Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MMS-tips! Vad kan man använda det till?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på med ett projekt som handlar om olika sätt att använda MMS (dvs skicka bild, ljud och text med mobilen, ungefär som ett multimedialt SMS). För att komma vidare håller jag och mina kollegor på att spåna vad det egentligen finns för nytto-områden och roliga saker man kan göra med MMS. Jag har själv MMS:at en del själv, men det är alltid kul att höra vad andra har för idéer.

Några exempel på hur jag själv använt MMS:

* Var i Åre för några veckor sedan. Vädret var as-kasst, men jag ville ändå göra mina vänner avundsjuka. Så jag fotograferade helt enkelt av ett vykort med mobilen; en vacker vy över Åre i perfekt väder och MMS:ade bilden till mina arbetande vänner. (Slapp dessutom skriva en massa manuella vykort)

* Skulle köpa en kostym. Kunde inte riktigt välja mellan två olika kostymer så jag fotograferade bägge med mobilen och MMS:ade till flickvännen för det slutgiltiga beslutet.

* Var på konsert som en kompis missade. (Kjell Höglund) Spelade in en snutt och MMS:ade över till min kompis som fick förhinder.

Vad finns det mer för skojiga/nyttiga situationer? Det kan ju tänkas användas i jobbet för vissa yrkeskategorier - t ex en servicetekniker som plåtar en del av en maskin och MMS:ar det till en kollega för att rådfråga hur han ska lösa problemet.

Fler idéer? (MMS med ljud och/eller bild, gärna kombinerat med text.)

Allt emottages tacksamt!

Mer info om MMS finns bland annat här och här.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-06 14:54

man kan rita vägbeskrivningar i p800 och skicka.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: martin:
man kan rita vägbeskrivningar i p800 och skicka.

Ja, det är bra. Det har jag själv gjort - både ritat egna kartor och hämtat kartor från webben som förtydligats med pilar och MMS:ats till de vilsna mottagarna.

Årets Vasalopp erbjöd målgångsbild av valfri åkare (även öppet spår) via MMS. Det tyckte jag var lite fräckt, hade jag haft en MMS-telefon hade jag gärna tagit emot sånt när folk jag kände åkte loppet.

Hu! Nån har gjort en fejkad reklamfilm om MMS, den ligger här.

Och här finns det en artikel om det hela.

OM våra kära operatörer kunde se till att stödja hela MMS standarden då är MMS en kanon grej! Man får väl vänta och se. kunde priset var av denna värld och inte en skrivbords produkt så skulle MMS slå ut sms inom en , två år. tror jag... Men visst är det en kul grej med MMS

  • Oregistrerad
  • 2003-03-19 14:47

Är det bara jag som känner att mms verkar vara onödigt? Alltså, jag kan inte så mycket om standarden men jag kommer ihåg när jag hade min japanska mobiltelefon så kunde jag göra allt som går att göra med mms mha e-post. Varför inte använda e-post i mobilen istället för mms? Man kan ju lätt och smidigt lägga till en film eller bild som fil till ett mejl...

  • Medlem
  • 2003-03-20 00:44
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Daniel R:
Är det bara jag som känner att mms verkar vara onödigt?

Nej, verkligen inte. Men det är som jag såg i en dator-reklam ONOFF hade någon gång 94 (där bl a LC 475 ingick):

"Du behöver inte en dator,
men ingen behövde en tv heller"

Fullständigt klockrent.

Detsamma gäller för mycket av den tekniska utvecklngen numera - vi kan numera göra nästintill precis vad som helst - men ännu har inte behov EGENTLIGEN uppstått eller skapats och därför går det ganska långsamt.
(För en pinsam fråga är för närvarande: Vad f*n skall vi använda all teknik till?!!?
Spara tid? Vilket konton lägger man sparad tid på? Kommer vi att stressa mindre?)

Till slut kommer givetvis nästan alla att älska att skicka bild/ljud/video/känsel-sms - men just nu är det lite krystat och de tänkta användarna/konsumenterna ser inte riktigt nödvändigheten eller vitsen med det hela än.

När dagens Lunarstorm-generation börjar röja på allvar, med både egna pengar och diverse befattningar - DÅ du....

(ett boktips: "Bekvämlighetens triumf" av Lasse Svanberg)

  • Oregistrerad
  • 2003-03-20 16:43

Du missförstod mig nog.. jag menar inte att principen att skicka bilder och filmsnuttar är onödig, det är askul! Däremot att införa ett system som mms istället för att utveckla mobiltelefonernas e-posthantering förstår jag inte.

  • Medlem
  • 2003-03-20 21:14
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Daniel R:
Du missförstod mig nog..

Nej - kunde bara inte hålla mig från att svara på frågan!
Sorry!

Är det fortfarande så att man inte kan skicka MMS från Vodefone till Telia eller Comviq och viceversa?

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Är det fortfarande så att man inte kan skicka MMS från Vodefone till Telia eller Comviq och viceversa?

Ciryon

Ja, det är tyvärr så.. Men det torde lösa sig snart.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Goldbeach
Ja, det är tyvärr så.. Men det torde lösa sig snart.

Nu har det dock hänt grejer. 2/3 av vägen iallafall. Läs mer på tidningen Mobils hemsida.

1
Bevaka tråden