Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ÅÄÖ fungerar inte med iWeb

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-11 12:32

Har läst här på forumet men fattar ändå inte.

När jag publicerat min sida och kollar den i Safari och Firefox så ersätts alla å ä ö med frågetecken. I Safari är de dessutom i en vit rombsymbol... Läckert värre...

Borde in iWeb generera botemedel mot detta i koden, eftersom det är så användarvänligt att sådana nördar som jag gör hemsidor...

Vad ska jag hitta på?

Även alla mappar, ex en sida som heter "Tjänster" får frågetecken när jag laddat över dem via Fetch. Tj%8anster heter den när Fetch är klar.

Händer det något vid överföringen månne??

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-08-11 12:54

Det handlar om att man får konvertera tecken till unicode 8 bitar eller 16 bitar. Då blir åäö konverterade för att kunna läsas av webbläsare i länder utan åäö. Vet inte hur man gör i iWeb var ett tag sen jag hade det framför mig.

Mapparna får konstiga tecken i namnet pga just åäö servern kan inte hantera dessa tecken. Så det är inte något fel i överföringen i sig. Det är svårt att använda åäö i samband med jobb på webben. Försök att döpa mapparna så att du inte har åäö i namnet tex tjanster istället så blir länkarna rätt också.

Regeln är, inga åäö eller konstiga tecken i något på internet, tex sökvägar, filnamn, mappar osv. Om du söker här på 99.se på åäö eller svenska tecken eller encoding så hittar du kanske 50 trådar i ämnet redan.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-11 13:18
Ursprungligen av Taz_1999:

Regeln är, inga åäö eller konstiga tecken i något på internet, tex sökvägar, filnamn, mappar osv. Om du söker här på 99.se på åäö eller svenska tecken eller encoding så hittar du kanske 50 trådar i ämnet redan.

Ja, det har jag verkligen gjort. Men det mesta gällde första versionen av iWeb. Och sen var det någon "tag" man ska komplettera med i koden. Men det är för avancerat. Koden? Var hittas den?

Tycker det känns som jag gör något fel. Så himla antikt kan väl inte programmet vara att den inte kodar om å, ä, ö riktigt - i detta tidevarv?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-11 13:13

Ok.

Men iWeb döper ju automatiskt mapparna till det ord jag har som sidlänkord, dvs i menyn för de olika sidorna. Kan inte gärna skriva Tjanster eller Om tradgard eller Radgivning osv...

Och all övrig text inuti sidorna får ju också "frågetecken".

Tycker iWeb har så otroligt dålig Hjälp/Sökfunktion. Vill man göra veta något special finns ingen bra användarguide. Tänkte om det går att "be" iWeb hantera detta innan man publicerar sidan exempelvis. (Samma sak vore det ju fint om iWeb kunde optimera/komprimera bilderna innan man publicerar.)

Jag kör iweb och har inga såna problem med å ä ö. Tyvärr kan jag inte så mycket mer än att säga att det fungerar hos mig, men det kan förstås vara till hjälp att veta att det SKA fungera.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-11 13:52

Har laddat hem iWebTranslator, men har inte fått det att funka än...
Måste nog vänta tills herrn i huset kommer hem, fattar ju inte utrikiskan... (simpel engelska alltså). Men fortsätter testa så länge.

Hoppas i alla fall den löser problemet!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-11 14:52

Ja, nu har jag kört iWebTranslator och den ersatte en hel del - trevligt. Det märktes också på mapparnas döpning.

MEN lik förb-nat så är det en j-kla massa frågetecken i all text när jag har publicerat den.
titta själva www.formochfunktion.se/tradgard

Det är ju även i själva texten på sidorna, och den BORDE väl ändå inte ha frågetecken!? Kan ju för fasen inte formulera svensk text utan å ä ö... Okej att mapparna inte får innehålla å ä ö... men texten. Då MÅSTE det ju vara något galet helt enkelt.

Fy fasen va less jag är nu... Ni får ursäkta min vokabulär. Nu tar jag paus, innan jag slår sönder något.

Jag har inte haft något sådant problem när jag körde iWeb.
Kolla att datorn är inställd på svenska.
Kolla olika teckenkoder i webbläsaren. Hur ser det ut i UTF-8? Hur ser det ut i ISO Latin 1? I Safari går du in under Innehåll / Teckenkodning för att ändra.

Jag har för mig att iWeb kör UTF-8 automatiskt och att detta inte går att ändra. (det är själva idén med iWeb, att det inte ska gå att ändra sådana saker för det riktar sig ju till de som inte har någon erfarenhet). UTF-8 är en nyare standard än ISO Latin 1. Dessvärre är det många hemsidor som fortfarande kör den antika ISO Latin 1 och det brukar vara utgångsinställningen i många webbläsare.

Hälsar
R

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-11 17:44

Alla program är på svenska och Finder är på svenska osv - så jag behöver nog inte betvivla det.

Blev ingen skillnad när jag testade byta Teckenkodning i Safari, mer än att några tecken ändras till andra "lika konstiga" tecken.

Någon som har andra förslag?

Jag kör förresten iWeb 2.0.4 ifall det har någon betydelse.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-11 18:47
Ursprungligen av Taz_1999:

Jepp, jag har läst alltihop. Men det verkar gälla tidigare versioner. Plus att jag, som jag skrivit, inte fattar detta med metataggar och hur/var jag gör sånt. Det är därför jag kör iWeb... Jag ORKAR inte sätta mig in i html-kodning nu. :">

Känns som att eftersom det funkar för de flesta måste det vara något jag gör fel. Eller Fetch. Eller webbhotellet. Inställningar eller annat användarfel.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-11 18:43

Nu har jag hittat något skumt.

I iWeb - fönstret Typsnitt - kan man längst nere till vänster (ett kugghjul) välja Hantera typsnitt. Där verkar ALLA typsnitt bara ha A-Z. Jag antar att de bara visas så här? (även när jag öppna typsnitt som jag vet har å ä ö, så visas det endast med A-Z).

Frågan är om det ändå kan vara något jag måste ställa in i programmet? Kan detta vara tecken på att programmets kodning inte fattar att jag använder å ä ö... Eller nåt?

Ursprungligen av Cajsa:

Nu har jag hittat något skumt.
I iWeb - fönstret Typsnitt - kan man längst nere till vänster (ett kugghjul) välja Hantera typsnitt. Där verkar ALLA typsnitt bara ha A-Z. Jag antar att de bara visas så här? (även när jag öppna typsnitt som jag vet har å ä ö, så visas det endast med A-Z).
Frågan är om det ändå kan vara något jag måste ställa in i programmet? Kan detta vara tecken på att programmets kodning inte fattar att jag använder å ä ö... Eller nåt?

När man trycker på "Hantera typsnitt" så öppnas Typsnittsbok som ligger i Program-mappen. Det är normalt att den visar A-Z + siffror. Den visar inte alla länders specialtecken där. Så nej, det är inget du kan ställa in någonstans och det är inget tecken på att programmets kodning inte fattar att du använder åäö.

Om du Publicerar till en mapp och öppnar index-sidan i Safari från din lokala hårddisk, hur ser det ut då? Om det ser fel ut där så kan vi utesluta att Fetch gör om någonting. Om det däremot ser rätt ut när du kollar sidorna lokalt och fel när du kollar uppladdat, så är min rekommendation att slänga ut Fetch och prova Transmit istället.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-12 22:02

Till er som är smarta...

Hur kommer det sig att texten jag har som länk (på vita pilar) längst ner på alla sidor under Tjänster funkar. Varför visas ä,ö just här - men ingen annanstans. Det är ju Arial alltihopa.

Provade i min enfald lägga vit bakgrund bakom en annan text, men tyvärr var det inte så enkelt... :">

www.formochfunktion.se/tradgard
(den är alltså under testning just nu)

Kan tillägga att jag nu endast har "Svensk - Pro" ikryssad under Internationellt (tangentbord latinsk) i systemet.

Kan det vara så att iWebTranslator inte är uppdaterad för just 2.0.4? Ni andra kanske har gjort iWeb-sidor för lite längre sen än senaste versionen? Kan det vara en bugg?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 03:05

Hur publicerar du sidorna? (orkade inte kolla om det var .mac - dvs min fråga e om du använder iweb till det eller ett utomstående ftp program.)

Hur har du ställt in teckenkodningen i Fetch? Se bifogad bild. Tror egentligen inte det ska spela så stor roll.

Det är verkligen skumma tecken på din sida, oavsett vilken teckenkodning jag väljer i Safari (Innehåll -> Teckenkodning) så blir det inte rätt. Så det är något extra tokigt.

Ursprungligen av ufred:

Hur publicerar du sidorna? (orkade inte kolla om det var .mac - dvs min fråga e om du använder iweb till det eller ett utomstående ftp program.)

Hon skriver Fetch i första inlägget.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 10:11
Ursprungligen av Adrian B:

Hon skriver Fetch i första inlägget.

Det gjorde hon visst. Som sagt jag var trött

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-13 08:47

Nu känns det som vi är problemet i spåren, stegen känns nästan varma. Va bra att det finns folk som fattar sig på Fetch-inställingarna.
(jag har Fetch 4.0.3).

Bifogar först hur Adrians skärmdump ser ut hos mig. Hittar tyvärr ingen Unicode-inställning...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-13 08:52

Plus en annan skärmdump som frågetecknena misstänkt kan komma från?
Antar att Text file line endings ska vara "UNIX/Mac OX X (LF)" istället?

Ser ni annat som bör ändras?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-13 11:35

Halleluja för forum och duktiga människor som frivilligt lägger tid på andra problem! Transmit löste det hela! Ovärderlig hjälp, även om den i efterhand kan tyckas simpel - att jag borde ha testat. (Ja, varför gjorde jag inte det? Men jag har ju i alla tider använt Fetch, trodde väl inte att det var boven.)

Så jäääädrans gött att ha fått bukt med detta.

Nu ska jag börja finlira med sidan. Och försöka svara på andras problem på forumet.

Ursprungligen av Cajsa:

Halleluja för forum och duktiga människor som frivilligt lägger tid på andra problem! Transmit löste det hela! Ovärderlig hjälp, även om den i efterhand kan tyckas simpel - att jag borde ha testat. (Ja, varför gjorde jag inte det? Men jag har ju i alla tider använt Fetch, trodde väl inte att det var boven.)

Skönt att det löste sig. Nu använder jag inte iWeb, men däremot Fetch (fast senaste versionen, 5.3) som jag fortfarande gillar skarpt och jag har inte några sådana problem alls.

En annan orsak till krumelurer kan vara att man kopierat text i Word och klistrat in någonannanstans, tex i iWeb. Dreamweaver har tom ett kommando "Städa upp Word-text". Kan vara bra att veta. Kul att det löste sig.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-13 15:44

Nä, om man fattar inställningarna är säkert Fetch kanon, just eftersom man kan ratta den till att bete sig just så som man önskar. Men det kan lätt bli överkurs när program är för avancerade för behovet.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-08-31 10:41

taggar i Iweb

Vet nån hur man infogar taggar i IWeb?

Vad för taggar?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-08-31 10:52

sökord, så att det går lättare att hitta hemsidan för den som söker via t ex google

Ursprungligen av BMJ:

sökord, så att det går lättare att hitta hemsidan för den som söker via t ex google

Nej, inte "inbyggt" så att säga. Du behöver fixa det med work arounds (som jag inte kollat upp, någon annan kan säkert svara på hur man gör).

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-31 10:56

Behövs sådant nu för tiden?

Bevaka tråden