Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reparera FS på Powerbook utan DVD

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2008-08-09 18:42

fråga inte varför men jag har ingen DVD för min powerbook och jag måste reparera filsystemet på något sätt utan att ha HDDn monterad för att kunna laga fel som hindrar mig från att logga in just nu

några tips?

det är en powerbook ppc 12" 1GHz 256MB 40GB och Comboenhet

jag kan ju starta i single user mode och jag har lyckats starta många tjänster på det viset men som root så klart, jag bara undrar om jag kanske kan använda brännaren på något sätt för att skapa en DiskUtility skiva eller kanske skapa ett chrootat system på ett usb-minne och avmontera disken för att köra DiskUtility

har bara gjort ett freebsd system på ett usb-minne förut och det krävde ju att jag kompilerade kärnan och la filerna på minnet men det kanske finns ett sätt för osx också, eller kanske att använda ett freebsd system med funktioner som kan avmontera, montera och köra diskutility mot min powerbook disk?

ja jag vet faktiskt inte vad jag ska göra, har ingen annan dvd-brännare än den

kanske till och med kan plocka ur disken och koppla in den i min usb-adapter, den ska stödja 2.5" och 3.5" ata ide diskar

är väldigt tacksam för alla tips på detta problem, jag behöver inte datorn kritiskt just nu för jag har en ibm thinkpad men det hade varit kul att lösa problemet innan jag måste leta upp någon med dvd brännare

och även om jag hittar någon med dvd brännare, vet någon var man kan få tag på en bootbar skiva med diskutility som jag kan bränna?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-10 12:28

Du har ingen annan Mac tillgänglig med FireWire?
I så fall skulle du kunna starta din Powerbook i targetmode, koppla i hop dem med en firewirekabel och få upp den som en vanlig disk på den andra maskinen.
Då kan du köra Diskutility på disken.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2008-08-10 18:46

jo jag har en macbook men nu hittade jag skivan till min macbook och startade med den, tydligen säger DIskUtility att min powerbook disk är så skadad att den inte går att reparera för jag hittar inte något reparationsval men jag är inte alls van vid DiskUtility

försökte starta terminalen för att köra fsck men jag kunde inte lista ut vilken enhet att köra det på, ska testa igen senare

tack för tipsen om firewire, jag läste nånstans att endast firewire är bootbart på powerbook så hade jag haft en usb till firewire omvandlare så hade jag kunnat sätta upp ett bootbart system på mitt usb-minne men det kanske är bättre att köra med min macbook för det

ska meddela er om jag lyckas reparera skadan med fsck, det stod ju på apples webbsida att man helst ska köra DiskUtility för nyare system men fsck för äldre? jag vet inte, ska testa när jag får lite tid över

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2008-08-11 22:40

undrar också om någon här vet hur man kan montera FreeBSD UFS diskar i OS X? DiskUtility säger att den inte har stöd, fdisk ser partitionerna som FreeBSD men jag kan inte montera dom, har testat -t ufs

läste på nätet något om att os x alltid försöker använda big endian och det inte är kompatibelt med ufs på freebsd, känns ju lite dumt att man inte ska kunna läsa freebsd partitioner på ett system som lånat mycket från freebsd, finns någon lösning?

sen har jag lite korkade frågor som ny mac användare, hur gör jag pg up och pg dn? hur växlar jag mellan fönster i ett program? har hittat massa lösningar men det känns som att svenska tangentbord är konstiga

1
Bevaka tråden