Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ansluta till dator över dubbla routrar?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en dator (PMG5) ansluten till en trådlös router med inbyggt modem (Speedtouch 716) till internet. Helt ok! Andra datorer kan enkelt ansluta till denna dator via denna router, som sig bör.

För att utöka täckningen har jag i andra ändan av mitt stora hus anslutit ytterligare en trådlös router (Netgear WGR614) med en lång Ethernetkabel till Speedtouchen och det funkar också bra att ansluta till internet via denna Netgear!

Men, nu till problemet: Hur ansluter jag en dator (i mitt fall TitanbookG4) som har kontakt med Netgearen till min PMG5:a? Det funkar naturligtvis bra när jag har kontakt med Speedtouchen, men hur får jag fram G5:ans ip över dubbla routrar? Det syns heller inga datorer på nätverket när jag försöker "Bläddra" med Gå/Anslut till server med G4:an...
Hårdvarubrandvägg på nåt sätt eller?

Nån som förstod frågan och kan hjälpa till lite...
Tacksam. mvh/A

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 11:05

Jag är inte säker på att jag förstod frågan, men försöker svara på frågan om IP-adress. Det enklaste sättet är att du i din DHCP anger vilken IP-adress som skall gälla för respektive dator. Jag antar att varje router är sin egen DHCP och därför blir det alltså två IP-adresser. En för varje router. Det blir lättare att förstå vad som händer om IP-adressen är fast kopplad.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-08 11:44

Enklast är väl om du inte använder den andra routern (Netgear) som en router utan som en switch med trådlös brygga.

Enklaste sättet att åstadkomma det bolle skriver om är att i Netgearen inaktivera DHCP och flytta över kabeln från WAN-porten till någon utav LAN-portarna.

Jag är inte riktigt med på allt inom nätverks-världen, men för att förtydliga för mig själv och er så är alltså Netgearen kopplad från en LAN-port på Speedtouchen till Netgearens WAN-port.
Jag ska alltså byta Netgearens WAN-koppling till LAN?
Att stänga av DHCP i Netgearen har jag kollat efter men begriper inte riktigt allt än... (alltså jag vet hur man loggar in i inställningarna på Netgearen, men att sen stänga av DHCP och få den till en switch är värre just nu)

Jaha, nu funkar det som det ska. Tack för tipsen! Bytte från WAN till LAN och ändrade inga inställningar alls...

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-08-09 14:00

Det är en dålig idé att inte ändra inställningar för du kan få seriösa problem framöver, detta eftersom du har två saker som delar ut IP till datorer och om dom har ett överlappande spann så kan två datorer få samma IP. Stäng av DHCP på Netgear eller kolla att dom inte kan dela ut samma nummer. Bäst är att stänga av i Netgear.

Jo, men jag vet inte hur man gör. Det finns inget att stänga av, liksom...
Hur ska man tänka? Vad ska jag leta efter för typ av inställning?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-10 00:35

Jodå, visst finns det en DHCP-server i WGR614 som du kan (ska) stänga av. Jag har haft model v4, v5 och numera även v6. Under LAN-inställningen vill jag minnas (den är nedpackad och ersatt av en Extreme) så finns det väl inställningar för detta.

Ok, ska kolla lite noggrannare...

Ja, jag hittade avstängningen av DHCP-tilldelning till slut. Låg under inställningen "LAN IP Setup". Så nu är det enbart Speedtouchen som delar ut ip-adresser så det står härliga till...

Tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden