Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetooth i TiBooken, men vilken

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena. Ny här på 99mac. Verkar grymt.

Tänker skaffa bluetooth-usb, men är osäker på vilken. Verkar som det bara är apple själva som säljer den snyggaste, d-linken(ja det är viktigt)

Har dock hittat en som verkar grym hos Inwarehouse,kolla här

Men jag undrar ifall den passar korrekt i en TiBook? den verkar ju annars ha grym räckvidd och stödjer framtida BT-standards..

Vill köpa allt från samma ställe (tänkte dra till med en iPod på samma gång.. är applestore lika bra som inwarehouse?

Lite oklart ämne, men vadfan det är mitt första inlägg här..

Tjena Automatti, välkommen till 99mac hoppas du kommer att trivas här!

Nu till din fråga. Inledningsvis vill jag tipsa dig om ett test som jag nyligen skrev om bluetooth-adaptern BlueSmart.

De två produkterna som du nämner har jag ingen erfarenhet av, men jag skulle betrakta dem som likvärdiga. 100 m räckvidd är jag mycket skeptisk till. Det kanske kan stämma att adaptern har den räckvidden, men kommunikationen måste gå åt båda hållen, och en T68 kommer ju inte få bättre räckvidd bara för att du kör en speciell adapter. Räckvidden kommer alltså att begränsas av den svagaste längen i kedjan. Men jag kan givetvis ha fel. Det kansk är dags att testa IOGEAR Bluetooth-adaptern också i 99mac´s testlabb.

Angående vilkeb butik som är bäst, så är AppleStore ofta rätt långsam, produkter skickas från utlandet och fastar relativt ofta i bl.a. Luxemburg. Jag skulle rekommendera inWarehouse eller varför inte Macoteket, som jag personligen har mycket bra erfarenheter ifrån.

Hoppas mitt inlägg har gett dig svar på din frågor. Om inte, så tveka inte fråga igen...

/M

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-24 13:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: AUTOMATTI:
Men jag undrar ifall den passar korrekt i en TiBook?

Har själv en Bluesmart och den funkar bra. När jag köper min Tibook kommer jag dock att försöka hitta en PC-card bluetooth adapter. Tycker att det är för mkt brytrisk med att ha en grej som sticker ut back på PBn, dessutom så måste man ju ta ut adpatern när man packar ner datorn för att kunna stänga luckan. Ett PC-card med inte alltför stor antenn kan man ju låta sitta i jämt (nästan som inbyggd BT!).

http://www.communica.se/

har ett gäng PC-card för BT men det står inte ngt om att de klarar Mac OS X (kan ju funka ändå iofs). Jag har skrivit och frågat men inte fått svar. Jag vet inte ens om X stödjer BT via PC-card? Ngn som vet?

[ 24 November 2002, 13:59: Meddelandet ändrat av: mattan ]

Jag kör IOGears Bluetoothadapter som du hänvisade till på Inwarehouse och den fungerar alldeles utmärkt.
Enda problemet är att den är så pass bred så att den täcker för den andra USB porten på TiBooken. Kör den själv i ett externt tangentbord då jag har min TiBook som stationär till 90%.

Så för att köra den i en TiBook måste du antingen ha ett externt tangentbord, en USB hubb eller använda dig av den förlängningskabel som följer med (1 meter USB förlängning).

Lycka till!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Per Haglund:
Jag kör IOGears Bluetoothadapter som du hänvisade till på Inwarehouse och den fungerar alldeles utmärkt.
Enda problemet är att den är så pass bred så att den täcker för den andra USB porten på TiBooken. Kör den själv i ett externt tangentbord då jag har min TiBook som stationär till 90%.

Så för att köra den i en TiBook måste du antingen ha ett externt tangentbord, en USB hubb eller använda dig av den förlängningskabel som följer med (1 meter USB förlängning).

Lycka till!

Hur är det med räckvidden på IOGear? Är det verkligen sant att den har 100 m räckvidd?

/M

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Per Haglund:
Jag kör IOGears Bluetoothadapter som du hänvisade till på Inwarehouse och den fungerar alldeles utmärkt.
Enda problemet är att den är så pass bred så att den täcker för den andra USB porten på TiBooken. Kör den själv i ett externt tangentbord då jag har min TiBook som stationär till 90%.

Okej, det låter inte så bra, då jag kör "bärbart" och verkligen behöver båda usb-portarna.. då får det bli d-linken. Synd som fan då IOGearen verkade så framtids-förberädd med kommande standarder..

att köra med PC-cardplatsen vore grymt, men där sitter en CF-läsare som jag använder ofta och helst vill ha där jämnt..

Citat:

quote:Hur är det med räckvidden på IOGear? Är det verkligen sant att den har 100 m räckvidd?

/M

Har inte testat på 100 meter men provade att lägga min T39 i ett angränsade rum här hemma (fri sikt mellan BT-pinnen och telefonen) och det funkade inte så jättebra direkt. Avstånd..hmm..ca 8 meter.
Flyttade den en meter närmare och då fungerade det.

100 meter tror jag bara är dravel. Vem sjutton har sin telefon eller handdator 100 meter från datorn?
Möjligtvis att det fungerar på 100 meter en molnfri dag på ett öppet fält nånstans men i hemmet eller på ett kontor så fungerar det garanterat sämre.

Personligen skulle jag lägga IOGears GBU-301 i samma fack som alla andra USB BT adaptrar. Skall man dessutom ha sin BT-adapter till en bärbar så skall man nog definitvt titta på D-Link eller Acer som verkar vara minst på marknaden.
Varför IOGears adapter är så märkbart mycket dyrare än t.ex D-Link förblir ett mysterium.

Kolla in den här! Den booorde ju funka.. står inget om mac, men det är man ju van vid. ser ruskit smal ut, och rätt billig hos JME data. Våra svenska nätbutiker säljer ju bara stora och/eller fula BT-grejor..

den här var billig, och rätt ful. acers eller dlinks är ju fortfarande föredömmen...

eller varför inte den här? ?? fanns också hos JEM data. rätt billig den me. svår beslutsångest. :rolleyes:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: AUTOMATTI:
eller varför inte den här? ?? fanns också hos JEM data. rätt billig den me. svår beslutsångest. :rolleyes:

Den påminner lite om Acers med dom 2 små lysdioderba bakpå. Den ser också onekligen ganska liten ut.

Vad jag har förstått så följer BT-adaptrarna en viss standard så den skall nog funka till Mac även om det inte står nånstans.

Martin, vad tror (vet?) du?

/Per

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Per Haglund:
Vad jag har förstått så följer BT-adaptrarna en viss standard så den skall nog funka till Mac även om det inte står nånstans.

Martin, vad tror (vet?) du?

/Per

Jo alla USB Bluetooth-adaptrar borde fungera unde OS X 10.2, tack vare Apples inbyggda Bluetooth-stöd. BlueSmart är exempelvis inte heller specad för datt fungera på Mac, men den fungerar utmärkt . Men man bör alltid vara på den säkra sidan och se till att man handlar med öppet köp. Då kan man ju verkligen prova om prylen fungerar/passar eller ej.

/M

Vad jag vet så finns har OS X inte stöd för BT PC Cards (vilket betyder att tillverkarna måste ordna sådana - som då säkerligen inte kommer att funka lika bra osv).
Säg gärna till om det är något som hört annat...

Ang BT USB Adapters så har jag sett Trust adaptern irl (ej testat) och det enda som verkar underligt med den är att den inte stödjer BT class I (vilket jag tror alla andra adapters gör).

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-25 15:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mannen:
Vad jag vet så finns har OS X inte stöd för BT PC Cards.

Stämmer. Från Knowledgebase:

Citat:

quote:TITLE
Mac OS X 10.2: Bluetooth PCMCIA Drivers Are Not Included
TOPIC
Mac OS X version 10.2 does not include built-in drivers for PCMCIA Bluetooth adapter cards.
DISCUSSION
Symptom
Mac OS X version 10.2 does not include built-in drivers for PCMCIA Bluetooth adapter cards.
Products affected
• Mac OS X 10.2
• Bluetooth
Solution
You should install drivers provided by the manufacturer of your Bluetooth adapter card. If none were provided, check the manufacturer´s Web site.

Jag beställde BT från apple store (Dlink) och det gick fin fint tog under 5 dagar trots att det stod leverans inom 14 dagar... Så jag blev positivt överaskad

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-25 21:24

Svar från Communica:

Citat:

quote:Hej Mattias

Tyvärr så finns det inte något Bluetooth PC-Card på marknaden som fungerar
med MacOS X.

Mvh
--
Communica

  • Oregistrerad
  • 2002-11-25 22:53

Min D-Link från Applestore tog mindre än 24h på sig att komma till Jönköping från nånstans i Irland! Den fungerar utmärkt, även i min USB-hubb. Beträffande storleken så ryms den lätt i en liten tändsticksask!

// Emil

[ 25 November 2002, 22:54: Meddelandet ändrat av: Emil Svensson ]

  • Oregistrerad
  • 2004-03-08 16:01

En gammal diskussion.
Jag undrar om det har hänt något. Finns det några pc-card numera som funkar med mac osx?
Jag vill ha "inbyggd" bluetooth i min pismo. Någon?

1
Bevaka tråden