Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få hårddisk att fungera med Time Machine

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejhej

Jag bor tillsammans med en kompis, han kör PC och jag kör Mac, nu har jag min externa hårddisk inställd på att fungera med både mac och pc:n, något som inte fungerade i början. Häromdagen skulle jag för första gången använda Time machine, men då fick jag ett felmeddelande som i korta drag sa att det går inte med följande hårddiskinställning, samt formatera nu om du vill...

Poängen emd den externa är ju att vi flyttar runt den en del, går det då att köra så den är kompatibel med time machine samt både funkar på pc/mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 14:55

Nej, Time Machine kräver att disken är formaterad i HFS+.

Det går visserligen att skaffa programvara till PC som kan läsa HFS+ har jag hört (googla!), men jag skulle nog inte vilja att någon PC-programvara går in och accessar min Backup-disk!

Köp en separat TM-disk! Det är inte så hemskt dyrt.

Tacktack, då vet man det, har kollat på en TM-disk men går ju ändå på en två ungefär, dock ruskigt smidigt! så får väll se hur man gör när lönen kommer;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 20:24
Ursprungligen av wagistrom:

...men går ju ändå på en två ungefär...

Jag vet inte vad du menar men 500Gig kostar under 800 kronor!

WEBHALLEN.com

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-08-14 22:01

man kan annars partionera upp den, en del för timemachine och en för lagring.

jag köpte en lacie 1tb disk för under 1300spänn, väldigt enkel modell men fullt tillräcklig för timemachine.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-15 08:10
Ursprungligen av tim-:

man kan annars partionera upp den, en del för timemachine och en för lagring.

jag köpte en lacie 1tb disk för under 1300spänn, väldigt enkel modell men fullt tillräcklig för timemachine.

Det är dessutom att rekommendera eftersom du då kan styra hur stor plats Time Machine får/ska ta upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 08:55

Partitionering kan säkert vara bra, men man bör i så fall ta sig en funderare på hur den partition som INTE är TM backas upp? Med en backup-disk till?

Ursprungligen av pesc:

Partitionering kan säkert vara bra, men man bör i så fall ta sig en funderare på hur den partition som INTE är TM backas upp? Med en backup-disk till?

Ja. Har man en extra stor disk för lagring så behöver man en extra stor disk till som kan vara en kopia av originaldisken. Jag har själv kört en LaCie 320Gb länge, där de första 80Gb är för backup av den interna hårddisken i min MacBook.
Nu ska jag införskaffa en till LaCie 320Gb som blir backup-enheten på den första LaCien.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 16:57

I det läget skulle jag ha EN disk som är TM-backup till BÅDE den interna disken och den externa. Utan någon partitionering. Då blir det enklare att återställa om någon av de tre diskarna (interna, extern lagring eller extern backup) skulle ryka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 19:09

Nån som har något tips om en extern hårddisk med USB och 2 diskar?

Förstår att man kunde missuppfatta mitt svar, men jag menade en sån Time Capsule hårddisk, 500gigarn där går väll på någonting på 2800:- om jag inte minns fel? Men skit samma, är ju ovesäntligt, har i princip bestämt mig för att lösa problemet med en Iomega 500Gigs hårddisk, den som passar till macmini:n, på så sätt får man väll ändå säga att man gjort en liten investering då man ändå är lite småsugen på macmini:n, hehe... Anra alternativet är att köra den enbart för macen tror jag...

Någon som har en sådan? har bara hört att den blir ganska varm samt att det bör påverka livslängden negativt?

1
Bevaka tråden