Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ical osynliga kalendrar?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-08-05 00:09

Jag har på något sätt fått in ett antal kalendrar som inte syns i iCal men syns i mobiler och nu i iPhone. Flera av dem är dubbletter men inte med samma innehåll.
Felanmäler med att informationen är inkonsekvent. Och att återställa informationen från datorn. Men det hjälper inte för felet finns nog på datorn?

Jag har precis samma problem, fruktansvärt irriterande!
Är det någon som vet var iCal-kalendrarna sparas på datorn, i så fall borde man kunna radera de filerna och sedan synka över informationen från iPhonen t.ex. eller börja om från början, bara man blir av med de där extrakalendrarna.

Nu ställde jag om iCal-synkningen med iPhone från push till manuell synkning via iTunes, och då dyker de osynliga kalendrarna upp där också, men alltså inte i iCal.
Kalendern "Privat" dyker upp 2 gånger, och kryssar jag i att den ena ska synkas så kryssas även den andra i, så de verkar hänga ihop. De syns dock som 2 kalendrar i iPhone, varav en ena är tom, den som har samma färg som Privat i iCal. Jag blir inte klok på det här...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-09 10:37

Jag har haft samma problem och löste det på följande sätt:

Slå av all synkronisering i dina datorer (tillfälligt) medan du städar och gör iordning.
Då jag använder Time Machine gjorde jag först ingen säkerhetskopia (en sådan hade jag redan). Använder du inte Time Machine - säkerhetskopiera först.

- I första steget körde jag Maintainance för att bygga om index, rensa och kontrollera att datorn var okej.

Maintainance är ett gratisprogram.

Titanium Software

Efter det dök kalendrarna och kopiorna upp även i min dator.

- Sedan rensade jag ut alla kopior, alla "spökkalendrar" och städade upp.

- Sista steget var att synkronisera informationen men ersätta alla data som lagras i MobileMe med den korrekta, städade och korrigerade informationen från min dator. Det ställer du in under synkroniseringen, advanced. Vänd "strömmen" från din dator till MobileMe och välj att ersätta all information.

Nu kan du slå på synkroniseringen igen och ersätta informationen på dina enheter med de data som finns på MobileMe.

Jag provade det, men inte dök de extra kalendrarna upp i iCal inte. De har heller aldrig synts på MobileMe, bara i iTunes och i iPhonen. Efter allt det där är de fortfarande kvar i iTunes. Och Privat kalendern blir fortfarande dubblerad på iPhonen.
Det som återstår nu är ju att skriva av det jag skrivit in i iCal på papper och sedan totalwipa kalenderdatabasen på datorn, är det någon som vet var den ligger?

Kan tillägga att för att vara på den säkra sidan raderade jag alla mailkonton från iPhonen innan jag synkade, då raderas ju kalendern också, men efter det går det inta att synka över mailkontona via iTunes.

Jag löste det!
Jag exporterade ut de kalendrar jag ville ha kvar, därefter raderade jag följande filer:

~/Bibliotek/Calendars
~/Bibliotek/Application Support/SyncServices/Local/data.syncdb
~/Bibliotek/Application Support/SyncServices/Local/clientdata
alla filer som heter något med "calendar" i
~/Bibliotek/Application Support/iSync/SyncLocalCopy

Efter det var iCal tomt, bara att importera kalendrarna igen och sedan synka upp på MobileMe, nu funkar allt och jag får inga konstiga kalendrar varken på MobileMe eller i iPhone!

Jag sitter med samma problem. En kalender jag har raderat i iCal envisas med att dyka upp i iTunes och i iPhonen. Låter himla jobbigt att göra som Magnus beskriver ovan varje gång man vill radera en kalender.

Finns det inget smartare sätt? Har problemet rapporterats som bugg hos Apple?

Tack Magnus Krantz, det hjälpte mig

  • Medlem
  • 2009-03-31 21:19

iCal-inkonsekvens

Jag har just rensat min mac och installerat Leopard från scratch. Till min stora glädje kunde jag återställa alla bokmärken och kontakter från MobileMe, men iCal vill inte hänga med. När jag försöker synka från MobileMe -> datorn får jag meddelandet här nedanför. Jag har sökt och sökt, och testade Magnus Krantz' metod, men det vill sig fortfarande inte. Var sitter felet? Jag skulle bli glad om någon visste!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-06-13 12:37

Får precis samma felmeddelande på en av mina datorer. Jag blir så trött på skiten...

Det är kalendrarna på mobileme som är korrekta. De synkas perfekt med alla andra devices inkl min iPhone... jag tänker inte sätta mig och hamra in all data igen.

Lösning, snälla?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-21 12:54

jag har samma problem som Wifra och lufra, får också det där felmeddelandet och det är iCal som inte längre synkas - mellan me.com och iPhone fungerar synken prima, men iCal verkar ha trillat av karusellen.

Jag har inaktiverat synk, raderat kalendrarna och iCals cache-filer, raderat synkdatabaserna (alla filer som nämndes tidigare i tråden) och sedan återaktiverat synk samt använt den där funktionen för att skjuta in data från MobileMe till datorn men det hjälper inte jag får ändå det där jäkla felmeddelandet. Kalendrarna kommer tillbaka til iCal, men saknar fortfarande alla entrys från efter att synkningen slutade att fungera.

jag sliter snart mitt hår, är inte van att inte kunna lösa mina macproblem

Vad göra?

1
Bevaka tråden