Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E-MU Proteus VX - Nu gratis!

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

E-MU ger nu bort Proteus VX gratis. Inget kopieringsskydd eller krav på någon E-MU-hårdvara.

Proteus VX finns till Windows och fungerar i fristående läge samt som VSTi.

Citat:

Yep, that's right! As we release and launch E-MU's next generation Emulator X3 Streaming Sampling Synthesizer software, E-MU celebrates and is pleased to announce that we will be providing the full version of our Proteus VX Software Sound Module software which includes the enhanced v2.0.1 Proteus X Composer Bank. (a special E-MU tweaked version of the Composer bank) that can be used in all versions of our Proteus X or Emulator X software. Proteus VX is not copy protected or card locked like other versions of our instrument and sampling software, and can be used either as a VSTi or in stand alone mode.

Enda kravet är att man anmäler sig till deras mailinglista.

Besök E-MU för att ladda ner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-06 18:02

Wow! Det här var ett riktigt, riktigt bra tips!
E-MU fick just nu ett stort + i min bok. Inga tramsiga kopieringsskydd eller liknande. Jag kommer lätt använda den här mjukvaran mycket!

Värt att nämna är att det går att ladda Emulator X ljud. VX använder inte diskstreaming. Men så länge minnet räcker till är det bara att ladda på.

Här finns lite gratis ljud i X-format: Emulator X ljud.

hehe, emus server har rasat

Servern funkar här och det verkar som de tagit bort behovet av att registrera sin e-post.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-08 17:05

Fantastiskt. Jag vill bookmarka denna tråd i minnet tills jag sitter vid min musikdator.

Ursprungligen av PF:

Fantastiskt. Jag vill bookmarka denna tråd i minnet tills jag sitter vid min musikdator.

Diskussionsverktyg->Bevaka denna diskussion och kolla av Forum->Bevakade trådar senare funkar för mig.

Downloaded! Nice som tusan! Tack för tipset, Katzen!

  • Medlem
  • 2008-08-08 17:44

EDIT::: HandhavandeError

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-08 21:10

Någon som testar får gärna rapportera hur det känns att jobba med, ännu hellre posta en liten demosnutt man vävt ihop. Finns ljuden från Proteus 2000 (serien?) med, kan man redigera ljud & spara egna settings?

Kan inte Roland släppa en gratis mjuk JV-pryl med alla expansionskorten också, förresten?

Ursprungligen av PF:

Någon som testar får gärna rapportera hur det känns att jobba med, ännu hellre posta en liten demosnutt man vävt ihop. Finns ljuden från Proteus 2000 (serien?) med, kan man redigera ljud & spara egna settings?

Kan inte Roland släppa en gratis mjuk JV-pryl med alla expansionskorten också, förresten?

Jo det kan dom bannemej! Oj vad dom kan, har väntat i flera år!

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-08-08 22:26

Redigera patcharna ska man nog kunna göra (hur begränsat det är har jag inte grävt mig in i. har bara kollat som snabbast för att jämföra mot min X2). Sen såg jag att de skickar med en uppdaterad "composer" bank (composer X med tweaks). Denna är exakt samma som composer rommen i P2K.

//Danne

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-09 17:28

Typiskt att det kommer nu när jag har gjort av mig min gamla trontjänare och
gått över till Mac synd att det inte fanns till den!:'(

  • Medlem
  • 2008-08-09 23:10

Den här pluggen/programmet har blivit en favorit:)

  • Medlem
  • 2008-08-10 22:54

Finns det någon emusampler som återskappar ljudbanken som följer med här m,ed effekter och allt? Är helt förälskad i denna plugg Skulle vilja ha dessa ljud i ett rack

Låter coolt!

Kan man ladda Orbit-ljuden på nåt sätt, tro? Har för mig att Orbit och Proteus i princip är samma maskin?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-11 13:36

Orbit kom lite före, tror att vissa Orbit-ljud kan ligga med dock. Och Steve - ja, närmast är ju förstås Proteus 2000. Annars finns E-synth som är en sampler med inbyggd ljudbank, dock inte samma ljudbank som i Proteus-syntarna utan en förmodligen snäppet bättre bank.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-11 14:46

Fränt, nu har jag provspelat lite. Snabba intryck; inte så bra gränssnitt, knepigt att veta hur man bläddrar mellan patcherna. Jag använde dra-och-släpp-metoden, funkade, men inte helt nöjd med detta. Halvbra lösning med effekterna. E-mu var himla bra på hårdvarugränssnitt men sämre på dator. Men det är väldigt kul att lattja med ljuden, allt finns. Fattar inte att inte fler 99or kommenterat här, en synt som kostade 10 lax för ett par år sedan, alles komplett.

PF: Markera en preset i listan sen kan du bläddra med pil upp och ner mellan ljuden. De laddas automatiskt när de markeras.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-11 16:33

Ett klagomål man kanske inte ska våga sig på eftersom det är en gratismjukvara, förvisso. Men. Idiotiskt gränssnitt hur som helst. Nu startade jag Cubase LE igen, efter att haft datorn avstängd. Nu måste ljudbanken letas upp manuellt på nytt. Smolk. Men jag ska fokusera på att det låter bra... nevermind the old punter!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-11 16:42

Men jag menar... de vill ju marknadsföra sina skillz... då är inte såna här dialogrutor direkt några selling points...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-11 18:22

Joxade lite till... kändes överlag som att allt gick 100 ggr snabbare med hårdvaruproteus & gamla Cubase till Atari, utan meckigt GUI som numera. HAHA. Man är ju för patetisk. Reason är nog min enda mjukvarumelodi, på Steinberg får jag krupp.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-11 20:29

Tank tank.

Fick äntligen igång den idag, inte orkat innan:

Jamen shit, riktiga kvalitetsljud ju.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-12 00:18

Ja, ljuden är förträffliga. Men detta GUI... vafaaaaaaaaaaaaaaaa!!!NNN!!! När man drar in ljud från listan in i multiläget så... och så vill man spara låten... då vill den att man ska spara nån j*vla uppsättning ljud... ORKA! Struntar man sedan i det... och bara sparar låten, så hittar den nästa gång inte ljuden. Smäck-GUI som man blir skitsned på... det är som om Saab skulle skänka bort en helt ny bil... som bara gick bakåt.... eller där hjulen satt löst.... man blir ju förbannad... : ) men det låter bra, det låter bra... får väl sitta några kvällar så man hajar hur fan de har tänkt. Eller inte tänkt...

Ursprungligen av PF:

Ja, ljuden är förträffliga. Men detta GUI... vafaaaaaaaaaaaaaaaa!!!NNN!!! När man drar in ljud från listan in i multiläget så... och så vill man spara låten... då vill den att man ska spara nån j*vla uppsättning ljud... ORKA! Struntar man sedan i det... och bara sparar låten, så hittar den nästa gång inte ljuden. Smäck-GUI som man blir skitsned på... det är som om Saab skulle skänka bort en helt ny bil... som bara gick bakåt.... eller där hjulen satt löst.... man blir ju förbannad... : ) men det låter bra, det låter bra... får väl sitta några kvällar så man hajar hur fan de har tänkt. Eller inte tänkt...

...så egentligen är det en svårjobbad demo för att man ska köpa den riktiga...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-12 00:38

Får slita hem och testa... inte för att jag har behov av mer syntljud, men ändå. Gratis är gott

lite så uppfattade jag det, sitter en stor och tydlig "UPGRADE"-knapp i hörnet iallafall. Hade också lite meck med gui't och browsern, men visst det fanns några fina ljud där, hittade några basar jag gillade. Men hade jag gett "10 lax för ett par år sen" för detta då hade jag nog haft lite ont i magen ett tag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-12 16:07

Sin litenhet till trots så hade dock originalet, Proteus 2000, ett förträffligt gränssnitt helt i sig själv. Mjukvara behövde man aldrig styra den med; möjligen för att skicka program- och bank change-meddelanden. Det är den goda erfarenheten jag har från hela Proteus-serien som skrämmer mig lite: hur kunde de misslyckas så med gränssnittet till mjukvaran? När den kom och i den tid den kom så var den extremt billig sett till hur många ljud den hade & kunde leverera samtidigt. Så 10.000 var inga problem, tror till och med den kostade långt mer än så i början.

Jag har den i sx3, och där finns ju en liten ruta för vart instrument load/save instrument, den fixar att spara, men om man försöker ladda in får man felmedd direkt.

Tror inte man kan spara ljud alls. I mitt fall får jag freeza en slinga om det ska låta likadant nästa gång.

Bevaka tråden