Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Nu har jag klantat mig... (ändrat namn på "Hem" - allt försvann)

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-11 08:41

Häromkvällen bytte jag namn på "Hem" genom att i Finder högerklicka på det, välja Visa info och sen ändrade jag namnet under Namn och filtillägg. Det skulle jag inte ha gjort, för det var som om jag liksom nollställde allting. Alla bokmärken i Safari är borta, allt jag hade i iCal är borta, öppnar jag Mail finns inga konton där utan jag måste börja om från början o s v. Så fort jag startar ett program är det som när datorn vore ny och jag måste ställa in allt från början igen. :">

Går detta att fixa, tro???

Nu när jag kikar i Namn och filtillägg står det gamla vanliga namnet där igen (har varit och mixtrat lite men har ingen större koll på vad jag gjort :"> ) men inget funkar ändå.

Kan nån hjälpa mig vore jag oändligt tacksam.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-11 09:06

Tack för länken. Jag har ju ändrat tillbaka till det gamla namnet men inget funkar ändå. Jag kanske har pajat nåt när jag har varit och försökt lägga över de gamla mapparna... ja, nåt verkar jag ha gjort i alla fall. *jämmer och elände* Jag får försöka leta upp fler trådar om ämnet.

Så här ser det förresten ut nu:

Nähäpp! Tänkte ladda upp en skärmdump på Finder med Fetch FTP, men alla mina egna program är ju borta och när jag försöker starta Fetch måste jag knappa in serienumret igen, vilket jag inte hittar igen... *suck suck suck* Det här är inge bra. :">

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 09:16

Skärmdumpen lägger du inte in med ftp, utan med browsern i läget avancerad
lägg upp den så felsöker vi

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-11 09:56

Aha, visste inte att man fick ladda upp bilder här. Nu så! Hem-mappen hette danielbystrom innan jag ändrade till Frida & Danne. Det har tydligen skapats en ny mapp som heter så. I danielbystrom fanns inget så jag kopierade över de mappar som fanns i Frida & Danne, så allt på skrivbordet är i alla fall tillbaka, men inget annat nytt...

Döp om "danielbystrom" till något annat (t ex "danielbystrom_tom"), döp sedan om "Frida & Danne" till "danielbystrom". Logga ut, och in igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 10:06
Ursprungligen av Christofer:

Döp om "danielbystrom" till något annat (t ex "danielbystrom_tom"), döp sedan om "Frida & Danne" till "danielbystrom". Logga ut, och in igen.

Precis men hon har fipplat lite med mappar och flyttat och haft sig.

Gör som Christoffer säger, men du behöver få tillbaka informationen som du flyttat.

/Tangen

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-12 14:03
Ursprungligen av Christofer:

Döp om "danielbystrom" till något annat (t ex "danielbystrom_tom"), döp sedan om "Frida & Danne" till "danielbystrom". Logga ut, och in igen.

Om jag skulle prova detta, var byter jag namnen? Är det genom att högerklicka i Finder, välja info och ändra där? Som jag gjorde när jag pajade allt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-12 15:13
Ursprungligen av fridan:

Om jag skulle prova detta, var byter jag namnen? Är det genom att högerklicka i Finder, välja info och ändra där? Som jag gjorde när jag pajade allt...

japp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 10:05

Om du klickar runt i den mappen som heter Frida & Danne vad hittar du då?
i Dokument etc.

Vad saknar du för information?
Vilka mappar flyttade du från den mappen du bytte namn på till den mappen som systemet skapade efter omstart?

/Tangen

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-11 10:29
Ursprungligen av Tangen:

Om du klickar runt i den mappen som heter Frida & Danne vad hittar du då?
i Dokument etc.

Vad saknar du för information?
Vilka mappar flyttade du från den mappen du bytte namn på till den mappen som systemet skapade efter omstart?

/Tangen

I Frida & Danne ser det ut som på bifogad bild. Kom på att jag förresten kanske inte kopierade över Bibliotek och nån till mapp. *fundera* Minns inte om jag skrev över nåt eller om danielbystrom var tomt, när jag tänker efter. Gallskrikande bäbis här hemma, kan inte tänka. Återkommer lite senare när hjärnan fungerar bättre och bäbis (förhoppningsvis) sover...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-11 16:17
Ursprungligen av Tangen:

Om du klickar runt i den mappen som heter Frida & Danne vad hittar du då?
i Dokument etc.

Vad saknar du för information?
Vilka mappar flyttade du från den mappen du bytte namn på till den mappen som systemet skapade efter omstart?

/Tangen

Nu ska vi se... sambon har kommit hem nu och tar hand om bäbis en stund. *puh*

Jag är osäker på vad som saknas. Jag tycker mig minnas att danielbystrom var helt tomt efter att jag ändrat namnet och det blev vajsing, men det ligger ju en massa mappar där nu. Har även för mig att jag kopierade över alla mappar från Frida & Danne till danielbystrom, förutom eventuellt Bibliotek och ytterligare en mapp. Man ska inte pyssla med sånt här mitt i natten! Ser nu att alla viktiga mejl som jag sparat i Mail såklart är borta också. Och allt i iCal som jag såklart inte har nån annanstans heller... dumma dumma jag! :">

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 16:29
Ursprungligen av fridan:

Nu ska vi se... sambon har kommit hem nu och tar hand om bäbis en stund. *puh*

Jag är osäker på vad som saknas. Jag tycker mig minnas att danielbystrom var helt tomt efter att jag ändrat namnet och det blev vajsing, men det ligger ju en massa mappar där nu. Har även för mig att jag kopierade över alla mappar från Frida & Danne till danielbystrom, förutom eventuellt Bibliotek och ytterligare en mapp. Man ska inte pyssla med sånt här mitt i natten! Ser nu att alla viktiga mejl som jag sparat i Mail såklart är borta också. Och allt i iCal som jag såklart inte har nån annanstans heller... dumma dumma jag! :">

hmmmm
Så här funkar det.

OM du byter namn på hemmappen så blir det nya namnet en tom användare, i denna användares hemmapp skapas ett antal olika mappar, alla de som alla program behöver.

Gör som mbp skriver, men det kan vara så att biblioteksmappen ligger under någon av de andra mapparna, i den biblioteksmappen ligger ical events och alla dina mail från mailapp.

I någon av mapparna ligger rätt grejer, om du inte raderat någon biblioteksmapp?

Har du gjort det ligger den i papperskorgen, om du inte har tömt den?

Hur som mbp´s tips funkar bra. Sen ska du bara tillbaka med "rätt" mappar i det nya kontot. Så ska det vara tillbaka, kolla och återkom.

/Tangen

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-11 12:43

1. Skapa ett nytt administratörskonto ( > Systeminställningar > Konton). Döp det till Test eller nåt.
2. Logga in på det nya kontot
3. Gå till Macintosh HD > Användare
4. Flytta allt som ligger i mappen Frida & Danne till mappen danielbystrom
5. Logga ut och logga in på ditt gamla konto
6. Tadaa

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-11 16:18
Ursprungligen av mbp:

1. Skapa ett nytt administratörskonto ( > Systeminställningar > Konton). Döp det till Test eller nåt.
2. Logga in på det nya kontot
3. Gå till Macintosh HD > Användare
4. Flytta allt som ligger i mappen Frida & Danne till mappen danielbystrom
5. Logga ut och logga in på ditt gamla konto
6. Tadaa

Kan man prova detta måntro, trots att jag har flyttat och ändrat i mapparna..? Eller går det bara förutsatt att jag inte gjort nåt mer än ändrat namn på hemmappen?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-12 14:02
Ursprungligen av mbp:

1. Skapa ett nytt administratörskonto ( > Systeminställningar > Konton). Döp det till Test eller nåt.
2. Logga in på det nya kontot
3. Gå till Macintosh HD > Användare
4. Flytta allt som ligger i mappen Frida & Danne till mappen danielbystrom
5. Logga ut och logga in på ditt gamla konto
6. Tadaa

Tänkte prova på ditt tips. Skapade ett konto, Test, och loggade in där, men jag kan inte flytta några mappar till danielbystrom för det står att jag inte har tillräcklig behörighet. Var ändrar man det måntro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-12 15:13
Ursprungligen av fridan:

Tänkte prova på ditt tips. Skapade ett konto, Test, och loggade in där, men jag kan inte flytta några mappar till danielbystrom för det står att jag inte har tillräcklig behörighet. Var ändrar man det måntro?

Kontot ska tillåtas administrera datorn, annars kan den inte göra det

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-12 15:14
Ursprungligen av Tangen:

Kontot ska tillåtas administrera datorn, annars kan den inte göra det

Jag är 99% säker på att jag angav det. Hum.

Usch, jag får ont i huvudet av sånt här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 16:30

MAO du kan inte skapa en ny användare genom att byta namn på hemmappen, utan bara genom att skapa en ny användare, vilket du gör i systeminställningar.

/Tangen

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-11 16:45

Jag kollade nu i Biblioteksmappen, och det finns inte samma saker på båda ställena. Kollar jag i Mail-mappen finns fler objekt på nya "användaren". Så förhoppningsvis finns allt kvar..? *biter på naglarna* Sitter och funderar på om jag ska våga flytta över hela Biblioteksmappen till danielbystrom... Undrar förresten varför det heter Bibliotek på nya och Library på gamla.

Jag har inte raderat något. Jag kan dock ha skrivit över något. Jag vet ärligt talat inte. :">

Tack för förklaringen också, jag tror att jag förstod på ett ungefär hur det funkar. O:-)

En admin kommer inte åt andra användares konton det gör bara root (= Gud i Unix världen).

För att vara ärlig är det enklaste att göra detta är att flytta hela användarmappen någon annanstans. Och sedan installera om systemet.

För att få detta rätt igen är inte lätt.

Detta behöver du göra

1. Öppna NetInfo-hanterare, i Program > Verktygsprogram.
2. Klicka på hänglåset i det nedre vänstra hörnet och skriv in ditt admin lösenord (endast ifall den är låst)
3. Välj Behörighet > Aktivera root-användare och ange lösenordet för root-kontot. Det kan hända att du behöver ange ett administratörslösenord för att kunna göra de här ändringarna.
4. Välj Apple-menyn > Logga ut.
5. Välj Annan i inloggningsfönstret, skriv root i fältet Namn och skriv root-lösenordet i fältet Lösenord.
6. Öppna mappen Användare
7. Döp "danielbystrom" till "danielbystrom_ny"
8. Döp "Frida & Danne" till "danielbystrom"
9. Logga ut från root kontot
10. Logga in på "danielbystrom"
11. Öppna NetInfo-hanterare, i Program > Verktygsprogram.
12. Klicka på hänglåset i det nedre vänstra hörnet och skriv in ditt admin lösenord (endast ifall den är låst)
13. Välj Behörighet > Avaktivera root-användare

Det går även att bara göra steg 6-8 men då måste man vara lite snabb annars så kommer det skapas en till "danielbystrom" så för att vara säker att man inte får ännu fler dubletter följ dessa steg.

/Adam

Detta behövs bara om du ska kunna logga in som root via GUI inte om du ska göra det via terminalen.

Och glöm aldrig att vara Extremt försiktig när du använder root-kontot.
Du kan ledig och lätt förstöra hela os:et.

Då det ställer till så mycket problem undrar jag vad Apple ser för funktion i att låta oss byta namn sådär. Verkar ju livsfarligt O:-)

Finns det något att vinna?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 08:00
Ursprungligen av henkebarn:

Då det ställer till så mycket problem undrar jag vad Apple ser för funktion i att låta oss byta namn sådär. Verkar ju livsfarligt O:-)

Finns det något att vinna?!

Det har varit uppe på diskussion många gånger, tricket är att inte arbeta i datorn som administratör utan bara användare.

riktigt korkat faktiskt, men å andra sidan gör man inte om det

Nej det finns inte vad jag vet och går inte att ändra på det sättet i 10.5 heller.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-13 08:16

Nu har jag fått flera tips på hur jag ska gå tillväga. Jag vet bara inte vilket jag ska välja. Och jag börjar känna mig stressad när jag inte kommer åt iCal, alla viktiga mejl och kan inte använda Fetch eftersom jag inte hittar igen serienumret (låg ju såklart i ett av de där viktiga mejlen...) och jag behöver ladda upp grejor.

Tangen: Ja, jag var riktigt korkad och nej, jag lär inte göra om det igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 08:19
Ursprungligen av fridan:

Nu har jag fått flera tips på hur jag ska gå tillväga. Jag vet bara inte vilket jag ska välja. Och jag börjar känna mig stressad när jag inte kommer åt iCal, alla viktiga mejl och kan inte använda Fetch eftersom jag inte hittar igen serienumret (låg ju såklart i ett av de där viktiga mejlen...) och jag behöver ladda upp grejor.

Tangen: Ja, jag var riktigt korkad och nej, jag lär inte göra om det igen.


Det var Apple som tillåter det som är korkat, jag har gjort det själv en gång av misstag, och jag fattade inte vad det var som hänt förrens senare under dagen

/Tangen

Fråga har du en extern HD?, som är lika stor som HD´n på datorn?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-13 08:25
Ursprungligen av Tangen:


Det var Apple som tillåter det som är korkat, jag har gjort det själv en gång av misstag, och jag fattade inte vad det var som hänt förrens senare under dagen

/Tangen

Fråga har du en extern HD?, som är lika stor som HD´n på datorn?

Ja, jag håller med om att det är otroligt dumt att man tillåts göra nåt som ställer till det så fatalt, utan att ens behöva ange lösen.

Men...!

Nu gjorde jag såhär och NÄSTAN allt verkar ha löst sig! *jubel* Det jag hittills har märkt inte är som vanligt är mina typsnitt. De jag själv installerat verkar fattas, men det är ju en fis i rymden jämfört med innan.

Massor med TACK till alla er som tagit er tid att försöka hjälpa mig!

Bevaka tråden