Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta HD i MacBook, från lacie extern hd??

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej ni som vet.
Har en extern hd LaCie Mobile disc 250 gb usb:
LaCie - Mobile Disk - Hi-Speed USB 2.0

Jag undrar om nån vet om det går att byta plats på disken i lacien och min macbook 2.0?
Är det en sata disk i lacien??
Och får macdisken plats i laciekabinettet?
/Johan

Du får nog inte ut hårddisken ur LaCie-HDn. Den är inte gjord för att bytas om man säger så. Får du ut den kan det i princip vara vilken sorts kabel som krävs som helst..

ok, tack så mkt för svaret.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-11 12:18

Skärpning nu, klart som fan det går att få ut disken ur lacie-höljet. Frågan är väl snarare om disken passar i din macbook sen? MacBooken behöver en SATA-disk, risken är att lacie:n innehåller en IDE-disk men det känns långsökt, fins det ens 2,5" IDE-diskar på 250GB?

Det sitter väl fyra skruvar på disken, två på varje långsida.
Skruva bort dem med en Phillips #00-mejsel så ska du nog få ut disken förr eller senare.

Det är lite väl mycket hack över det, knappast en konventionell lösning.

Känns bättre att köpa en sata 2,5" med en gång och sätta in ;).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-11 16:16

Är inte mer hack att ta ur disken ur lacie:n än att ta ur den ur macbooken.

Ursprungligen av mbp:

Är inte mer hack att ta ur disken ur lacie:n än att ta ur den ur macbooken.

Men i och med att man bara kan gissa vad det är för HD i lacie:n så tycker jag att det är mer hack än byta hårddisk i en macbook eftersom det är så mycket mer dokumenterat.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-11 22:48

Jag har en sån där Lacie disk. Känner mig tillräckligt säker på att skruva i saker så jag öppnade och kolla.. Det är 2,5" SATA likadan som i MacBook.. Bara o köra! Du kan även köpa en 320Gb att sätta i chassit..
Du skruvar bara dom fyra skruvarna på sidorna och sen sitter det en skruv i kretsen som styr USB-porten och en skruv som håller disken på plats i nederkant av den. Passa bara så att du inte kröker chassit eller något ifall du vill ha något på garantin. På min syns det i alla fall inte att den har varit öppnat..
EDIT: Nästan alla moderna externa chassin har SATA om man nu inte köper ett chassi utan disk specifikt för PATA.. Alla 2,5" SATA passar i MacBook. Bara man formaterar rätt så..

Ursprungligen av nllub:

Alla 2,5" SATA passar i MacBook. Bara man formaterar rätt så..

En sanning med modifikation, hårddisken får vara max 9,5 mm för att passa i en macbook.
99.se - Visa inlägg - Ny hårddisk till MacBook

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-11 23:05
Ursprungligen av Mikael E:

En sanning med modifikation, hårddisken får vara max 9,5 mm för att passa i en macbook.
99.se - Visa inlägg - Ny hårddisk till MacBook

Juste självklart. VI köpte in dom nya 500 GB diskarna men tror dom var på 12mm eller något så dom passade ju inte.. Sant sant my mistake. Borde tänkt på dom.
Dock går det att få in dom i Macbook Pro med lite modifikation har jag hört..

grymt schysst nllub, att du kollat ! Nu vet jag mkt mer hur det ligger till.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-11 23:26

Se bara till att du verkligen använder en Phillips #00-mejsel när du skruvar i macbooken (3st). De är lätta att dra sönder med fel mejsel, de där små skruvarna.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-11 23:47

Nä men tare lite lungt nu Philips #0 är det man ska använda. Enligt Apples service manual så är det #0, det är enbart i Macbook Air man har användning av #00.. Tycker att #00 ofta känns så klen + att dom är kortare än #0 så man inte får något vettigt grepp runt mejseln. Kanske är olika med olika märken i och för sig. Men #0 ska du ha! (Fast båda fungerar, men är man servicemanualfundamentalist så är man )

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-12 12:44

Förlåt, jag skruvade själv i Airen för någon vecka sedan, och skruvarna ser identiska ut med de som satt i syrrans MacBook så jag bara antog att det var samma...

1
Bevaka tråden