Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högtalarens magnet raderar hårddisken, är det en myt?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har flyttat runt lite på skrivbordet..och nu står mina externa diskar på en hylla och under den hyllan står min sub-högtalare (Logitech Z4i) kan högtalaren påverka datat på hårddiskarna? vore ju inte kul om min timemachine blev raderad eller korrupt pga av att jag har den stora högtalaren för nära...

Jag tror inte det är ngn fara om du har lite avstånd emellan,

Styrkan på magnetfältet avtar med kvadraten på avståndet så även en liten ökning av avståndet får stora konsekvenser för magnetfältets styrka.

Men kan du inte få åtminstone en halvmeter emellan ?

Ju större högtalare, ju saftigare magneter...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-10 10:48

Den raderar informationen på disken om du gnuggar den mot disken, typ.
Med avständ som Goflorp skriver är det relativt safe, men om det sker under en längre tid med data som inte bearbetas, dvs används så finns det om än liten risk att den skyfflar om och ställer till det.

Ge den lite avstånd, det är nog en bra rekommendation

Hårddiskarna står cirka 3 centimeter i höjd från högtalaren och cirka 7centimeter bakom... är et för litet avstånd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-10 12:44

svar:ja det är inget som man kan rekommendera, så du får nog flytta runt lite till

Så får det bli... vet bara inte hur jag ska få till det

Vad skulle vara ett bra avstånd mellan sub-högtalaren och hårddiskarna?

Så mycket att du inte behöver fundera på ifall det är ett bra avstånd

Men hur vet man att högtalaren är så pass långt bort att den inte kan skada disken?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-10 18:17
Ursprungligen av Gusten68:

Men hur vet man att högtalaren är så pass långt bort att den inte kan skada disken?

Du har en skadefri disk?

Men vad alla är roliga då

Ska man alltså utgå att från att det ÄR en myt att hårddisken kan påverkas eftersom ingen verkar veta säkert...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-10 19:15
Ursprungligen av Gusten68:

Ska man alltså utgå att från att det ÄR en myt att hårddisken kan påverkas eftersom ingen verkar veta säkert...

Jag tror att du kan utgå från att det är en myt. Det sitter dessutom mycket starka magneter inuti hårddisken och de är *mycket* närmar disken än högtalarna! Pilla sönder en HD för du se. Det är bland de starkaste magneterna jag stött på!

Ursprungligen av bengtb:

Jag tror att du kan utgå från att det är en myt. Det sitter dessutom mycket starka magneter inuti hårddisken och de är *mycket* närmar disken än högtalarna! Pilla sönder en HD för du se. Det är bland de starkaste magneterna jag stött på!

Neodymiummagneter. Totalt livsfarliga att handskas med. Även med små magneter i nävarna kan man klämma sig ordentligt.. :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-10 19:17

?

Det är klart att magneter kan skada diskar. Jag skulle rekommendera kanske 30 - 50 cm för att vara säker, 3 cm är väldigt lite

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-10 19:19

Givetvis förstörs inte disken bara informationen på den

Jag testade detta på en gammal HD som inte skulle användas mer, knuggade alla olika magneter och högtalar element mot HD, men när vi stoppade in det i datorn så hade inget ändrats! Jag sätter den som en Myt!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-08-10 22:04

Det är väll snarare så att en kraftig magnet kan förvränga bilden på en bilskärm. Jag hade förr en TV som stod bredvid mina högtalare med 15" bas element. När jag flyttade runt den bredvid TV´n blev det en massa färgmönster på skärmen. Nu har jag en platt-TV på samma ställe och den påverkas inte alls.

Du får väl gå vetenskapligt till väga då.

Megnetfält räknas väl i Gauss om jag inte minns fel. Alltså fixa Gauss-meter och mät.
Kontakta tillverkaren och be om info för hur många Gauss som deras hårddisk klarar av som statiskt fält.

Eller så kan du ju bara flytta om så du inte har grejerna direkt mot varann.

Som onnyt skriver så är det ett vanligt "barn-hyss" att barna leker med magneter framför tjock-TV'n. Det kan ta dagar innan det släpper.

Platt TV'n bygger på helt annan teknik. Tjock TV'n är en elektronstråle som böjs av med elektromageneter inuti ett lufttomt glaskärl (Bildröret). lLart den blir påverkad av en magnet då...

LCD/plasma bygger på helt andra saker som inte är känsliga för magnetfält på det sättet.

Jag mailade Logitech och fick detta svar, klart som korvspad! jag har nu flyttat på högtalaren.

"Please note that the subwoofer of the Logitech Z-4i Speaker system is not magnetically shielded and therefore we do not recommend placing any of the electrical devices next to the subwoofer. It is always recommend to a minimum distance of 2 feet between the subwoofer and the electrical devices."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 21:59
Ursprungligen av Gusten68:

Jag mailade Logitech och fick detta svar, klart som korvspad! jag har nu flyttat på högtalaren.

"Please note that the subwoofer of the Logitech Z-4i Speaker system is not magnetically shielded and therefore we do not recommend placing any of the electrical devices next to the subwoofer. It is always recommend to a minimum distance of 2 feet between the subwoofer and the electrical devices."

Som jag sa

Jag förstår att det inte känns rätt för vissa i tråden, men om en HD lagrar data i små små paket magnetiskt, så kan man räkna ut att det såklart går att justera detta med magneter, om än inte så enkelt.

Jag och de flesta jag träffat skulle inte riska sin backup i alla fall.

/Tangen

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-11 22:14
Ursprungligen av Gusten68:

Jag mailade Logitech och fick detta svar, klart som korvspad! jag har nu flyttat på högtalaren.

"Please note that the subwoofer of the Logitech Z-4i Speaker system is not magnetically shielded and therefore we do not recommend placing any of the electrical devices next to the subwoofer. It is always recommend to a minimum distance of 2 feet between the subwoofer and the electrical devices."

Myth confirmed!

  • Medlem
  • 2008-08-11 22:11

En annan sak som kan hända är att magneten helt enkelt rycker upp läsarmarna. Jag har varit med om det, och hårddisken tvärdog.

Läshuvudets färd över ytan har liknats vid att ta en JAS, dra i 2500 knyck, 2,5cm från backen.
Be till högre makter att ingen lämnat kvar en snusdosa på banan....

  • Medlem
  • 2008-08-12 10:27

Och om snusdosan ligger där får man hoppas att de högre makterna lät det vara en lågprofilig en!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-12 13:57

Nu brukar ju magneterna i subbar för datorbruk sällan vara det minsta imponerande vad gäller storlek och styrka så jag hade inte brytt mig om så disken låg en halvmeter från subben. Min egen och högst ovetenskapliga gissning är att ringkärnorna i vilken atx-nätdel som helst ger ett värre magnetfält mot diskarna inne i burken än vad man råkar ut för om man placerar en disk någon meter från en subb. Kör på bara.

ja nu låg inte diskarna någon meter ifrån utan i princip ovanpå suben... med bara någon centimeter tillgodo...

vet inte riktigt hur jag ska placera grejorna så för nu kör jag med imacens inbyggda högtalare i stället..

Har inte MythBusters provat det här? De brukar ju hålla på med magneter?

Gammal tråd men hade precis samma fråga som trådskaparen och kollade runt. Andra som kontaktat Logitech angående z4 högtalarna har fått svar att man skulle ha 30cm avstånd och ovan skrev dem till en 60cm avstånd (2 feet) - verkar inte som de har någon koll. Har också hört andra som säger att de haft denna högtalare invid hårddiskar och att de inte stött på några problem då subwoofern (baselementet) inte har så stark magnet i sig som kan göra någon åverkan på hårddiskar. Dock har andra Logitech högtalare kanske det...

Mythbusters testade detta en gång. Först när de använde en bamseelektromagnet (en sådan som lyfter bilar på bilskrotar) gick inte laptoppen att starta. Har jag för mig iaf. Finns nog mer här: YouTube - Will a magnet damage laptop computer's hard drive?
MythBusters Magnet - Descargar Video de Youtube

1
Bevaka tråden