Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Print Job Progress

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det inte NÅT sätt i Leopard (eller OS X överhuvudtaget) som man kan se hur långt en utskrift kommit? Nu menar jag inte den "utskriftskö" som man kan öppna för skrivarna, utan om man kan se t.ex. "Skickat 6.4 MB av 170 MB till skrivaren" typ.

Fruktansvärt frustrerande att man inte verkar kunna se detta någonstans (ens i CUPS web-gränssnitt) hur många procent eller kB/MB som skickats. Speciellt när man jobbar med väldigt stora och tunga utskrifter på många hundra megabyte per sida.

Har sökt högt och lågt på Google, CUPS och Apples hemsidor utan att hitta något vettigt svar på frågan. Enligt CUPS-dokumentationen skall applikationer tydligen kunna "subscribea" på ett event för job-progress, men någon app som använder detta har jag inte hittat, ej heller ytterligare information om CUPS under OS X stöder det och hur man isåfall programmerar för att kunna se det. Gah!!

Sitter här och väntar på att en 170-megs utskrift skall hitta fram till skrivaren (som INTE är problemet i ekvationen). Det trista är att samma utskrift på min gamla Windows-arbetsstation med stor säkerhet hade skickats betydligt fortare och dessutom hade man kunnat följa hur den skickas, kB/MB för kB/MB...

Man tycker att med en 8-kärnors Mac Pro med 10.5.4 så skulle en sådan enkel grej kunna skickas i princip lika fort som skrivaren kan ta emot det, men tydligen inte... Utskriftssystemet är tyvärr en sak som OS X får se sig slaget på fingrarna av Windows. Sorgligt men sant, eller kan någon motbevisa?

Update: Testade just... Samma dokument, en PDF på en dryg megabyte, gjorde CUPS om till en 170 meg tung utskrift som tog cirka 30 minuter att skicka. Detta är en relativt enkel liggande A4-sida.

Samma sida, samma PDF, printad under Windows XP på en ljusår sämre bestyckad PC skapade ett utskriftsjobb på 14.7 MB som tog 25 sekunder att printa...

Skärpning Apple, skall man behöva ha en separat Windows-maskin för att printa undrar man... :-\

Låter bedrövligt och jag kan inte motbevisa. Jag har själv sällan utskriftsproblem men jag har mycket sällan så stora filer. Frågan är om det är "utskriftssystemet" i sig som suger eller om det är drivrutiner för Mac OS X som kan styvmodrligt behandlade. Om det är drivrutinerna borde eventuella problem vara avgränsade till vissa modeller.

Upplever du samma groteska skillnader med andra skrivare? Har det någon betydelse hur du ansluter (Appletalk, IP, ...)?

Vad cups gör beror ju på vilken skrivare du har, drivrutiner, postscriptnivå, bildkompression etc. Att cups i sig skulle ha sådana problem tror jag inte på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 19:55

Om jag skickar ett Indesign dokument på 4 gig för utskrift tar det 8 minuter i skrivaren för 176 sidor på A3

1
Bevaka tråden