Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stulen macbook pro

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade en macbook pro version 1,1 2.0Ghz 2Gb ram innan den blev stulen ur bilen.

Den har serienummer W86390RBVWY.

AIRPORT X-TREME ID:
00:17:F2:4F:E4:5E

ETHERNET:
00:16:CB:9F:DB:E5

BLUETOOTH:
00:16:CB:2C:B1:AC

Om du nu har köpt eller sett en dator och av någon outgrundlig anledning kollat serienummer, kolla om den har detta serienummer och hör av dig mot hittelön och så att man kan sätta fast denna tjuv/hälare.

Om detta hade hänt utanför bilen hade försäkringsbolaget ersatt den. Men nu så när den är i bilen så betalar de inte en spänn. Skönt.

Mvh Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 22:33

Vart blev denna dator stulen? Ganska bra info. Tråkigt att läsa dessutom att man aldrig kan få ha sina saker i fred.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-13 22:44

Jag tror du kan anmäla till Apple att den är stulen och då kommer service providers se att den är det. Det finns i alla fall någon liten app som söker på serienummer i nån databas någonstans och kan säga om en dator eller ipod är stulen.
Men vilket kap för tjuven, apple care och allt

Ursprungligen av nllub:

Jag tror du kan anmäla till Apple att den är stulen och då kommer service providers se att den är det. Det finns i alla fall någon liten app som söker på serienummer i nån databas någonstans och kan säga om en dator eller ipod är stulen.
Men vilket kap för tjuven, apple care och allt

Problemet är att det INTE finns ett sånt system. Det borde vi gå samman och fixa. Har varit uppe tidigare på tapeten:
http://www.99.se/allt-om-mac/62217-ideella-f-reningen-macregistret.html

Kanske dags att ta av sig handskarna och dra igång?

Ursprungligen av Björnström:

Problemet är att det INTE finns ett sånt system. Det borde vi gå samman och fixa. Har varit uppe tidigare på tapeten:
http://www.99.se/allt-om-mac/62217-ideella-f-reningen-macregistret.html

Kanske dags att ta av sig handskarna och dra igång?

Ja, det tycker jag!
Det borde vara något som om inte Apple sponsrar det alla Service Centers skulle vara intresserade av.

Ursprungligen av Björnström:

Problemet är att det INTE finns ett sånt system. Det borde vi gå samman och fixa. Har varit uppe tidigare på tapeten:
http://www.99.se/allt-om-mac/62217-ideella-f-reningen-macregistret.html

Kanske dags att ta av sig handskarna och dra igång?

När jag blev av med 15-20 iBook G4 vid ett inbrott så kontaktade jag Apples Support och kunde "flagga" dessa datorer som stulna i deras system efter att ha faxat in polisanmälan och serienummer. Jag antog att det var det system som service-providers använder vid t.ex garantireparation. Men det är inte på det sättet alltså?

Jag skulle ha sagt att det hände utanför bilen.

Ursprungligen av carlanders82:

Om detta hade hänt utanför bilen hade försäkringsbolaget ersatt den. Men nu så när den är i bilen så betalar de inte en spänn. Skönt.

Mvh Anders

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-14 15:03
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag skulle ha sagt att det hände utanför bilen.

Vadå, att du lämnade datorn utan uppsikt på en parkbänk, snarare än i bilen?

Ett sådant register leder väl inte till merförsäljning för Apple, snarare tvärtom?

Ursprungligen av Taz_1999:

Ett sådant register leder väl inte till merförsäljning för Apple, snarare tvärtom?

Så du menar att apple tycker att det är okej med att folk snor datorer, för då får de sälja en dator till osv? Jag tycker att ett spårningsregister hade varit fantastiskt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-19 11:46
Ursprungligen av carlanders82:

Så du menar att apple tycker att det är okej med att folk snor datorer, för då får de sälja en dator till osv? Jag tycker att ett spårningsregister hade varit fantastiskt.

Han påstod inte att det var okej, han påstod att det inte skulle leda till merförsäljning för Apple. Läs och tänk efter innan du låter känslorna ta överhanden.

Men som hans försäkringsbolag verkar resonera verkar det ha varit det bättre alternativet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-14 15:26
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Men som hans försäkringsbolag verkar resonera verkar det ha varit det bättre alternativet.

Han kan ju ha feltolkat dem. Jag tvivlar på att man får ut någonting om man lämnar datorn utan uppsikt utanför bilen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-14 15:36

Det är väl så att man inte får ersättning för stöldbegärlig egendom som lämnas i en bil.

För framtiden kan du testa på denna applikationen (tror den kan vara bra )
iAlertU 0.29b software download - Mac OS X - VersionTracker

Synd det där med stölden, vissa människor är bara dumma i huvudet fan.

Vi som kör mac.se kan använda UnderCover utan extra kostnad.
Ett bra "skydd" mot stölder.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-15 08:28
1
Bevaka tråden