Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

50.000kr för uppstart av egen firma - vad lägger du pengarna på?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När jag var 20 år och skulle starta min första egna firma så gick jag till Nordbanken och fick ett litet firmalån på 50.000kr för att köpa in den utrustning jag behövde för att komma igång. Så här i efterhand kanske jag skulle gjort lite annorlunda men det är ju lätt att vara efterklok - eller hur?

Hursomhelst tror jag fler tänker och agerar likadant. Det hade varit kul att starta en tråd om hur du skulle använt 50.000kr exkl moms (för den får vi ju tillbaka) som helt ny företagare för att komma igång med en verksamhet inom din bransch. Med andra ord - välj prylar hejvilt för användning inom just ditt område. Vem vet - kanske inspirerar vi någon?

Regler:

- Max 50.000kr exkl moms totalt.
- Ange produkt och gärna inköpsställe.
- Motivera gärna inköpen!
- Ange vilken bransch du tänkte starta ditt företag inom.
- Räkna bara på företagspriser (du är ju företagare nu, inte student...)

Utgå ifrån att du står med två tomma händer (ingen befintlig maskinpark etc)

Eftersom detta är 99mac så kommer nog förslag som inkluderar en Mac dominera tråden!

Bransch: Webbutveckling / Drift

Hårdvara:
- Apple MacBook Pro 15" 2.4GHz. 4GB RAM, 250GB hårddisk: ca 15.500kr
- Apple 30" Cinema HD Display: ca 13.995kr
- Apple keyboard: ca 395kr
- Microsoft Mus: ca 350kr
- Apple TimeCapsule 500GB: ca 2400kr
- iPhone 16GB 3G: ca 2000kr (Telia Företag iMaxi)
Totalt: ca 34000kr

Mjukvara:
- Microsoft Office 2008: ca 1100kr
- MobileMe: 615kr
- Adobe CS3 Web Premium: ca 9.500kr
Adobe - Creative Suite 3 Web Premium and Standard, Web Design, Web Site Development Software
Totalt: ca 11.000kr

Inköpsställe: AppleStore eller Kullander.se

Övrigt:
IKEA skrivbord + arbetsstol
Blandade IKEA prylar
ca 2500kr

Nespresso Cube Espressomaskin
ca 2500kr

Motivation:
Jag tittar på vad jag använder idag för att driva och utveckla webbsajter. MacBook Pro har allt jag behöver i form av prestanda och går att ta med mig överallt. Kombinera med en 30" bildskärm och externt tgb så har man en riktigt trevlig fast arbetsplats. Det är viktigt att trivas med sin arbetsmiljö - då blir man motiverad. Jag tappar helt lusten med fel prylar och det blir dyrt som tusan.

Time Capsule med backup en gång i timmen är helt fantastiskt smart byggd. Har man varit med om en hårddisk-krasch (min MBP kraschade i Dec 07) så inser man värdet av backup.

MobileMe kombinerat med iPhone håller min kalender och e-mail synkad och jag kan snabbt svara oavsett var jag är.

Inom området mjukvara så tycker jag att Adobe Photoshop, Dreamweaver och Acrobat är oumbärliga. Vissa gillar inte Dreamweaver men jag har vant mig vid arbetssättet. Office 2008 behövs för vissa kunder envisas med att skicka Excel och Wordfiler, något som ligger utanför min kontroll.

Till sist: Ett enkelt skrivbord och arbetsstol får räcka inom denna budget. Kombinera med en bra espressomaskin så kommer jag igång på morgonen och håller mig skärpt när det behövs!

Det var mina 50.000! Hur ser dina ut?

Intressant tråd!

Jag skulle inte köpa en så dyr skärm, istället skulle jag satsa på tex en Samsung Syncmaster 22", för ca 3000:-. Eller 24" för ca 4700:-. Då får man nästan 10.000:- över till:

Sedan skulle jag förstås använda mina två egna gratis lösningar faktureringmall för Excel och min lösning för att producera Lönespecifikationer som båda finns på min site www.bokföramoms.se .

Sedan måste jag fundera lite till, känns som att något fattas.

Edit: Kom på vad som fattades, färglaserskrivaren. Tex En Oki C5650dn 32/22 spm 64MB, Nätverk, 300 ark (dn betyder nätverk och duplexeenhet), kostar ca 6595:-.

Senast redigerat 2008-08-09 11:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-09 11:37
Ursprungligen av Taz_1999:

Intressant tråd!

Jag skulle inte köpa en så dyr skärm, istället skulle jag satsa på tex en Samsung Syncmaster 22", för ca 3000:-. Eller 24" för ca 4700:-. Då får man nästan 10.000:- över till:

Sedan skulle jag förstås använda mina två egna gratis lösningar faktureringmall för Excel och min lösning för att producera Lönespecifikationer som båda finns på min site www.bokföramoms.se .

Sedan måste jag fundera lite till, känns som att något fattas.

Det fattas en affärsidé

Ursprungligen av Taz_1999:

Intressant tråd!
Jag skulle inte köpa en så dyr skärm, istället skulle jag satsa på tex en Samsung Syncmaster 22", för ca 3000:-. Eller 24" för ca 4700:-. Då får man nästan 10.000:- över till:

[list]
[*] FileMaker Pro 9 Advanced (4700:-) tillsammans med Business Productivity kit (en gratis lösning för småföretag som har produkter, artiklar, fakturering).
[*] Bokföringsprogrammet iOrdning, kostar 980:-.
* Oki C5650dn 32/22 spm 64MB, Nätverk, 300 ark (dn betyder nätverk och duplexeenhet), kostar ca 6595:-.

[/list]

Bra punkter allihopa faktiskt. Håller med om att 30" skärmen är lite väl dyr men tusan vad jag mår fint med den. Bästa köpet inom kategorin datorer jag någonsin gjort tror jag (dock inte ekonomiskt trots super-rabatt från Apple).

Bransch: Spelutveckling för iPhone OS

Hårdvara:
- MacBook 13" 2,1 GHz. 1GB RAM, 120GB hårddisk: ca 7.900kr
- iPod touch 8GB: ca 2.200kr
- Telia mobilt Internet Fast Pris: 160kr/mån (18 månader)
Totalt: ca 13.000kr

Mjukvara:
- Xcode et al: Gratis
- iPhone Dev: 99 USD (ca 620kr)
- MobileMe: 615kr
Totalt: ca 1.300kr

Övrigt:
- Outsourcing av grafik, musik och ljud: ca 35.000kr

Inköpsställe: AppleStore och Telia

Motivering:
Det behövs inte så mycket mer hårdvara och mjukvara för utveckla för iPhone OS. Det är "content" som kostar pengar. Utöver detta så behöver jag dock ett trevligt Bibliotek med cafeteria att spendera dagarna vid.

Misstänker att taz ska ge sig in i samma som Björnström.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-09 11:56

kanske inte så otippat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-09 12:05

Utveckla kunders varumärken

Segment: Branding och Design Management

Affärside: Konsultverksamhet, strategisk verksamhet

Erbjudande: Dag/veckoarvoden på översyn, justering och implementering av nya marknadsstrategier samt upplägg av de taktiska aktiviteter som bolaget behöver genomföra för att nå sina resultatmål.

Köpa:

MacBook Pro 25.000
20" skärm 6.000
Tangentbord och Mus 1.000
iWork 795
CS3 - Designbundle 11.0000
Microsoft Office 1.300
Timecapsule med backup 2.400
iPhone 2.000+10.000 abb avg
MobileMe abb 700
Egen domän (hotell) 500

60.695
12.139 moms
= 48.556

1444 kvarstår som jag ska spendera på kaffe med mina tänkta kunder

  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2008-08-09 12:08

Tja, 15000 på marknadsföring?

Aj, missade att det gällde prylar...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-09 12:52

Jag skulle nog inte lägga en spänn på kontorsrelaterat material och utrustning, sånt har jag redan. I mitt fall skulle det nog handla om lansering av någon sorts webbtjänst, och pengarna skulle gå till ett par-tre dedikerade servrar samt marknadsföring på internet (80% av pengarna).

Ursprungligen av Jogin:

Jag skulle nog inte lägga en spänn på kontorsrelaterat material och utrustning, sånt har jag redan. I mitt fall skulle det nog handla om lansering av någon sorts webbtjänst, och pengarna skulle gå till ett par-tre dedikerade servrar samt marknadsföring på internet (80% av pengarna).

Poängen med tråden är att du börjar med två tomma händer - dvs du har ingenting alls. Visst är det kul med servrar men om du inte ens kan kolla din mail utan att gå till stadsbiblioteket så kommer du inte så långt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-08-09 14:04

Kul tråd!

Min plan ser ut som följande om man inte räknar upp alla maskiner som jag inte tror ni är så intresserade av. Det går iaf iväg en bra bit över 50 000

Branch: Verkstadsindustri

  • Webdomän samt hotell. 500kr / årKlart

  • Dator med stor skärm (nu imac) 12.000krKlart

  • Windows Vista Business 64-bit 2500krKlart

  • Visma Administration 2000 10.900kr

  • Ev Catia PLM Express ~ 8000 £

Fleroperationsmaskin och matrialinköp springer iväg en bra bit också.

MvH Bylund

Konsult för grafisk bransch och media

MacBook Pro, 9000:-, begagnad
diverse facklitteratur, 5000:-
Adobe CS3 Professional, 9600:-, begagnad
Script Debugger, 1246:-
MS Office2008, 2000:-begagnad
FileMaker Pro Advanced, 4995:-, om jag inte hittar begagnat
BBEdit, 785:-
VMware, 502:-
Windows XP, 1195:-
Visual Studio, 2860:-
Flex Builder Standard, 1975:-
Oförutsedda utgifter, representation etc. 10842:-
Summa: 50000:-

Detta är inte riktigt tillräckligt, jag behöver lite hårdvara, skrivare, backupdiskar, mer programvara för för Windows, men det är vad jag skulle börja med.

Senast redigerat 2008-08-09 16:17

Branch: Låtskriveri.
Investering 50.000 kr: Resa jorden runt med tåg och båt tills pengarna är slut. Skriva låtar under tiden med medhavd luffargitarr, iPhone med inspelnings/voicenotes-program, penna och block (redan i firmans ägo).

Ursprungligen av Zimmerman:

Branch: Låtskriveri.
Investering 50.000 kr: Resa jorden runt med tåg och båt tills pengarna är slut. Skriva låtar under tiden med medhavd luffargitarr, iPhone med inspelnings/voicenotes-program, penna och block (redan i firmans ägo).

Låter ju som en riktigt skön bransch.

Dra ifrån några slantar för en gitarr och iPhone då eftersom man skulle börja utan några tidigare prylar. Lät dock som du skulle kunna få en riktigt grym resa med dom där 40.000 du fick över!

Branch: Webbtjänst för internationellt utvecklingssamarbete (sk. utvecklingsbistånd)

Detta är en sammanfattning av något som jag gjort de senaste åren. Nu har jag en del erfarenhet och grejor sen tidigare företag, men det är ganska nära sanningen. Kanske inspirerar det någon.

Prylar:

MacBook, 7800 kr
OpenOffice (gratis)

Annat:

Konferens, World Water Week, student pass: 1200 kr

Hade lite tur att hitta rätt person på konferensen som trodde på open source som del av lösningen på vissa problem inom biståndshjälp. Fick betalt för att besöka dem i Delft, Nederländerna och berätta hur detta skulle kunna fungera. Skrev en affärsplan tillsammans. Fick betalt för arbetet.

Numera är vi fem personer som jobbar heltid och tre deltid med detta open source projekt, och mer skall det bli. Mitt egna utlägg för att starta detta var under tiotusen spänn ur egen ficka. Med rätt idéer, lite tur, bra tajming, erfarenhet, ett bra team som ger en möjligheten att kunna utveckla idén till verklighet, så kan man få igång något med väldigt lite pengar. Nu använder vi mer pengar än tiotusen, men det kommer ur investerarnas fickor inte mina.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-08-09 22:16

Kul tråd!

Webdesigner / grafiker i studentförpackning
Hört det förut?

Hårdvara:
Macbook Pro 15" 2,4 ghz 16.095kr (med studentrabatt)
2x 2 gig ram från komplett 758kr
20" Cinema display 5.895kr
Apple keyboard 499kr
Mus hoppas jag jag har nånstans
Wacom A6 ritbord 2995kr
HP Photosmart C7280 2079kr

Mjukvara:
Adobe CS3 Design Premium 7330kr (naturligtvis med studentrabatt)
Microsoft Office 08 895kr (CSN sponsrar återigen...)

Inredning
Ikea Galant sitt/stå skrivbord 4995kr
mStand 829kr

Nae nu får det räcka...
TOTALT: 42370 kr
KVAR: 7630 kr

Ja absolut inte på någon iphone deal för då lär ju minst en tredjedel av de 50K exkl springa iväg första 24 månaderna.. Dock kanske en iphone från Schweiz för 3K..

I vilket fall hade jag haft is i magen, inte köpt för dyra prylar på en gång. Förresten, trots att jag ännu inte, efter 4 år, har tryckt upp mina visitkort.. så hade jag nog budgeterat ett par tusen till det.

Skrivare man man ju få sjysta mellan 1-3K beroende på vad man har för utskriftsbehov. Kanske möjligen köra visitkorten på den.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-10 23:21

Mina affärsidéer håller jag hemligt. Men jag kan berätta följande:

Jag skulle lägga 95% av pengarna på marknadsföring, inget annat. Datorer har jag redan som jag kan antagligen överlåta till företaget, eller sälja till företaget billigt.

Musikproducent / låtskrivare åt artister och företag (reklam)

- iMac 20" 2,66ghz med 4GB RAM och iWork förinstallerat
12.016:-

- Apple Care Protection Plan for iMac
1.676:-

- Time Capsue 500gb
2.316:-

- Logic Studio
3.756:-

- Något schysst USB-keyboard för kontroll av Logic
ca 2.500:-

- Ett ljudkort med låg latency, 2 stycken mikrofoningångar och 2 stycken line-ingångar
ca 2.000:-

- Taylor Big baby akustisk gitarr
4.100:-

- Stormembransmikrofon för inspelning utav sång och akustisk gitarr
2.500:-

- Cigarrmikrofon för inspelning av akustiska instrument
1.500:-

- Studiomonitorer (aktiva)
2 x 3000:-

- Alto 6-kanalers mixerbord
500:-

- Hörlurar
1.000:-

- Diverse kablage / stativ
1.500:-

- Skrivbord, arbetsstol, någon hylla och lite förvaring
4.000

- Mjukvarupluggar
4.636:-

Total (enligt cirkapriser) 50.000 exklusive moms. Anledningen till att jag inte skrivit ut specifika produktnamn och exakta priser är att jag aldrig ägt någon studioutrustning att tala om. Jag har några pluggar, jag har Logic Studio, en MacBook och en stormembransmikrofon. Jag har dock inte testat särskilt många keyboards, mikrofoner, lurar, monitorer etc. Vet därför inte vad jag skulle valt.

Skulle vilja ha mer utrymme för pluggar och helst någon elgitarr - det är en dyr bransch att starta upp nytt i! Jag har ju bara råd till budgetprylar inom 50.000-kronorsgränsen. Men jag får väl börja med att skriva prylar som klarar sig utan elgitarr och finansiera nästa inköp med projektpengar

Som svar på första frågan vad man skall köpa till en nystartad firma.

Du skall bara köpa det som krävs för att få väg första fakturan. Allt annat skall du skjuta på framtiden tills affärerna rullar på. Låna,hyr, fixa och trixa men för guds skull dra inte på er onödiga kostnader. Oc.h låna inga pengar! Välj istället att få 3 månaders fördröjd skatt när ni startar firman. Behåll ett vanligt jobb i uppstarten.

lycka till med uppstarten av alla era företag.

Jag håller med carlberge och vill också framhålla att även om Martin startade denna tråd med utgångspunkten att kolla vilka grejer/program man kan behöva för olika affärsideer, så är det inte alls en förutsättning för att kunna starta ett företag att man kan skramla ihop 50k + några månadslöner att leva på under tiden man startar. Det finns många andra metoder att starta än att börja med ett startkapital (jag själv har gjort det tex) och köpa utrustning för det. Jag vet att Martin är fullt medveten om detta och trådens syfte var väl att göra något som är roligt: skriva önskelistor och drömma lite, snarare få fram praktiska råd och bra metoder att komma igång.

Vill någon veta mera om det jag pratar om kan jag rekommendera dessa två resurser:

MINIPRENEURS | An emerging consumer trend and related new business ideas

...och systersitens ide-databas på adressen

Springwise: Idea Database

Den första sidan "Minipreneurs" berättar om en trend att många startar riktigt små företag utan startkapital, jobbar ihop lite pengar, investerar, jobbar ihop mera pengar, investerar och därefter kan man leva på det. Många bra exempel på nya resurser på nätet mm som riktar sig till sådana företag ges också. Numera kan man tex publicera en egen bok och göra en webbshop att sälja den för en oerhört blygsam investering i pengar. Detsamma gäller tex T-shirt-tillverkning och andra saker.

Den andra sidan innehåller en enorm databas över affärsideer (stora och små) som har gjorts någonstans i världen och fungerar där. (Därför bör de fungera i Sverige också). Mycket inspirerande tycker jag och bra resurs för dig som vill starta eget och letar efter liknande ideer eller helt nya ideer du kan göra.

(Jag har däri hittat minst 150 stycken jag vill göra och håller långsamt på att bygga en site just för miniprenörer. Söker partners till den för att göra den klar om nu någon skulle vara intresserad. En feature jag vill ha är en eller flera personer som bloggar om sin företagsstart och detta ger inspiration för mig till bra artiklar med lösningar på de problem man stöter på, men nu kom jag ifrån ämnet.. Sorry! )

En affärside till då! Kaffemoppen

En annan av mina favoritideer är det som heter kaffemoppen, det finns redan runt om i landet. Jag tillbringade några lyckliga kvällar med att googla på vackra kaffemaskiner och transportmopeder och gick helt igång på det.

Iden är att ha en gasdriven espressomaskin + litet elverk, kylskåp på en ombyggd och uppsnyggad transportmoped. En bra modell är tex Piaggio APE 50 som synes i bilden ovan men det finns både många flera passande mopeder och passande espressomaskiner. Men jag skulle vilja lägga till ett par saker till iden, det är trådlöst internet, en annan att driva någon annan verksamhet samtidigt, tex en kommersiell blogg. Man lär väl inte vara upptagen precis hela dagen, så dödtiden kan användas för att skriva inlägg och driva sin blogg tex.

Investering:
Begagnad kaffemoped köps tex på Blocket för ca 10.000-25.000:-.
Upprustning mm kostar 5000:- (träpaneler, aluminiumram, färg)
Begagnad Espressomaskin också tex på Blocket, 10.000-25.000:-
Litet elverk + litet kylskåp, 5000:- + 3000:-, så 8000:-.
MacBook + 3G dongel, ca 10.500:-.
Lås till datorn, 500:-.
Kaffe, mjölk, muggar, kakor, liknande smågrejer, tex marknadsföring, bokföringsprogram, 5000:-.
----------------------------------------------------------------
Summa: Mellan 49.000:- och 79.000:-.

När det gäller resten av datorns programvaror som kan behövas för att driva företaget (marknadsföring som tex skapa flygblad, skriva brev, kalkyler, rapporter mm) skulle jag nog satsa på Open Source program, Open Office och Scribus eller vad det heter som är layoutprogram. De finns med här: Open Source Mac - Free Mac software, all open-source, all OS X.. På samma ställe finns program för att redigera bilder till bloggen mm.

För bokföring blir det iOrdning: Hem (980:-).

Edit: Moped på Blocket 1, Moped på Blocket 2, Espressomaskin 1 Blocket, Espressomaskin 2 Blocket.

Edit: Mera länkar till SpringWise,
Springwise: Coffee chariot caffeinates Copenhagen
Springwise: Pedal-powered coffee retailer
Springwise: Espresso to go

Nästa espressomaskin på moppen skall vara en sådan här: Kees van der Westen ~ Mirage Idrocompresso

Senast redigerat 2008-08-14 10:17

Förtjusande! Det är något jag verkligen saknar i Sverige, möjligheten till fast-food / fika hos små gatuförsäljare. Korvnissar finns ju, men sen är det ju praktiskt taget stopp.

Supersnygg var den också!

En sån där kaffemoppe skulle jag kunna tänka mig att investera i om någon vill starta upp

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-01 11:47

Tänkte bara börja med att tacka för ett riktigt trevligt forum. Detta blir ju mitt premiärinlägg...
Tänkte bara berätta att kaffemoppen, eller lattemoppen, redan finns i Sverige. Flera stycken t o m. Dom var garanterat de mest uppskattade försäljarna under årets Peace and Love festival i Borlänge. Jobbade dygnet runt och sålde espresso, latte och lite annat smått och gott (italienska mandelskorpor m.m) för 20-50 kr. Det var kö allt som oftast. Kan nog uppskatta deras omsättning till 10-15k kr/dag/moppe med lätthet.
Hittar ingen bra bild men på den andra bilden i denna länk kan den skymtas bakom kön.

/JK

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-06 19:05

Dator + printer + internetpipa.. Ca. 6000 kr.
44000 på reklam och marknadsföring...

Branch?? Där jag kan tjäna pengar..
Support, kontorssysslor (fakturor webbdesign), börsen... Vad vet jag..
För att skicka en faktura krävs en maskin som i stort sett har prestanda att starta upp.
Men jag måste ha en printer för att kunna skicka den via post... (alt. pdf-faktura)

Resten kommer efter 1a miljonen...

  • Medlem
  • 2008-09-06 20:35

Intressant tråd! Jag har inte minsta aning om vad som torde hända, då jag inte ens vet vad jag skall syssla med, och jag tror ej heller att Nordea skulle tilldela mig 50,000,-. Haha.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-22 23:54

Jag tänkte passa på att slänga in en liten fråga.

När man köper in saker så här får man då tillbaka skatten på 20% året efter eller när? och är det någon skillnad med aktiebolag?

Ursprungligen av Csoft:

Jag tänkte passa på att slänga in en liten fråga.

När man köper in saker så här får man då tillbaka skatten på 20% året efter eller när? och är det någon skillnad med aktiebolag?

När du registerar ett nytt företag (oavsett form nästan) så får du ange huruvida du vill redovisa moms, som är den skatt du refererar till, årligen, varje kvartal (default) eller månadsvis. Det betyder att den moms du betalt får du vanligen tillbaka månaden efter du har deklarerat den. Men det är en uppskattning, det kan ta två, tre månader eller mera också. Det beror på arbetsbelastning hos Skattemyndigheten.

Det finns lite undantag, tilläggsregler och omsättningsbelopp som är olika i olika företagsformer som alla påverkar hur ofta man skall och kan deklarera och därmed påverkar när man får sin återbäring.

Vill du läsa mera så har jag skrivit om det hela i en artikel på min site "Bokföra moms":

Bokföra moms, skatter, utgifter och intäkter - Moms

Bevaka tråden