Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ladda upp bilder från iPhoto?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hammarö
  • 2008-08-13 19:11

Finns det något smidigt sätt att ladda upp bilder från Iphoto?
För vad ja kan se nu så finns inga mappar med bilder, måste man då skapa dessa mappar för att kunna ladda upp? Alltså exportera bilder från Iphoto till en mapp på datorn för att sedan få upp dom på nätet.

Tacksam för tips.

Vad jag vet måste man ha MobileMe för att ladda direkt till webben. Kanske finns det en ftp-plugg till iPhoto (finns till Aperture)?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-13 19:16

Man kan skicka bilderna till iWeb som en bildsida och ladda upp den på valfritt ställe.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2008-08-13 19:32

Finns det inget smart sätt att bara kopiera alla händelser till en mapp på datorn? Så kan man sen ladda upp därifrån. Det funkar ju att exportera bilder men om man då tar flera händelser samtidigt så läggs dom ihop. Man måste alltså skapa en mapp för varje händelse och det är det jag skulle vilja undgå.

Har inte kollat närmare (kör Aperture) - men kanske finns något här:
iPhoto Addons, Extensions & Plugins

Google sökkriterium bör vara typ: iphoto plugins

Jag vet att jag någon gång läst om pluggar som åtminstone fixat direktexport till Flickr etc. Om det finns en ren FTP-plugg så är ju saken biff.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-13 20:09

Gå till din hemkatalog -> Bilder. Håll ned ctrl och klicka på iPhoto Library och välj visa paketets innehåll. Där i mappen originals ligger dina original bilder i mappar. Och i Modified ligger de där du gjort ändringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 20:15
Ursprungligen av MatsOlov:

Gå till din hemkatalog -> Bilder. Håll ned ctrl och klicka på iPhoto Library och välj visa paketets innehåll. Där i mappen originals ligger dina original bilder i mappar. Och i Modified ligger de där du gjort ändringar.

Nej gör inte det! Pilla inte i mapparna. Det är lätt att råka välja fel fil om man gör såhär.

Om du har bilderna i iPhoto så använd iPhoto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 20:13

Kan du förklara vad du menar med "ladda upp"?

Grundtipset är att du helt enkelt drar bilden från iPhoto dit du vill ha den. Förutsatt att du kör Mac-anpassade program.

Om du vill "ladda upp" med t.ex. FTP kan du använda CyberDuck. Öppna en FTP-plats och dra bilderna från iPhoto till en mapp på FTP-platsen.

Om du vill ladda upp på en webb-sida kör du safari och drar bilden från iPhoto till fil-dialogen. (endast en bild i taget här tror jag.)

Vad vill du göra?

1
Bevaka tråden