Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstigheter efter kloning med Carbon Copy Cloner

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-09 13:32

Jag har bytt systemdisken i ett antal Power G5 mot större hårddiskar. Jag monterade först in den nya hårddisken i plats B. Klonade systemdisken med CCC till den och sen flyttade jag upp den nya disken till plats A. Än så länge verkar allt fungera. Program startar upp och olika konton och filer finns kvar men jag har stött på ett par små konstigheter. Programuppdatering via Apple-menyn fungerar inte. Det händer ingenting. Jag gick till "Om den här datorn" och tryckte på uppdateringsknappen där men då startade programmet OmniOutliner. Jag var tvungen att gå till systeminställningar och köra programuppdateringen därifrån. På en annan PM G5 hände det inget heller med uppdateringsknappen i "Om den här datorn". När jag tryckte på "Mer info" där startade OmniOutliner igen. Datorerna har 10.4.10.

Jag vet inte om det kommer att dyka upp fler småfel. Hoppas inte det, men vad kan det bero på? Ska jag slänga någon plist-fil? Har ni stött på andra fel när ni klonat med CCC?

Tack för svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-09 14:42

Jag har använt både CCC och SuperDuper för hårddisk-kloning, men numera gör jag en ny installation av systemet och sedan använder jag flyttassistenten som finns i verktygsmappen för att få över allt övrigt material från min gamla hårddisk. Sedan måste jag naturligtvis göra programuppdatering. Naturligtvis måste jag då installera om vissa saker som tex. Growl, Perian, MenuMeters med flera.
Men då har jag ett nytt fräscht system som fungerar garanterat bra.
Joel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-09 15:44

Prova återställa alla rättigheter, det kan vara något som knasat vid kopieringen

Du behöver inte fysiskt skifta på hårddiskarna, det behövde inte jag med min G5:a iaf. Det räckte att starta som vanligt från hårddisk A, gå in i systeminställningar > Startskiva och välja Mac os-mappen på hårddisk B, spara och starta om. Sen kan man (efter att ha stängt av datorn så klart) byta ut/plocka ut/formatera hårddisk A om man känner för det, och låta B sitta kvar.
Kan det kanske ha hänt något när du bara bytte plats på hårddiskarna? Det borde väl egentligen inte ha gjort det, men man vet ju aldrig.

1
Bevaka tråden