Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Forward med mail i Leopard

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-09 11:39

Jag använder Leopards egna mailklient och jag har det kopplat till ett gmailkonto. Mitt gmailkonto har jag satt som forward så jag kan använda samma adress som min hemsida. Problemet är när jag skickar från min mac-mail så ser det ut som att man skickat från mitt gmailkonto och inte från min hemsideadress. Om man skickar ett mail till min hemsideadress så kommer det fram och allt ser bra ut. Men problemet är som sagt att det inte syns när jag skickar till andra, någon som vet vad det kan bero på?

Jag kan gärna bistå med mer uppgifter men jag vet inte vad som kan vara relevant för er för att lösa mitt problem?

MVH

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-09 16:55

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Mitt gmailkonto har jag satt som forward så jag kan använda samma adress som min hemsida". Anledning till denna fråga är att en hemsideadress (URL) inte är samma sak som en epostadress. Du måste förtydliga dig hur dina olika mailkonton är inställda.
Du måste ge exempel på hur det ser ut när det är rättt (som du uppfattar det) och även hur det ser ut när det inte fungerar. Bättre förklaring är helt enkelt ett grundkrav. Återkom!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-10 02:23

Då ser det ut såhär:

Forward: namn@gmail.com -> namn@hemsida.com. (när mail skickas från namn@gmail.com så ska mottagren se att det kommit från namn@hemsida.com)
När jag skickar email från mail i leopard så ser mottagaren att det kommer från namn@gmail.com. Vilket det inte borde göra eftersom jag har satt den adressen som forward till namn@hemsida.com. Därimot om någon annan skickar mail till namn@hemsida.com så kommer det fram till min mail i leopard. Problemet är alltså att mottagaren inte ser adressen namn@hemsida.com utan namn@gmail.com. Och jag undrar då om det har med någon inställning i mailklienten i mac att göra?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-10 09:20

Ja, det har med inställningen i Mail.app att göra. Du ska bara ha ett konto inställt i Mail.app och det är hemsida.com då det aldrig hamnar någon epost hos gmail.com pga din vidaresändning. Detta sänder du ifrån och tar emot med. gmail.com (och eventuellt andra adresser) vidaresänder du bara till hemsida.com.
Du kanske invänder mot att du behöver ett konto för gmail.com i allafall. OK, inget problem - men du får inte skicka från det kontot; bara från hemsida.com-kontot.
Är du med på att mer än ett (1) konto kan, så att säga, komma fram till Mail.app? Är du också med på att du kan få olika avsändare beroende på vilket konto du väljer att skicka i från i Mail.app?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-10 12:27

Jag testade att ta bort smtp.gmail.com som utgående server och la till smtp.bredband.net så funkade av någon outgrundlig anledning. Tack iallafall!

1
Bevaka tråden