att han inte har nåt snabb kommando för att byta mellan FÖNSTER. Det är skillnad på flikar o fönster.
Men personligen fattar jag knappt varför lither vill ha detta för tabbad browsing äger ju ut fönster.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Vi kan alla den, men vad lither menar är att han inte har nåt snabb kommando för att byta mellan FÖNSTER. Det är skillnad på flikar o fönster.
Men personligen fattar jag knappt varför lither vill ha detta för tabbad browsing äger ju ut fönster.

I Firefox kan man inte mig veterligen sammanfoga alla öppna fönster (som man kan i Safari) och en hel del länkar ger en nya fönster, även om man har andra inställningar i programmet. Därför kan det vara gött att veta hur man bläddrar bland fönster.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-14 15:20

Där var det. Tusen tack.

Fredde/pandemonium: Absolut. Jag använder flikar dagligen. Men då och då dyker det upp ett nytt fönster (pop-up, SVT play, whatever) och då vill jag slippa leta efter det eller gå till Window-menyn.

edit: Där var det inte alls. Får bara det där error-ljudet. Hmm..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-14 21:19

En annan lite bucklig variant är SHIFT+ÄPPLE+´ (appostrofen till vänster om backspace).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-19 00:56
Ursprungligen av kaydee:

En annan lite bucklig variant är SHIFT+ÄPPLE+´ (appostrofen till vänster om backspace).

Ah, den funkar åtminstone för mig. Tack tack!

Då hänger jag med lite bättre

Vet inte om det kan vara av någon nytta, men använder följande program för att hoppa mellan alla öppna fönster och fungerar klockrent. Kanske kan hjälpa...

Many Tricks · Witch

Varför fungerar äpple < på min ena dator, men inte på den andra?

På den andra fungerar däremot äpple shift ´

Någon med bra svar?

//K

Ursprungligen av kebarb:

Varför fungerar äpple < på min ena dator, men inte på den andra?

På den andra fungerar däremot äpple shift ´

Någon med bra svar?

//K

För att default värdet ändrades i något skede (Kanske är det oxo beroende på språk?). Du kan ställa in det i keyboard preferences. Se bifogad bild.

1
Bevaka tråden