Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags att rensa iChat, ICQ och MSN listorna

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder både Adium och iChat samtidigt - en kontaktlista per sida av min 30" Cinema HD skärm. Anledningen är att jag har två iChat konton (mitt eget och mac.se helpdesk) plus att iChat klienten fungerar bättre för gruppchat och när man ska skicka filer.

Dessutom har jag nästan alltid Skype påslaget men det är mest för att jag använder det för utgående samtal till Sverige. Faktum är att jag har på mig mitt headset nästan hela tiden när jag sitter framför datorn med iTunes musik som tonas ner automatiskt när någon ringer. Utan Skype vore det jobbigt att bo på andra sidan jorden!

Hursomhelst tog jag en titt och insåg att jag har mellan 400 till 500 kontakter på listorna varav en stor del är personer jag troligen inte pratat med på ett par år eller mer.

Särskilt gamla ICQ kontakter verkar ha loggat ut för alltid - MSN är den stora kungen inom IM känns det som. Så idag började jag rensa!

Målet är att trimma ner till 100 personer. Om jag råkar ta bort just dig beror det troligen på att min meddelandehistorik är tom och att vi inte talats vid dom senaste nio månaderna (då kraschade min förra hårddisk och tog med sig gamla meddelandehistoriken).

Hur många har du på IM listorna? Hur hanterar du alla kontakter?

Jag var hård men rättvis. I stort sett alla ICQ-kontakter raderades eftersom dom inte loggat in på mer än sex månader. Det finns ett litet hardcore-gäng kvar (ni vet vilka ni är) som tuggar vidare med ICQ och dom stannar såklart.

La lite tid på att dela in kontakter i grupper, fixa riktiga namn på alla kontakter och slå samman kontakter där man har samma person med flera IM-format (ICQ/MSN/iChat).

Känns bra - äntligen ordning!

Ursprungligen av Björnström:

Hur många har du på IM listorna? Hur hanterar du alla kontakter?

Jag har haft Adium inställt på att bara visa kontakter som är online, vilket har gjort att jag inte har koll på hur många kontakter som flyter runt. Dessutom är de indelade i grupper och jag har bara gruppen Buddies och Bonjour öppen. Resten av gruppernas flikar har jag fällt ihop.

Alltså; min kontaktlista visar de jag är intresserad av att se online-status för.

/c

Ett par konstiga problem i iChat:

  • Vissa kontakter går inte att radera. Dom kommer tillbaka automatiskt fem sekunder senare (!)

  • En kontakt är felstavad och även om jag rättar namnet så förblir namnet felstavat i kontaktlistan. Det är rättstavat om man öppnar kontakten och i adressboken...

  • Vissa kontakter går inte att ändra alls. Vad än jag gör så nollställs ändringarna.

1
Bevaka tråden