Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I am rich - Ny $1000 applikation för iPhone

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Armin Heinrich är skaparen bakom iPhone applikationen "I am rich" som troligen är den dyraste applikationen på hela iPhone App Store. Programmet gör - ingenting! Köparen får dock en fin röd ikon på sin telefon och vetskapen om att man hade råd att lägga $1000 (cirka 6000kr) för att få en liten röd digital rubin.

Apple får sina 30% provision på alla sålda program - eller cirka $300.

Programmet beskrivs så här:

Ursprungligen av AppStore:

"The red icon on your iPhone or iPod touch always reminds you (and others when you show it to them) that you were rich enough to afford this. It's a work of art with no hidden function at all."

Bild från AppStore

Bild på Applikationen

Läs mer: Too much money? Bling your iPhone with the $1000 app | The Register

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-07 07:57

Lite old news och den är redan borttagen (Worthless, $1000 "I Am Rich" iPhone App Disappears (AAPL))

Har ni sett den här?

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-08-07 12:05
Ursprungligen av Björnström:

Har ni sett den här?

Oerhört korkad snubbe verkar det som

Ursprungligen av Björnström:

Har ni sett den här?

Hoppas att han aldrig råkar finnas i samma rum som ett laddat vapen eller sätter sig bakom ratten på något fordon.

Hoppsansa, jaha, så om jag trycker på gasen så rör sig lastbilen hastigt framåt? Men, jag trodde det var ett skämt…

Ojdå, skulle man inte trycka där på geväret? Men, jag trodde det var ett skämt?

Är han dum i huvudet? Varför skulle det vara ett skämt? Från vem skulle skämtet komma? Från Apple? Det är ju så puckat att man nog tror att det faktiskt är ett skämt.

Från honom då förstås. Eller så vill han bara hamna på förstasidan av digg.

Ha ha ha!
Det föds en dumskalle varje minut. Sanna mina ord.

Fårskalle men samtidigt visar det risken med direkta elektroniska transaktioner. iClick, vad det nu är, borde vara det första som man avlägsnar efter inköpet av datorn

  • Medlem
  • Storfors
  • 2008-08-07 15:39

smart idé om någon köper den, Han Armin Heinrich kan ju inte lagt ner så mycket pengar på att göra den

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-07 15:59

Det finns ju olika sidor av detta. Visst, han som genomförde köpet kan ju förvisso anklagas för att vara naiv men Apple har sagt att alla program som finns i AppStore ska gå igenom en kontroll. Ett program för 999 dollar som inte gör någonting ska inte slinka igenom. Apple kan inte smita undan sin del av ansvaret.

Ursprungligen av Northwiz:

Det finns ju olika sidor av detta. Visst, han som genomförde köpet kan ju förvisso anklagas för att vara naiv men Apple har sagt att alla program som finns i AppStore ska gå igenom en kontroll. Ett program för 999 dollar som inte gör någonting ska inte slinka igenom. Apple kan inte smita undan sin del av ansvaret.

Nej verkligen inte, sen att Apple tjänar 300$ varje gång någon köper programmet känns väl sådär, är det någon sommarvikarie som sitter och går igenom vilka program som ska distruberas genom app store?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-08-07 16:33

med detta program och borttagandet av NetShare känner mig ganska så besviken på Apple.. har dock inte skaffat mig en iPhone än, då mitt nuvarande abb hos telenor går ut först efter jul, men jag känner mig mindre och mindre sugen på den nu när sådana här saker kommer upp till ytan...

Jag hoppas att Apple tar lärdom av allt som händer nu under deras riktiga intåg i den mobila branchen och tar lärdom av sina missar och utvecklar iPhonen till sin fulla potential.

Ursprungligen av krox:

med detta program och borttagandet av NetShare känner mig ganska så besviken på Apple.. har dock inte skaffat mig en iPhone än, då mitt nuvarande abb hos telenor går ut först efter jul, men jag känner mig mindre och mindre sugen på den nu när sådana här saker kommer upp till ytan...

Jag hoppas att Apple tar lärdom av allt som händer nu under deras riktiga intåg i den mobila branchen och tar lärdom av sina missar och utvecklar iPhonen till sin fulla potential.

Du vill alltså ha en appstore där allt och alla kan lägga upp sin skit på? Trojaner eller malware spelar ingen roll sålänge Apple ger fan i att plocka bort apps?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-08-07 20:35
Ursprungligen av mackeswissman:

Du vill alltså ha en appstore där allt och alla kan lägga upp sin skit på? Trojaner eller malware spelar ingen roll sålänge Apple ger fan i att plocka bort apps?

ur kunde du få ut detta ur det jag skrev?

det jag menade var att ett nonsensprogram som detta får ligga kvar medan ett nyttigt program som låter dig surfa via iPhonen som ett 3g-modem försvinner...

sedan säger jag inte att Appstore är en dålig idé men med ovanstående och den s.k. blacklist-adressen som det snackas lite om just nu, svärtar ner intrycket tycker jag..

nu läste jag visst lite snabbt, programmet är juh borta nu men faktum kvarstår, NetShare försvann också...

Ursprungligen av krox:

ur kunde du få ut detta ur det jag skrev?

det jag menade var att ett nonsensprogram som detta får ligga kvar medan ett nyttigt program som låter dig surfa via iPhonen som ett 3g-modem försvinner...

sedan säger jag inte att Appstore är en dålig idé men med ovanstående och den s.k. blacklist-adressen som det snackas lite om just nu, svärtar ner intrycket tycker jag..

nu läste jag visst lite snabbt, programmet är juh borta nu men faktum kvarstår, NetShare försvann också...

Hur vill du ha det egentligen? Ska Apple få kontrollera appstore och ta bort program de själva inte gillar eller ska total frihet råda? Du kan inta ha båda. Fördelar och nackdelar finns med båda alternativen, som netshare och I am rich tydligt visar.

Det lät på ditt inlägg som om din personliga åsikt skulle styra vad som skulle få finnas i appstore.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-08-07 23:24
Ursprungligen av mackeswissman:

Hur vill du ha det egentligen? Ska Apple få kontrollera appstore och ta bort program de själva inte gillar eller ska total frihet råda? Du kan inta ha båda. Fördelar och nackdelar finns med båda alternativen, som netshare och I am rich tydligt visar.

Det lät på ditt inlägg som om din personliga åsikt skulle styra vad som skulle få finnas i appstore.

apple ska ta bort de programmen som verkligen skadar användaren eller inte fyller någon funktion, självklart, men så var ju inte fallet med detta, eller hävdar du att båda var minst lika värdelösa?

jag ser iaf en stor skillnad mellan programmen och jag tror att väldigt många användare hade uppskattat en sådan funktion som NetShare erbjöd, jag tror inte att lika många kommer att sakna detta program..

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-08 14:58
Ursprungligen av mackeswissman:

Du vill alltså ha en appstore där allt och alla kan lägga upp sin skit på? Trojaner eller malware spelar ingen roll sålänge Apple ger fan i att plocka bort apps?

Du tycker inte att den argumentationen småhaltar en smula mot bakgrund av att någon lyckats få in ett program som visar en bild - till det facila priset av 999 dollar?

Ursprungligen av Northwiz:

Du tycker inte att den argumentationen småhaltar en smula mot bakgrund av att någon lyckats få in ett program som visar en bild - till det facila priset av 999 dollar?

På vilket sätt? Det är tydligt att Apple modererar appstore efter egna preferenser, om sedan en användare tycker si eller så om ett programs vara eller icke vara i deras store spelar mindre roll. Vill man att Apple ska moderera innehållet får man acceptera att de sätter sina egna intressen framför användare som är dumma nog att köpa ett program utan mening för 1000USD.

Det skulle vara ännu mer fel av Apple att plocka bort program enbart baserat på deras priser. Visst, 1000USD för en bild är rätt dumt men plockas ett bort blir det betydligt lättare att motivera fler bortplockningar som inte är lika självklara som just detta exempel.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-09 10:02
Ursprungligen av mackeswissman:

På vilket sätt? Det är tydligt att Apple modererar appstore efter egna preferenser, om sedan en användare tycker si eller så om ett programs vara eller icke vara i deras store spelar mindre roll. Vill man att Apple ska moderera innehållet får man acceptera att de sätter sina egna intressen framför användare som är dumma nog att köpa ett program utan mening för 1000USD.

Apple har sagt att alla program ska kontrolleras. Då kan du som kund också förutsätta så sker. När då ett värdelöst program för 999 dollar slinker igenom är det ett tydligt tecken på att den kontroll Apple säger sig göra faktiskt inte fungerar.

Jag diskuterar inte huruvida Apple har rätt att plocka bort program. Det har jag inget problem med lika lite som jag har probem med att något annat företag har rätt att välja vad de vill sälja. Det jag har invändningar mot är att kontrollen inte fungerar.

Ursprungligen av krox:

apple ska ta bort de programmen som verkligen skadar användaren eller inte fyller någon funktion, självklart, men så var ju inte fallet med detta, eller hävdar du att båda var minst lika värdelösa?

jag ser iaf en stor skillnad mellan programmen och jag tror att väldigt många användare hade uppskattat en sådan funktion som NetShare erbjöd, jag tror inte att lika många kommer att sakna detta program..

Jag skulle vilja säga att ett program som möjliggör tethering är/kan vara skadligt för operatören och deras "fri data" abonnemang. Så jag förstår varför Apple plockar bort program som Netshare.

Ett program som kan knäcka WEP/WPA nätverk skulle säkert uppskattas av många med...

Apple plockade bort NetShare för att AT&T inte skulle klarat av trafiken.

Ursprungligen av bazzie:

Apple plockade bort NetShare för att AT&T inte skulle klarat av trafiken.

Har du nån källa på det?
Med tanke på att alla 3G-telefoner utom just Iphone klarar av att användas som modem så låter det lite konstigt.

Ursprungligen av losdrivare:

Har du nån källa på det?
Med tanke på att alla 3G-telefoner utom just Iphone klarar av att användas som modem så låter det lite konstigt.

AT&T tar väl extra betalt för att ens telefon ska kunna användas till tethering? På andra mobiler än iPhonen alltså.

Ursprungligen av bazzie:

Apple plockade bort NetShare för att AT&T inte skulle klarat av trafiken.

Typiskt att dom bara tänker på AT&T och skiter i alla andra.. Jag hade lätt klarat det med mitt abb hos Comviq..:$

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-28 21:23
Ursprungligen av Pain Reaper:

Typiskt att dom bara tänker på AT&T och skiter i alla andra.. Jag hade lätt klarat det med mitt abb hos Comviq..:$

Att du skulle klara det har knappast med saken att göra. Problemet är att det skulle döda 3G-nätet för alla.

Ursprungligen av zappee:

Att du skulle klara det har knappast med saken att göra. Problemet är att det skulle döda 3G-nätet för alla.

Det är sant! Det tänkte jag inte alls på.. Tack för upplysningen!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-29 17:30
Ursprungligen av Pain Reaper:

Det är sant! Det tänkte jag inte alls på.. Tack för upplysningen!

No problem, 3G-nätet är redan crappy

Hehe, jag ska göra ett program som heter "I am richer" för $10.000, och sen "I am the richest" för $100.000!
Tänk er att ha DOM programvarorna på sin iPhone, då är man cooool!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 11:29
Ursprungligen av carlsson:

Hehe, jag ska göra ett program som heter "I am richer" för $10.000, och sen "I am the richest" för $100.000!
Tänk er att ha DOM programvarorna på sin iPhone, då är man cooool!!!

Fast max är väl $999.99?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-08-08 12:09

Jag har applikationen, suveränt! Är det någon som tvivlar på att jag har pengar drar jag upp iphonen och visar min app, sedan är de tysta.

Bevaka tråden