Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

palm eller pocketpc

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

någon som vet nån sida som har för- o nackdelar med palm resp. pocketpc?
kan inte bestämma mig för vilket jag ska satsa på. jag kommer främst använda den i mitt jobb som personlig tränare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-06 14:11

Palm har varit med bra längre vilket jag tror märks. Har hört om "buggighet" från PocketPC användare. Till Palm borde det också finnas ett stort programutbud. Palm är ofta mindre i storleken men nyligen har HP släppt en liten iPAQ.

Vid köp av Palm och PDA får man inte missa SONY CLIE. Här har du ALLT i ett.

Vet tyvärr ingen sida med jämförelser. Jag äger dock både en en gammal Palm III:a och en iPaq 3850 (jobbets).

Jag använder mina PDAer som rena kalendrar samt för att bära med mig massa referenslitteratur när jag är på resande fot. Sammanfattningsvis kan sägas att Palm, i mitt tycke naturligtvis, är otroligt mycket mer logisk och lättanvänd än PocketPC maskinen. Även om iPaqen ju är "häftigare" (= nyare).

Jag har använt båda PDAerna tillsammans med min windows 2000-burk på jobbet. Synkningen med iPaqen strular ofta, aldrig med Palmen.

Palmen fungerar ju som bekant bra ihop med Mac medan PocketPC inte gör det. Det finns dock en svindyr beta (med stark betoning på beta) som, när den inte släcker ner hela min G4:a, ibland brukar lyckas synka hjälpligt. Om detta program någonsin blir färdigt vet jag dock ej.

Min slutsatts inför mitt eventuella nästa PDA-köp är att det blir någonting med Palm OS i.

Sen har jag en trasig Psion Revo som ligger och skräpar i en låda, men det är en helt annan historia.....

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-12-06 16:40

Jag har kört Palm sedan begynnelsen, startade med Pilot 1000 med 128k(Wow...). Men jag lockades av snabb processor, färgskärmar, snabb processor, ljud och video så jag köpte en iPaq, bråkade med skräpet ett halvår innan jag dammade av min gamla Palm III igen...

Ok, iPaqen har mycket bra hårdvara(möjligen lite tveksam batteritid), men den stora bristen är Operativet, hela tiden ett röjande i menyer vad man än ska göra, sedan att röjandet ofta är vansinnigt ologiskt gör inte saken bättre. Sedan tyckte jag också att det var väldigt svårt att hitta bra program till den, de som följer med är liksom bara kompatibla med Microsofts andra program(skiten hade inbyggd mikrofon, kanonbra trodde jag för mig som dikterar mycket, kruxet var bara det att ljuddokumenten bara kunde öppnas i Word!!!). Sedan som grädde på moset kraschade operativet lite väl ofta för att det skulle vara roligt. Summa=iPaq ett av dom sämsta köp jag har gjort och det är mjukvaran, inte hårdvaran som brister.

Palmen är precis som Macen, enkel snygg och intuitiv, nu när Tungsten(snabb processor+audio/video) har kommit finns det absolut ingen anledning att plåga sig med iPaq...

  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 16:43

Skall du ha det smidigt köp en Palm. Funkar perfekt med Mac OS, både classic och X.

Vill du plåga dig lite, köp en med pocketPC. Ibland lyckas du synka med den dyra betaprogramvaran, ibland inte. har du en PC så är den lika lätt att synka som en Palm. Men som macägare är den inte att tänka på.

Sen är pocket PCn rena fällan för virus om du sitter i blandad miljö...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-12-06 16:56

själv har jag en Psion Revo Plus den fungerar jätte bra även om den e lite gammal...

[ 06 December 2002, 16:57: Meddelandet ändrat av: Björne ]

Imponerad av Sony Clien ovan. Har något vagt minne av att den ej har Mac-stöd. Stämmer detta?

Man kan nog säga att Palm har en bättre integration med Mac en PocetPC. PocketPC verkar dock vara flashigare och "tyngre" än Palm (fram till Tungsten i alla fall).

Varför inte låta den viktiga faktorn styra? Eftersom du skall använda PDAn i huvudsak som ett redaskap i rollen som personlig tränare kanske du skulle kolla på marknaden för tränings och kostprogram för respektive PDA. Om det Optimala programmet för träning endast finns för den ena plattformen, välj den plattformen.

[ 06 December 2002, 17:38: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-12-06 17:34

Din yrkesroll(personlig tränare) är inte så långt från min(sjuk gymnast

) , det som är viktigt är kalendern för möten, föreläsningar och behandlingar, samt adressboken för kontakter. Här har du enorma fördelar med Palm+iSync och dess synkronisering med iCal och Adressbok i MacOSX(glöm inte heller att iSync även synkar in din mobiltelefon).

Enda fördelen med iPaq är att kunna visa videosnuttar(men då måste man ha en PC för att kunna koda), den funktionen kommer ändå snart till Tungsten(via mpeg4). Just den sunkiga kalendern var väl den sak som gjorde mig mest vansinnig med PocketPC.

Utbudet av kost- och träningsprogram för Palm är stort, troligen större än till PocketPC även om många program finns för båda plattformarna(själv kör jag BalanceLog), nackdelen med kostprogrammen är dock att inget är anpassat till Svenska förhållanden.

Tyvärr vet jag inte om något program till Polars Pulsmätare för Palm eller PocketPC, däremot är ett sånt program på gång till OSX.

[ 06 December 2002, 17:44: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-12-06 17:36

Angående Sonys Palm och Mac, finns det inte nåt tredjepartshack(Missing sync?) som fixar det?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-12-06 17:50

Psion har ett program på sin hemsida (min dator är inte en Palm det är en Psion...) som heter MacConnect som gör att man kan synca med Mac

tack! jo, jag har kollat upp lite PT-program o de finns både för palm och pocketPC... men nu lär det bli en Tungsten för min del!

tack för svaren

har nu kollat upp Tungsten och såg att Tungsten W släpps i januari. vet någon om även den innehåller bluetooth? har läst olika saker på olika sajter och jag får ingen bra info på palms egen sajt...

o varför kör Tungsten W på PalmOS 4.1.1 medan T-varianten kör OS 5?

Har just den Clie som finns avbildad ovan.
Toppen pda. Vilken skärm!!!
Den är flera ggr skarpare än tungsten.
Mac-kompabilitet via missingsync funkar hur bra som helst.

Detta är min 4 pda.
Började med psion som var väl bra dock med usel kompabilitet med macen. Gick bara att göra säkerhetskopior.
Vidare till en palm 505 med en usel skärm som skulle förställa färg. Dock var PalmOs en trevlig upptäckt.
Fick sedan en Sony Clie clie 770 . Vilket lyft! Vilken skärm. Detta var ett år sedan. Det är nu denna skärm som Tungsten har.
Till sist har jag nu då Clie nr70v. Bästa hitills, ännu bättre skärm, kamera, tangentbord, mer minne etc.
Jag kan varmt rekommendera Clie, utmärkt kvalité.
Ända problemet är att dom är svåra att få tag på i sverige.

som sagt ska du ha en Palm OS dator köp Sony Clie.

[ 07 December 2002, 14:05: Meddelandet ändrat av: artistfinder ]

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-07 14:05

Jasså iBjorn du är sjukskriven?

Citat:

quote: Din yrkesroll(personlig tränare) är inte så långt från min(sjuk gymnast )

Sorry, men jag var bara tvungen...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-12-07 14:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Jasså iBjorn du är sjukskriven?

Citat:

quote: Din yrkesroll(personlig tränare) är inte så långt från min(sjuk gymnast )

Sorry, men jag var bara tvungen...

Jag var lite ironisk och särskrev med flit, jag är bara så trött på att alltid behöva vara exempel på särskrivningar...

artistfinder: vart kan man få tag på Clié i sverige? vad är det för pris på dem?

nån bra sida jag kan spana in?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-07 19:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tobias S:
artistfinder: vart kan man få tag på Clié i sverige? vad är det för pris på dem?

nån bra sida jag kan spana in?

Tror Japan Photo har dem. För de har Sonys bärbara i Malmöbutiken för ett tag sedan.

http://www.japanphoto.se

Jag köpte min när var i utlandet. Men det går att få tag på en via ebay.

[ 07 December 2002, 22:17: Meddelandet ändrat av: artistfinder ]

Info om Clie kan du få här. clie

Vill man ha det absolut senaste: nx70v

jaha, det blir helt klart en NX70V. om nån vet var man kan beställa den via nätet till ett bra pris, så säg till.

tack återigen för all hjälp,

/Tobbe

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-08 21:17

Palms nya Tungsten-modell är klart mysig. Jämfört med en PocketPC så tycker jag att Palm har bättre produkter eftersom de är mindre, smidigare och har längre batteritid än PocketPC-baserade enheter. Men och andra sidan finns det gott om emulatorer och mp3-spelare för PocketPC-enheter.

Och sedan är det ju det här med Microsoft... ja, ni vet

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: artistfinder:
Vill man ha det absolut senaste: nx70v

Det där var det fräckaste jag sett på mycket länge! Verkar ju MYCKET fräckare än Tungsten. Vill ha!!!!

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: artistfinder:
Vill man ha det absolut senaste: nx70v

Det där var det fräckaste jag sett på mycket länge! Verkar ju MYCKET fräckare än Tungsten. Vill ha!!!!

Ciryon

Kan bara hålla med. Sony ligger hela tiden ett steg före. Det är ju det man betalar för.
Kan bara inte förstå varför dom inte saluför sina Clie här.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 13:16

Hej

Här har jag handlat förut.

http://www.expansys.com/product.asp?code=PEG-NX70V

Liger i England så du får deras lägre moms.
Har köpt min GPS där, och väntar på att P800 kommer in.

Bengt

Måste gå mot strömmen här, tror jag. Jag har haft en iPaq i drygt ett år och har aldrig haft några som helst problem med den. Inte med synkningen eller nåt annat. Himla nöjd med den. Speciellt sen jag uppgraderade till PocketPC2002.

Använder den på jobbet och synkar därmed bara på pc så jag vet inget om Mac-synkprogrammet som alla dissar. Men som sagt: Klockren med Windowsmiljö, både NT4 och Win2000.

Att klaga på PocketPC för att det finns fler program till Palm vore som att klaga på Mac för att det finns fler program till pc, eller?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: benran:
Hej

Här har jag handlat förut.

http://www.expansys.com/product.asp?code=PEG-NX70V

Liger i England så du får deras lägre moms.
Har köpt min GPS där, och väntar på att P800 kommer in.

Bengt

Vilket bra ställe det verkar vara.
Har du blivit pålagt den svenska momsen när du tagit in något?

tack, ska kolla upp Expansys!

någon som vet om Sony Clié säljs i spanien? ska dit om en månad o tänkte i så fall passa på att köpa en när jag ändå är där. har letat på Sony.es men har inte hittat nån bra information (om det är brist på information eller mina spanska språkkunskaper låter jag vara osagt).

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-12-13 12:08

Har precis fått min palm Tungsten T levererad av TNT och jag måste säga den är så cool. Hade en Pocket loox innan men aldrig mer pocket pc, vilket segt,osmidigt os om man jämför. Tyvärr så matchar ju inte designen på min compaq laptop så bra, men det är en annan historia. Köpte min via www.palmdirect.com som faktiskt var billigare än www.expansys.com men för övrigt kan jag rekommendera expansys, har köpt en hel del därifrån.

1
Bevaka tråden