Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En MacBook Air-konkurrent eller en leksak ?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Omorganisation på jobbet och vi ska bli ännu mer mobila. Så jag har bett att dom kastar ut den traktor som dom kallar datorn på mitt rum och istället införskaffat en ny mediababy på 0.92 kg för 2.990 kr på SIBA. En vit Asus EeePC 900 med Linux, SSD (så man kan jonglera med den). Ultraportabel, hyfsad grafik, 3 st USB och klarar 2,5 timmars dataarbete. Totalt ljudlös (vi pratar nada, nothing, nichts, rien ljud) ! Har köpt till en 8GB minneskort. Inbyggd kamera där man både kan ta foto och video. 901 kommer om några veckor men eftersom skillnaden bara är ca en halvtimmes längre batteritid så var det inget att vänta på.

MEN jag skulle inte stå ut att jobba med den en längre stund. Perfekt med WiFi eller min Tele2-dongel för att skriva arbetsanteckningar och kolla/skicka mail.. Män med stora händer/fingrar ska nog undvika denna dator. Tangentbordet är mini men jag klarar det pga smala fingrar. När jag använder den längtar jag starkt efter min MacBook Air. Mycket bättre grafik och bättre funktioner och ja, bättre allt.

JA, lite av leksak är det, fast en avancerad leksak. Passar till datagalningar samt barn.
ASUS Eee PC - Easy to Learn, Easy to Work, Easy to Play

Intryck från andra som har köpt den ?

Har bara lekt med en men måste säga att den är OTROLIGT billig med tanke på vad man får! Bara 2,5 h batteritid säger du? Han som äger den jag pillade på hävdar ca 4 h…

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-11 22:43

Jag har bara klämt på en kollegas. Det verkar gedigen och gränssnittet är helt okej. Men tycker du inte också att det är lite för XP-plagierat för att känns riktigt Linux?
I övrigt verkar den snabb, den dyker med i Finder över hela nätverket, syns även på dom Windows burkar vi har och att titta på film på skärmen är helt okej för resan vare sig man sitter i bil, tåg eller flyg. Har inte känt på den så mycket att jag kan uttala mig om fingrarna känns i vägen, men jag tror jag skulle trivas då jag har små händer. En Mac i EEE-format = GE MIG

Den jag pillade på körde XP vilket funkade väldigt bra.

Har en ibook 12" som jag är nöjd med men för resan, barnen, kolla mail o nödsurfa lite skulle den vara cool. Landar någonstans mellan iphone o min ibook i storlek, portabilitet o nyttofaktor.

Har ett odefinierbart habegär för Asus laptops. Kan ej förklara det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 22:55

Har klämt på en. För liten för mina händer. För liten skärm för mig. För lite utrymme. Allt är för lite för mig. Fel operativ dessutom.
Kan någon förklara varför man vill ha en så liten dator som möjligt när man förlorar på all spec? Jag konkar min MBP varje dag utan några som helst problem. Är det därför, för vikten?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-11 22:58

Jag bär också min MacBook pro varje dag.. Men vissa måste ju kompensera storleken

Här i Göteborg säljer SIBA och Teknikmagasinet denna dator med Linux och det "svagare" batteriet. Den klarar inte mer än 2.5 tim och även om man har den starkare batteriet är jag lite tveksam till uppgiften om 4 tim. Batteriet är mycket enkelt att byta och går på 3 sek eftersom det bara knäpps på där bak. Man kan installera XP om man vill men jag har ingen skiva och är inte intresserad av att kasta ut tusen kronor på det. Det går väl knappast att få XP längre förresten ? Ja, jag kan mycket väl tänka mig denna lilla men faktiskt riktigt robusta dator i baksätet för barn. Den innehåller flera spel och har även vissa pedagogiska program. Det var lite krångligt att installera det mobila bredbandet (Tele2 för 189 kr/mån) men jag fick tips om denna sida som förklarar hur man gör: Mobilt bredband på Asus Eee PC 701 Robert Edlund
Jag rör mig en del i jobbet och har ingen bil så det vore omöjligt att bära runt den "stora" MacBook Pro. Ni som kan det har väl bil antar jag eller är på samma arbetsplats hela dagen ? Lustigt nog är det fler som frågar mig om datorn när jag sitter på cafe med Asus än med den mycket finare MacBook Air. Jag tror den kan bli en storsäljare och att många köper ennetbook till sina barn (eller till sig själva i handväskan/portföljen).
Om netbook: Netbook - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-12 09:24
Ursprungligen av KaRo:

Jag rör mig en del i jobbet och har ingen bil så det vore omöjligt att bära runt den "stora" MacBook Pro. Ni som kan det har väl bil antar jag eller är på samma arbetsplats hela dagen ?]

Nope, varken bil eller sitter på ett ställe hela dagarna. Självklart är ju alltid en lättare dator bättre men jag har inga problem med vikten alls.

Ursprungligen av acke:

Nope, varken bil eller sitter på ett ställe hela dagarna. Självklart är ju alltid en lättare dator bättre men jag har inga problem med vikten alls.

Du har nog lite mer manliga muskler än vad jag har.....;)

Tänk om Apple byggt den (tror den varit lite mer "putsad" designmässigt) och använt iPhone operativsystemet med Push-synkning mot sin vanliga dator. Sparar man en fil på sin "Mac nano" så pushas den automatiskt till sin MacBook Pro eller vad man nu använder normalt. Det hade varit något.

Tror inte jag skulle orka köra XP eller Linux.

Ursprungligen av Björnström:

Tänk om Apple byggt den (tror den varit lite mer "putsad" designmässigt) och använt iPhone operativsystemet med Push-synkning mot sin vanliga dator. Sparar man en fil på sin "Mac nano" så pushas den automatiskt till sin MacBook Pro eller vad man nu använder normalt. Det hade varit något.

Tror inte jag skulle orka köra XP eller Linux.

Ja, det skulle varit det bästa. Kanske nästa storsäljare som Apple kommer att skapa år...2010 ? Eller varför inte september 2009.

Ursprungligen av Björnström:

Tänk om Apple byggt den (tror den varit lite mer "putsad" designmässigt) och använt iPhone operativsystemet med Push-synkning mot sin vanliga dator. Sparar man en fil på sin "Mac nano" så pushas den automatiskt till sin MacBook Pro eller vad man nu använder normalt. Det hade varit något.

Jag tror att Apple tror för starkt på att den bärbara datorn ska vara en ersättare snarare än ett komplement till den stationära datorn. Chanserna att vi får se en eeeMac var nog större före Main Street/Wall Street-modellerna. Innan dem var en PowerBook stor om den hade 12-tumskärm.

Jag har en MB 13" + adapters till dator och iPhone, handdesinficerande medel, USB-lampa mm i en väska som jag bär runt på. Innan var det grymt jobbigt för jag hade en axelväska. Nu när jag köpt en riktigt bra ryggsäck (Haglöfs Backup 15) är det inga problem. Hur gött som helst. Men en MacBook Air hade varit fint.

Ja, Henkebarn det är nog bra att tänka på sin rygg redan i unga år och använda ryggsäck.

Handdesinficerande medel ? Något jag har missat ? För att skydda din fina Mac från smutsiga händer (efter all matlagning) ?;)

Ursprungligen av KaRo:

Ja, Henkebarn det är nog bra att tänka på sin rygg redan i unga år och använda ryggsäck.

Handdesinficerande medel ? Något jag har missat ? För att skydda din fina Mac från smutsiga händer (efter all matlagning) ?;)

Hehe, jag är bara väldigt noga med min hygien på mitt arbete. Tar många i hand, tar emot mycket kontanter, plockar disk, torkar spyor osv - sen plötsligt ska jag göra frukost åt tidiga resenärer. Dessutom har man blivit lite...äcklad själv av allt man sett. Sen jag köpte min macbook och min iphone har jag också börjat tvätta händerna oftare för att de inte ska bli flottiga. Hänger nog ihop..

Jag skulle kunna tänka mig en Eee, perfekt för att ta backup på foton när man är ute och reser. En "vanlig" laptop blir för tung och framförallt för dyr om man skulle bli av med den. Kan man ha extra batterier med sig? Skulle vara toppen som underhållning på långa flygresor!

Ja, det var ju en idé det också. Har själv funderat på det här med att ha ett extra batteri tex det skarpare batteriet på 5400 mAh. I min Asus sitter 4400 mAh. Har kollat lite och det verkar som om dom kostar ca 800 kr och ser ut som nedan. Dom klickas lätt i på baksidan av datorn. Känns lite för mycket när datorn är så billig.

Skulle nog säga att jag är mer sugen på MSI Wind som har 80gb hdd och nya Atom processorn på 1,6ghz samt stärre tangentbord.

Man får ju inte diskutera det här men googla på MSI Wind och OSX

Ursprungligen av mendezzz:

Skulle nog säga att jag är mer sugen på MSI Wind som har 80gb hdd och nya Atom processorn på 1,6ghz samt stärre tangentbord.

Man får ju inte diskutera det här men googla på MSI Wind och OSX

Mhmmm... spännande...:)

Här är jfr mellan Asus och MacBook Air resp MacBook.
På bilderna ser den ut som en klumpeduns men så upplever jag inte den. Den går lätt ned i en handväska (inte dom minsta förstås).

Eee är söt, och jag tycker det är ett plus att de kör Linux, men det är en helt annan sak än Air. Eee är liten, och har en plågsamt liten skärm och ett pyttetangentbord. Man bör ha fingrar som spaghetti ungefär. Den duger som nöddator men inte att jobba på.

Air däremot har en skärm som visserligen är i underkant men inte alls lika mycket. Vad är den, dubbelt eller tre gånger så stor som Eee? Och dessutom är den tunn, mycket tunnare än Eee.

Jag skulle säga att en Eee är som en förkrypmt MacBook, snygg, charmig men i grund och botten bara en liten modell av en bra förebild. Så ja, Eee är en leksak, kostar som en också. Air är Air helt enkelt, en unik grej, inte alls jämförbar.

Får hålla med föregående talare att Eee pc inte kan ses som en konkurrent till MacBook Air. Målgruppen och det tänkta användningsområdet är ganska olika, fast med fokus på mobilitet. Vägen dit har däremot Asus och Apple gått väldigt olika.

Personligen tycker jag att Asus har misslyckats på en punkt över alla andra och det är batteritiden. Förvisso är det svårt att få ett bra batteri på en så liten maskin samtidigt som man håller priset och vikten nere, men 2 - 3 timmar är inte bra. Därför drar jag mig för att införskaffa en tills de biffar upp batteriet eller använder strömsnålare grejer. Är det bärbart ska det åtminstone orka drivas 5 timmar, vilket min gamla iBook klarade.

Så en leksak med vissa praktiska användningsområden skulle jag vilja kalla Eee pc. Jag kan lugnt tänka mig att köpa och medtaga en till föreläsningar på universitetet eftersom den i princip får plats i min rockficka. Pluspoäng för att man kan köpa en utan att förbannas med Windows i någon form. Linux må inte vara den pärla Mac OS X är, men jag tar hellre det än att stå ut med Windows.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-08-21 16:05
Ursprungligen av Bluestreak:

Personligen tycker jag att Asus har misslyckats på en punkt över alla andra och det är batteritiden. Förvisso är det svårt att få ett bra batteri på en så liten maskin samtidigt som man håller priset och vikten nere, men 2 - 3 timmar är inte bra. Därför drar jag mig för att införskaffa en tills de biffar upp batteriet eller använder strömsnålare grejer. Är det bärbart ska det åtminstone orka drivas 5 timmar, vilket min gamla iBook klarade.

Vilken Mac klarar idag av 5 timmar konstant användande utan laddning? Och nu pratar vi inte siffror från Apple's reklam utan riktiga siffror från oberoende källor... Min MacBook klarar sig runt tre och en halv timme när jag kör lite ordbehandling och surfning och runt två och en halv timme när jag tittar på film...

När 901'an väl kommer så blir det en utmärk dator att släpa runt på möten och resor!

  • Medlem
  • 2008-08-13 02:15

Jag har petat både på skylt-ex och på vänners Eees, men jag måste säga att jag inte riktigt uppskattar den, jag skaffar hellre en handdator/iPhone som on-the-go komplement till min MacBook, liksom!

  • Medlem
  • 2008-08-21 17:43

Jag har inte många problem med att få tre timmars film och dryga fyra timmar surfning med min MacBook.

Ursprungligen av CKOTG:

Jag har inte många problem med att få tre timmars film och dryga fyra timmar surfning med min MacBook.

"och" , vilket då innebär sju timmar på raken.
Tror nog du syftade på ett "eller" egentligen.

Men det blev rätt roligt...

  • Medlem
  • 2008-08-21 20:34

Javisst, jag har raketforskning i min trevliga MacBook!

Ja, det blev det sannerligen, nu när du påpekade det!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-21 20:37

Har en 12" PB och den är liten nog, Skulle sakna OS X någonting oerhört.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-08-21 21:57

EEE är ju så skön i formatet. Jag är väldigt svag för små saker så denna är perfekt. Tänk om Apple kunde göra en också. Lika lite jag ser min Ibook 12" som ersättare för min större arbetsdator som en eee-stor dator som ersättare till min 12". Leksak? Pyttsan, suveränt format för att ha i jackfickan eller var som helst. Den är verkligen portabel. Denna använder man inte hemma i skrivrummet, den har man ute!
Kan vi inte starta en namninsamling till Apple att de också gör en?

Bevaka tråden