Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Många 'Documents' i vänstermenyn

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag utvecklar i php och har därmed ett gäng olika datorers Documents-mappar i min vänstermeny, vilket gör att jag snabbt kopplas upp tex hemifrån. Dock måste jag hålla ordning på vilken som är vilken eftersom alla heter 'Documents'.

Hur gör ni? Alias, funkar det?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-08-08 09:01

Om du tar Visa info på någon av dem kan du se den fulla sökvägen till mappen. Denna skiljer sig mellan de olika mapparna.

Din fråga är lite luddig. Vill du komma åt dem från php? Eller bara en allmän fundering av hur Finder fungerar? Varför inte prova alias direkt?

Jag har testat, men får det inte att funka. Dra ett alias i Findern till skrivbordet, döp det till Pelles Documents, dra aliaset till vänsterspalten så döper den om sig till 'Documents'.

Frågan var: Har ni också en massa Documents-länkar, eller har ni ordnat det på smartare sätt? Det handlar alltså helt om Findern, php har jag koll på.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-08 09:13
Ursprungligen av pontusuggla:

Frågan var: Har ni också en massa Documents-länkar, eller har ni ordnat det på smartare sätt? Det handlar alltså helt om Findern, php har jag koll på.

Då förstår du kanske varför vi andra undrade lite - frågan handlar inte om utveckling. Du kan kanske få frågan flyttad till ett lämpligare forum av en moderator.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-08-08 09:14

Då ska jag svara. Nej, jag har inte en massa Documents.
Men jag provade det du sa, och nog sjutton döps den om. Om man så tar "Byt namn på Dokument" så byter den namn på underliggande mappen, och inte på aliaset! Helt enormt korkat. Och typiskt Apple.

Det närmsta jag kan komma på en lösning är att lägga dem alla i en egen mapp och sedan komma åt dem via denna, genom dockan eller ikon på skrivbordet.

1
Bevaka tråden