Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SMS från mobil till dator

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har letat i en halvtimme nu i trådar för att se om det finns några inlägg om detta att messa från mobilen till datorn, men hittar inget. Däremot finns det flera inlägg om att skicka SMS från dator till mobiltelefoner.
Jag brukar MMS:a och maila från mina mobiltelefoner till datorn men det går ju också att SMS:a. Tror faktiskt det går snabbare än att maila. Jag har Nokia N95, SE K750 och SE K530 och använder Tele2´s kontantkort. Vet inte om det här fungerar på iPhone eller andra mobiltel.
Man skriver mottagarens mailadress, blanksteg och sedan meddelandet samt skickar det till telefonnummer 100.
Om det här är något alla redan vet får jag väl skylla på att klockan är mycket och jag är trött....

Har prövat igen. Jag har en SE K530 som jobbmobiltelefon med betalt abonnemang och där fungerar det inte. Jag har också en likadan telefon privat med Tele 2´s kontantkort och där funkar det ! Mycket märkligt ! Ja, jag vet att man kan maila eller MMS:a lika bra men jag tycker faktiskt det går snabbare att SMS:a till datorn om man nu bara vill skriva något snabbmeddelande. Någon som har prövat ?

Är det bara jag som är trög eller hur gör du när du MMS:ar från mobilen till datorn? Man har ju inget nummer på datorn direkt

Ursprungligen av Johan S:

Är det bara jag som är trög eller hur gör du när du MMS:ar från mobilen till datorn? Man har ju inget nummer på datorn direkt

Man MMS:ar till en e-postadress. Fördelen är man man får med både bild och text till datorn. Och att det (tycker jag i alla fall) går snabbare än att maila samma meddelande. Kostar 1:69 för mig med Tele2 men det kostar ju också med e-post.

När man SMS:ar till datorn skriver man bara text och då står det att mobilnr xxxxxxxxx har skickat detta SMS. Går inte att vidarebefordra förstås.

Undrar fortfarande om det är någon annan som också gör detta ? Fungerar det på alla mobiltelefoner med kontantkort ?

Goflorp skrev: hej du glade köp dig en spade. ? eller snarare?
Du är en gåta för mänskligheten, mister G.

Man SMS:ar till en emailgateway typ.
Till nummer 100
Första raden innehälelr väl mailadressen t ex;

jeremiah@tele2.se
hej du glade köp dig en spade.

Sedan pöttar väl tele2 ut det till mailadressen.

På Volvo har vi tvärtom, vi har en Email till SMS;

[email protected] (inte den riktiga adressen)

Alltså, abbonentnummer och smsgateway.

Då får man mailet som ett SMS.

Vi använder det bl a i larmsammanhang eftersom man kan spara en massa abbonentnummer (det är ju emailadresser egentligen) i en utskickslista...

Enkelt:

En ramsa från min barndom, min farsa var expert på sådana;

Hej du Glade
Köp dig en Spade
Gå och gräv ner dig
Så slipper vi se dig

Jag kan dussintals med sådana små knorr-verser...

De får funka som exempeltexter ibland; kunde ju lika gärna skriva:

My Hovercraft is full of eels!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-12 08:59

Jag kidnappar tråden:
Kan man göra detta hos Telia också? Jag provade enligt ovan, att SMS:sa till 100, funkade inte. Telia:s hemsida är inte heller till någon hjälp.

PS
Hörru KaRo, du kan väl inte bara gå och byta avatar så där rätt av. Man känner ju inte igen dig.:)

Ursprungligen av Gunnar B:

Jag kidnappar tråden:
Kan man göra detta hos Telia också? Jag provade enligt ovan, att SMS:sa till 100, funkade inte. Telia:s hemsida är inte heller till någon hjälp.

Det vore kul om det fanns ja :).

Ursprungligen av Gunnar B:

Jag kidnappar tråden:
Kan man göra detta hos Telia också? Jag provade enligt ovan, att SMS:sa till 100, funkade inte. Telia:s hemsida är inte heller till någon hjälp.

PS
Hörru KaRo, du kan väl inte bara gå och byta avatar så där rätt av. Man känner ju inte igen dig.:)

Ja, det är det jag undrar också. Kanske det bara fungerar om man har kontantkort ? Någon som har Telia kontantkort som kan pröva ? Konstigt annars om det bara fungerar med Tele2 och mina mobiltelefoner. Så här ser det ut på min dator:

Testar om detta fungerar. KaRo

--This e-mail originated from the mobile subscriber 076000000.You cannot send e-mails to the subscriber, but you can call him/her onphone number +4676000000.

Ang avatar: Ja, jag har också reagerat när folk bytt avatar men tyckte det var dags samt gillar det saftiga äpplet !

Goflorp:
Flashback ! Känner igen den versen. Har också kunnat många sådana små verser. Och andra ramsor från skolan. Ja, du vet åar och tyska prepositioner och psalmverser. Fast det hade väl knappast du i skolan ?

Aus Auser bei gegenüber mit nach zeit von zu .... (prepositioner)

Oh, Be A Fine Girl, Kiss Me. (Stjärnors sprektralklasser)

Hellre Omkörd, Bortkommen och Frånkörd än
Påkörd, Omkommen och Bortförd

Trö inte i Föra pöjk för då tjucker du ända ner te tjåka å så köver du dek

Pirrevissa i den hereveta saravanden

Skoskav i nacken
Tannavärk i häln
En sillabulk i reva
som inte går dän

Bränt barn luktar illa

etc etc

Vi skall äta, Ni skall laga (Viskan Ätran Nissan Lagan)

ROGGBIV (Regnbågens färger)

Ursprungligen av Goflorp:

ROGGBIV (Regnbågens färger)

TACK! Har kunnat ROGGBIV hur länge som helst, men glömt vad det stod för. Trodde det hade med DNA-molekylens uppbyggnad..

(Hade en lärare som även lärde mig att Annica (min fd lärare) är kär i Tomas, och Gunilla (hennes väninna) är kär i Carl, alltså DNA-basparen är A, T, G, C och de binder sig AT och GC, långsökt, jag vet )

1
Bevaka tråden