Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tungsten vs iPaq?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag börjar bli seriöst sugen på en handdator nu efter att ha insett att det inte håller att ha en privat kalender, en på jobbet + ett antal anteckningsblock överallt

Frågan blir då så klart: Vad är era erfarenheter kring de nyare varianterna? Jag tänker då främst på iPaq och Palm Tungsten (men Dell har kommit med en rekordbillig har jag hört också?).

iSync talar ju till Tungstens fördel men finns det inget sätt att få PocketPC att synka på ett lika bra sätt?

(ja, jag är newbie när det gäller sånt här )

Välj absolut en Palm OS baserad handdator om du kör Mac. Visst Pocket PC går att synkronisera med Macen, men det är på långa vägar lika smidigt. Dessutom kostar synkroniseringsprogramvaran som du måste köpta till, rätt mycket.

/M

Jag vågar påstå att jag är en av dem i det här landet som har haft sin Tungsten längst(?)

(fick min i början av november) och jag blir mer och mer nöjd med den för varje dag.

Såvitt jag vet finns det i princip ingenting man kan göra med en iPaq som inte Tungstenen klarar lika bra (OK, det skulle kanske vara att spela Windows Media-filer, men hallå?). Lägger man sedan till att en Tungsten är betydligt billigare, MYCKET mindre och oändligt mycket trevligare att hantera (jag skrattar ofta i smyg åt mina PC-kollegors försök att få något gjort med sina iPaq:ar) är det inte mycket att diskutera.

Sedan fungerar ju iSync klockrent för att peta över innehållet i Palmen till Macen (om du nu inte vill använda Palms egen medföljande programvara som också fungerar alldeles utmärkt).

Min digitala tillvaro är uppbyggd kring följande synkorgie:
Jag synkar Tungstenen med iSync mot min PowerBook, med Outlook mot min XP-burk, samt med Palm desktop mot min stationära Mac. PB:n synkar sedan mot .Mac och min iPod med iSync, den stationära synkar mot .Mac via iSync och slutligen synkar jag en C-penna och mobiltelefonen mot Outlook på XP-burken.

Förutom kalender/adressbok/anteckningar/attgöra använder jag regelbundet min Palm till att läsa e-post, kolla webbsidor, köra telnet mot Unix-burkar, lyssna på MP3, ordbehandla, samt spela emuleringar av gamla arkadspel (ja, det går att köra originalkoden från Asteroids, Galaxy, Donkey Kong och många andra med hjälp av emulatorn Xcade

).

Om det inte är så att din tillvaro är intimt förknippad med någon form av Windowsplattform kan jag inte se någon anledning att välja iPaq framför Tungten. Så det så!

/Göran

  • Medlem
  • 2003-02-17 01:08

Lägg därtill det lilla helsike som utbryter när du ska installera nya program och de inte levereras med .cab-filer, vilka hanteras av PocketMac, utan med äckliga .exe. PocketMac, den synklösning som finns, är förresten fortfarande i version 2.0 ett skämt. Ett dyrt pris för nöjet att få bära med sig en halv tegelsten i fickan.

Har kört palm i många år och sedan två månader tillbaka Tungsten. Det är en mycket stabil handdator, har aldrig hängt sig och palm support är den bästa jag har mött (hade lite strul med min 505)

Tungsten vinner nog i alla lägen, kvalite´, användning och utförande. Köper du sedan en bluetooth adapter till din Mac kan du synca i luften:-)

Här skulle jag vilja komma med en fråga. Jag är på god väg att köpa en HP iPaq 5450 eftersom den har WiFi och Bluetooth inbyggt.

Vad finns för motsvarighet/tillbehör till Tungsten?
Alltså: Hur få Tungsten att:
1) surfa med (motsvarande) Pocket Internet Explorer?
2) Hämta/skicka epost (live alltså - inte enbart vid Synkning)
3) ICQ?
4) Hantera Wordfiler?

OBS! GPRS och likn är jag inte intresserad av. Det är WiFi som gäller.

Går detta, vad är lösningarna, vad kostar de, och - framför allt: Hur stora är prylarna man måste "hänga på" sin minidator?

[ 17. februari 2003, 09:35: Meddelandet ändrat av: sjovall ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: sjovall:
Alltså: Hur få Tungsten att:
1) surfa med (motsvarande) Pocket Internet Explorer?
2) Hämta/skicka epost (live alltså - inte enbart vid Synkning)
3) ICQ?
4) Hantera Wordfiler?

1. Web Pro följer med Tungsten. Det är en s.k. proxywebläsare som hämtar alla sidor via en server hos Palm där bilder m.m. skalas om för att passa den lägre upplösningen på en Palm-skärm. Fungerar alldeles utmärkt.

2. VersaMail följer med Tungsten. En mycket kompetent e-postklient som fyller de flesta behov.

3. Det finns en beta på ICQ för Palm att hämta från ICQ:s hemsida. Jag har dock inte provat den själv.

4. Documents to Go följer med Tungsten. Med det programmet kan du öppna, skapa och redigera Word, Excel och Powerpoint-dokument. Tyvärr fungerar Powerpointdelen bara från PC, men Word och Excel funkar alldeles utmärkt även från Mac.

Citat:

citera:OBS! GPRS och likn är jag inte intresserad av. Det är WiFi som gäller.

Aj då...

Själv använder jag min Tungsten för kommunikation när jag är ute på fältet och då är det GPRS som gäller... Det bör dock finnas hopp även för WiFi - Xircom har en WiFi-adapter för Palms 500-serie, men jag vet inte om den stöder Tungsten. Det lär dock vara flera SD-kort på gång med 802.11-funktionalitet. Sandisk säger att de har ett kombinerat WiFi/256MB minneskort under utveckling. Här finns en del information om vad vi har att vänta under året.

Ett annat alternativ är ju att skaffa en separat Bluetooth-LAN accesspunkt. Då kan du komma åt det lokala nätverket via Blåtand utan att hänga på något alls på Palmen.

/Göran

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 12:22

Om du är ute efter underhållning/multimedia, spel och lek är det en ipaq du ska satsa på men är det mer jobbrelaterade uppgifter du är ute efter är en palm bättre och smidigare..

/Johan

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Göran Bolinder:
Lägger man sedan till att en Tungsten är betydligt billigare, MYCKET mindre och oändligt mycket trevligare att hantera (jag skrattar ofta i smyg åt mina PC-kollegors försök att få något gjort med sina iPaq:ar) är det inte mycket att diskutera.

Då det finns många olika iPaq:ar bör man nog välja en ny och likvärdig modell att jämföra mot. iPaq 1910 är likvärdig i storlek med Palm Tungsten och något billigare än Tungsten.
Den har dock inte Bluetooth, vilket dock iPaq 1915 kommer att ha (släpps i Europa i april).

Men synkningen till Mac är ingen höjdare, så Tungsten har en stor fördel där.

Vi får väl heller inte glömma att batteritiden suger på ipaq jämfört med palm... för jag antar att inget har ändrats på den här fronten?!

Det är något jag prioriterar i alla fall. Sen är ju förstås palm mycket bättre på övriga saker också...
(måste väl erkänna att jag är väldigt partisk i den här frågan...

)

//fredrik

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-02-18 00:56

Köp en Tungsten säger jag! Köpte i höstas en Pocket loox efter att jag hade en Palm M500 och jag blev verkligen besviken på PPC 2002 som operativ, segt,ologiskt,fult etc. Efter endast 3 månader bytte jag till min nuvarande Tungsten T som jag är kanonnöjd med.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-02-18 07:59

Jag håller med dom flesta här, satsa på Tungsten. Har själv kört Palm sedan begynnelsen(PalmPilot 128k!), bytte till iPaq häromåret, lockad av ljud/video/snabb processor mm, bara för att konstatera att Windows PocketPC var mer eller mindre en katastrof användarmässigt, segt, fult, ologiskt och ett sjujekla röjande i menyer och inställningar vad man än skulle göra. Egentligen ganska synd då hårdvaran i iPaq faktiskt är riktigt bra. (Jodå jag bytte tillbaka till Palm efter ett halvår)

Jag tror också att en Tungsten skulle vara rätt till Jeffery. Kör själv Ipaq och är mycket nöjd med den, men då använder jag främst PC. Håller inte med övriga talare om att menyerna skulle vara röriga och svårförstådda, nästan allting går smidigt tycker jag.

Då har jag dock installerat ett tredjepartsprogram som hanterar stängning av bakgrundsprogram, utan det hade den varit aningen mer svåranvänd då program man inte använder hänger kvar och suger upp minne om man inte stänger dem ordentligt. Detta problemet hade jag inte i pocketpc 2000, så jag förstår inte varför Microsoft ändrade det till det senaste operativet.

Har använt Ipaqen nästan dagligen i två år så det är möjligt att jag helt enkelt vant mig vid de s.k röriga menyerna

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-18 11:42
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mats ´Venger´ Björnström:
Jag tror också att en Tungsten skulle vara rätt till Jeffery.

Förutom att Jeffrey vill köra WiFi då, som inte verkar finnas till Tungsten i dagsläget. ,)

Ah - en massa bra tips!

Det känns som att det lutar åt Tungsten rejält nu när jag har läst om den lite överallt och framför allt allas lovönskningar här

Att man kan få en för runt 4000 numera skadar ju inte heller. Får se om jag kan hålla mig tills jag kommer upp till Sthlm om en månad så att jag slipper frakt och sånt.

Tack för alla råd!

1
Bevaka tråden