Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder man verkligen en Palm???

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har insett att en siemens m35 med kasst batteri inte är en speciellt pålitlig eller kompetent almenacka¨, så vad att göra? Alternativen är att

1:köpa en billig almenacka på pappershandeln. Bra: Billigt och enkelt
Dåligt: Opreussiskt och ömtåligt. Har en tendens att sabba mina almenackor rätt fort.

2:Köpa en beg palm v(x) för sisådär 1000 bagis.
Bra: ordning o reda samt allnmän pryllycka.
Dåligt: KAN vara ett infall av rent prylbögeri och inget annat. Tveksamheter om användbarheten, är det praktiskt att använda den som en almenacka och anteckningsblock för smågrejer. Funkar textinmatningen?

There you have it, skulle vara väldigt tacksam för lite info från palmägare. Är det en vettig pryl eller samlar den bara damm i skrivbordslådan?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-10-02 06:29

Pappersalmanackan är billigast och har bra textigenkänning, men den är svår att synca med iCal och Adressbook

Textigenkänningen fungerar kanon på Palmen, så länge inte skrivytan blir nednött eller skadad. Jag har använt mina Palm för att ta upp föreläsningsanteckningar under Universitetstiden, ligger på runt 99% rätt, oftast var det våra svenska å,ä,ö som tjorvade. Det är dock lite träningssak att lära sig "skriva rätt", och att skriva fort(jag skriver istort sett snabbare idag med graffitin än på papper).

Sedan har också Palmen fler fördelar, som Avantgo, spel, larm och lite annat smått och gått. Jag rekommenderar starkt en Palm, men man bör nog vara lite prylbög för att använda den riktigt mycket

Har en PALM 505 själv ( genom jobbet ), och mina kollegor skaffade ett tag efter iPaq´s allihopa.

Problemet med iPaq.arna är att de är för stora ! Folk släpar inte med sig iPaq:en - medans min Palm är smidig och glider alltid med i fickan.

Men..jag kan inte spela mp3 på min Palm, oj vilken förlust

Ipod någon ?

/ D

  • Medlem
  • 2002-10-02 11:45

Jag hade ungefär samma funderingar som du, men testade och blev väldigt nöjd (jag har visserligen bara haft den i några veckor).

De största fördelarna framför en papperskalender är:

-att den piper när du skall göra något
-avant go, att altid ha med lite nyheter gör bussresor och vänttider mycket trevligare.
-engelsk-svensk, svensk-engelsk ordlista som alltid finns med.
-möjigheten att ta med och redigera word och excell document är väldigt smidig

Jag matar inte in några jättelånga anteckningar i den. Isf så skriver jag in dem på dator där hemma (det finns naturligsvis en massa tangentbord att köpa till palmen). Men kortare texter är inga problem alls. Jag var förvånad över hur enkelt det var att lära sig graffiti.

Låt mig vända lite på ditt resonemang: Om ditt prylbögeri kan hjälpa dig att bli mer organiserad, så är det väl bara att köra på. Jag glömde alltid allmanackan hemma och använde den inte helt enkelt för att det var för tråkigt. Palmen är alltid med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-02 11:49

Min Palm V har samlat damm från första stund egentligen. Kanon när jag körde den som scorekort på golfbanan, skitbra verkligen. Men annars har jag inte haft användning för den, Fast det kanske beror på att jag inte är en kalendermänniska av någon stor rang, varken att jag har lust att föra eller att jag har något att föra.

Någon som vill byta? Jag vill ha en skärm till min 4400:a...

Hmm verkar som man kan tjäna lite på att köpa en handspring visor istället. Är de synkbara med macen o iSync måntro?

Vill eg ha en telefon som har en hyfsad kallenderfunktion men i dagsläget så satsas det ju bara på färgskärmar och kameror(!!!). Nä en mobil med stor monokrom skärm, T9, och hyfsad batteritid och min lycka vore gjord...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-02 19:49

För ett par år sedan köpte jag en Palm III, den va lite kantig och så, men den funkade rätt ok. Sedan, en sen sommardag, råkade jag halka och lyckade landa med mer eller mindre hela min tyngd på den stackars apparaten, och sen levde inte skärmen mer. I ett år var jag utelämnad till papperskalendrarnas begränsade värld innan jag köppte min nuvarande Palm Vx.

Palm Vx har ungefär samma formfaktor som dom nya Palmarna. Deras smidiga form gör att de lätt hänger med(t o m mer än IIIan) nästan överallt. Igår köpte jag ett tangentbord till palmen. Klockrent om man vill skriva in en längre text i palmen och inte orkar sätta sig vid en dator.

Grafitti, som Palms textinmatning heter, är helt ok och något man vänjer sig vid, men min inmatningshastighet där kan varken tävla med ett vanligt papper, eller ett tangentbort(därav tangentbordsköpet).

Program är något som finns i överflöd. Vill du göra något med din palm så är chansen stor att det finns någon som redan gjort ett program för det...

Har själv surfat ett par gånger på min palm(via gprs) och det fungerar ochså finfint. Man kan både wappa, webba och maila utan problem. Det finns faktiskt t o m icq för palm!

Och om man inte är så lyckligt lottad att man har gprs eller helt enkelt inte vill spendera pengarns det snart kostar med gprs finns ju alltid det ypperliga AvantGo!

Ett tips till dig som har en Palm är att skaffa sig ett litet läder-/plastfodra. Det är helt överlägset dom medföljande luckorna!

Nåja, det jag ville säga med denna lilla utläggning är väl kort och gott:
Palmar är praktiska. Du köper den som kalender och adressbok, men det slutar med att du använder den till ett tjog andra saker också. Palm är kanske inte en fullfjädrad dator, men det är ska inte en handhållen apparat vara - det är därför man har en dator också.

Har en iPod också, och har funderat på att börja använda den inbyggda kalendern på den, men det kräver väl iSync och Jaguar? Någon som vet? Men med en iPod kan man ju inte redigera och lägga till nya saker i sin kalender, så Palmen står sig.

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-02 20:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anton W:
Hmm verkar som man kan tjäna lite på att köpa en handspring visor istället. Är de synkbara med macen o iSync måntro?

Handspring använder sig, liskom palm, av en teknik som heter HotSync. Programmet för den stationära dator heter detsamma, och ligger på samma version (4.0).
Jag tycker det verkar som dom fungerar mer eller mindre lika vad det gäller synkronisering, om inte t o m exakt lika om det nu är samma program (vilket ju verkar troligt). Jag har inte laddat ner någondera, men det kanske någon anna gjort?

Men i vilket fall som helst så finns ju i alla fall både handsprings och palms egna programvaror att tillgå ( handsprings palms )
Och båda funkar i OS X.

/arvid

Tack för alla uttömmande svar, har klargjort mycket. Nu har dock ett nytt dilemma uppstått, Palm V eller Palm Vx. Palm V kostar ett par hundra mindre men har som det verkar bara 2mb minne, illa illa. Funkar det att dra hem aftonbladet o sånt med den tror ni?

Lutar åt Vx-modellen, har tittat på andra fabrikat också men de kommer inte i närheten av palmen designmässigt. Man är väl en fjolla I guess...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-03 11:42

2 mb minne som är inbyggt i Palm V räcker längre än vad man tror. De flesta program är bara några tiotal kb. Jag har lagt in massor av program och har fortfarande utrymme kvar.

Jag har för övrigt en Palm V till salu om du är intresserad. Den har mest samlat damm sedan jag köpte den...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-03 11:51

Fler fördelar med Palm jämfört med traditionella papperskalendrar:

- Du behöver inte byta kalender vid årsskiftet.

- Du kan sätta födelsedagar och annat på repetition varje år så att du aldrig glömmer en födelsedag.

- Du har en bra backup på din (mail)adresslista som du enkelt (nåja) kan plugga in i en ny mailklient när du byter jobb.

Jag använder Palmen främst som en transporterbar version av min jobb-outlook (på pc:n) och gör därför det mesta av datainmatningen genom datorn. Jag var först väldigt skeptiskt till att skaffa ännu en onödig pryl, men har faktiskt inte rört den gamla filofaxen sen jag fick min palm v 1999.

/Nils

  • Medlem
  • 2002-10-03 11:59

Satsa på en Vx, det är bra med lite extra plats. Du kommer att hitta en massa program som du vill ha när du blir lite varm i kläderna. Prisskillnaden är väl inte så stor.

Har en Palm Vx men använder den knappt alls. Jobbit, komplicerat o trist med Palm Desktop. Måste uppgradera OS´et för att få den att funka med iSync.

Däremot har jag adressbok och kalender i telefonen (T68i) fungerar verkligen hur smidigt som helst! Är nog det enda jag behöver egentligen.

Ciryon

Har inget stort behov av diverse program... tror jag? Vad är det för program man "behöver"? Har ju eg bara behov av almenacka + dagstidning o lite annat anvanttjafs... Spel är nog inget som är särskilt intressant i sammanhangen men som sagt, om ni kan ge exempel på smarta program som jag inte tänkt på så vore det peaches

...och om någon är intresserad av att sälja så är jag absolut(!) öppen för förslag

/Anton (a.k.a. hightechhoran)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Måste uppgradera OS´et för att få den att funka med iSync.

Merde! Kan man få det att funka på en Palm V? Och i sådana fall hur stor plats tar senaste palmOS? Har ingen lust att behöva göra saker manuellt, själva poängen är ju att den ska förenkla min vardag, inte tvärtom...

  • Medlem
  • 2002-10-03 18:23

Tycker inte alls det är komplicerat eller jobbigt med palmdesktop. Man kan även använda Ms Entourage som kalenderprogram, men det har jag inte testat.

Ett tryck på knappen på vaggan och allt synkas, kan det bli enklare?

Jag tror att ciryon syftar på att iSync kräver Mac Os X. På palmen ligger oset på ett annat sorts minne än arbetsminnet (där dokument och program ligger) och tar därför ingen plats från det (rätta mig om jag har fel). Vill du testa Palmdesktop så kan du göra det innan du köper själva handdatorn. Sök på versiontracker .

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-03 18:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anton W:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Måste uppgradera OS´et för att få den att funka med iSync.

Merde! Kan man få det att funka på en Palm V? Och i sådana fall hur stor plats tar senaste palmOS? Har ingen lust att behöva göra saker manuellt, själva poängen är ju att den ska förenkla min vardag, inte tvärtom...

Tror han menar att man måste ha Jaguar för att kunna använda iSync. Inte palmen...

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-03 18:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: apu:
Tycker inte alls det är komplicerat eller jobbigt med palmdesktop. Man kan även använda Ms Entourage som kalenderprogram, men det har jag inte testat.

Ett tryck på knappen på vaggan och allt synkas, kan det bli enklare?

Jag tror att ciryon syftar på att iSync kräver Mac Os X. På palmen ligger oset på ett annat sorts minne än arbetsminnet (där dokument och program ligger) och tar därför ingen plats från det (rätta mig om jag har fel). Vill du testa Palmdesktop så kan du göra det innan du köper själva handdatorn. Sök på versiontracker .

Palm Desktop finns här och här.

Palmens os ligger i ROM, men eventuella uppgraderinga av det läggs på flash minnet (som innehåller allt annat)
Men dom uppgraderingarna är inte stora (21K för 3.5 -> 3.5.3 t ex).

De flesta programmen är inte stora, men om du skapar dig en diger lista med AvantGo kanaler fyller du ganska snabbt upp dena 2MB. 8MB är dock lite svårare att fylla upp...

Det man skulle kunna använda sina 8MB till är att flytta dokument t ex finns ju t ex Documents To Go.

Fler program till palm finns antingen här eller här.

/arvid

Palm skapar ett beroende på sikt och jag har bara gott att säga om denna lilla tingest som kan tillföra så mycket...

Har organiserat mitt liv under 10 år med Palmen och det mesta är faktiskt möjligt. Lite förslag på användninsområden:

*E-post: Hämtar du med palmen +din mobiltelefon på väg till jobbet
*Nyheterna: läser du med gratisprogrammet AvantGo
*E böcker: Läs en bok på resan, för säkerhetsskull ladda ner 3 st. Gratistjänst hos biblioteket.
*Fjärrkontroll: Skapa din egen kontroll för att hantera ditt hembioutrustning
*Kartor. Tappat bort dig i storstaden, klicka adressen där du står och vart du skall-titta på kartbilden och vägvisningen..de flesta städer och länder.
*Databaser. ladda hem spelprogrammet för NHL, eller skapa en egen databas som du synkar med filemaker pro..

Detta och mycket mer är möjligt i den uppsjö av program som flyter runt internet. Palm är ingen spelmaskin eller ersättning till bärbar dator MEN den ligger i din ficka när du behöver informationen...OSLAGBAR!

  • Medlem
  • 2002-10-04 11:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: proett:
Har organiserat mitt liv under 10 år med Palmen

Nej, maximalt sex år ifall du hade en Pilot 1000, eller 5000 som kom -96.

http://www.palm.com/about/corporate/timeline.html

1
Bevaka tråden