Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DNS strul?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har gjort en sida för mina hemtrakter som har adressen: www.äspered.info - allt ser bra ut och jag har hemifrån inga problem med att komma in på adressen. Vänner med PC har heller inga problem.

Men så på jobbet med Windows ( Explorer 6.0 så kommer följande upp på skärmen när jag vill dubbelkolla vad jag gjort): "Your requested host "www.äspered.info" could not be resolved by DNS." Jag har kontaktat vår support och hoppas på en lösning - man antydde att dom möjligen inte hade ansträngt sig med att låta en 3 år gammal standard möjliggöra att adresser med ÅÄÖ skulle kunna fungera... kan det vara så att företag struntar i standarder?

Nästa strul med ÅÄÖ blev att ÅÄÖ inte förefaller accepterade av Googles trackinganalysis. Det suger lite då jag gärna ser statistik på sidorna... det är på Googles egna sidor där man ansöker om att få använda gratistjänsten med tracking, det är där jag stöter på problemet. Föresten, hur gör jag sidorna som skapats i Rapidweaver sökbara på Google. Efter ca: 1-2 veckor så hittar jag dom inte ännu... tar det bara extra lång tid innan dom blir sökbara? Jag har testat med "Äspered.Info" som sökbegrepp men enda träffen leder till min adress här på 99 där filerna finns. Det är via Loopia som min adress pekar mot filerna på 99.

Det beror nog snarare på ett IE 6 struntar i standarder Enligt IIS krävs version 7 eller senare för att det ska fungera i Explorer.

Det stämmer - IE6 fungerar inte med åäö domäner tyvärr.

Det kan vara så att Google inte gillar åäö domäner men det kan likaväl vara så att det dröjer lite innan sidorna blivit indexerade. Läs mer om indexering och sitemaps här:
https://www.google.com/webmasters/tools/

Bockar och tackar för detta snabba besked... ska lägga in på sidorna att IE7 är det minsta dom behöver.

Uppdat: Fick reda på att jobbet testar IE7 ihop med diverse andra applikationer sedan ett halvår tillbaka och att man noterat vissa konflikter...

Senast redigerat 2008-08-11 12:12
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-11 13:19
Ursprungligen av Olle@mac:

Bockar och tackar för detta snabba besked... ska lägga in på sidorna att IE7 är det minsta dom behöver.

Motfråga: hur hade du tänkt att de med IE6 skulle få upp sidan och kunna läsa att dom behöver IE7 för att kunna få upp sidan...

Ursprungligen av frazze:

Motfråga: hur hade du tänkt att de med IE6 skulle få upp sidan och kunna läsa att dom behöver IE7 för att kunna få upp sidan...

Bra och vettig fråga - någon som kan trixa ihop ett script som känner av ifall det är en IE6 som vill läsa sidorna och dirigera vidare till där alla filerna finns - följande 2 addresser är samma sak/innehåll:

http://www.äspered.info
Äspereds webbsida

Ursprungligen av Olle@mac:

Bra och vettig fråga - någon som kan trixa ihop ett script som känner av ifall det är en IE6 som vill läsa sidorna och dirigera vidare till där alla filerna finns - följande 2 addresser är samma sak/innehåll:

http://www.äspered.info
Äspereds webbsida

Tror det är ganska kört eftersom det är själva DNS-uppslaget den inte klarar av. Dvs den når aldrig fram till webbservern.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-11 14:55
Ursprungligen av Christofer:

Tror det är ganska kört eftersom det är själva DNS-uppslaget den inte klarar av. Dvs den når aldrig fram till webbservern.

Och det var det som jag egentligen var ute efter i första fallet. En omöjlig fråga.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-08-11 14:48

Är väl ena friskhetstecknet jag har hört talas om i IE6 att det vågar vägra lokala tecken i URL:en

  • Oregistrerad
  • 2008-08-11 18:07

För dom som är intresserade finns det plugin till IE6 som klarar av svenska tecken.

Cannot view a Web site that uses an internationalized domain name by using Internet Explorer

Löste problemet med att även köpa www.aspered.info - kostade ju bara 59 kronor ytterligare för ett helt år. Fantastiskt var snabbt det gick. Loopia antydde att det skulle ta 24-48 timmar men det tog nog har max 30 minuter.

1
Bevaka tråden