Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemsidan fungerar i FF, men inte i IE?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!

Jag har stött på ett smått irriterande problem. Nämligen att min hemsida fungerar perfekt på Macdatorer och i FF men inte i IE. Hur kan detta komma sig? Jag har kollat igenom Css:n och allt annat, men hittar inte felet. Det som händer är att sidan får typ som två sido scrollers som går upp och ned.

Det som uppstår är att när folk scrollar så seperas Containern med Headern. Vad kan det va för fel?

En till sak som händer i IE är att alla bilder jag lagt upp är hackiga. Detta gäller även FF, men endast om man har PC. Har det med upplösningen att göra? En polare bad mig att skala ner bilderna till lagom storlek istället för att låta dreamweaver göra det. Det blev ingen jättestor skillnad.

Jätte tacksam för eran hjälp!

Länk

Johnie

Jag fick bara finger när jag öppnade sidan så det där får du lösa själv

Ursäktar "Fuck Off"-Fingrarna:p Dessa skall bort inom kort

Om det är Internet Explorer 6 du talar om så är det bara att glömma att försöka få något att fungera i den. Googla på IE6 hacks eller IE6 problems osv. Det finns tom en kampanj!

Save the Developers! Stop Using Internet Explorer 6

SaveTheDevelopers.org :: Making The Web A Better Place, One Campaign At A Time...

Har läst om väldigt mycket problem med IE6. Men jag trodde aldrig att problemen skulle uppstå även i IE7.

Egentligen bör jag inte bry mig, men det jobbiga är att många PCanvändare använder fortfarande IE istället för FF

IE 6 har dåligt stöd för framförallt CSS2 och inget stöd för CSS3. Stödet för CSS1 är väl om man är snäll ok. IE7 har bättre stöd för CSS1 och 2 men inte så bra för CSS3.
Men om du byggt sidan för FF så får du med alla webbläsare utom just IE, sedan kommer den roliga resan att anpassa sidan för IE.

Så egentligen ska jag inte bry om mig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-06 09:15

Jo det är klart att du ska bry dig, 75-80 % använder fortfarande IE6 trots alla problem den har. En användare som kommer till din sajt och den ser fel ut tycker att det ser oproffsigt ut och går där ifrån.

Det största problemet är att IE6 tolkar DIV-taggar annorlunda än vad specifikationen säger. Googla på "IE boxproblem"

Det finns en del enkla lösningar för att fixa det med en del CSS-hack. Man kan lura IE6.

Detta är ännu ett Microsoft problem som kunder fått betala miljoner konsulttimmar för att få en lösning på.

Janne

jannes, den siffran är helt fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 09:04
Ursprungligen av Taz_1999:

jannes, den siffran är helt fel.

Då har väl jag "gammelddags" användare på mina sajter...

Janne

Jag tackar Jannes för ditt tips. Grejen är den att jag satte Minum Hight på Containern med 100% jag tror att det har med det att göra

Idag ligger IE på 73%.
Firefox har inte nått 20% ännu.

Det är som jannes säger, IE tolkar box-modellen på sitt eget sätt inte alls som det står i standarden. Google är din vän, det finns tusentals artiklar om detta.

Välkommen till webbdesajnvärlden.

I min länk i inlägg fyra i denna tråd så länkar jag hit:

http://www.techcrunch.com/2008/03/25/save-the-developers-stop-using-internet-explorer-6/

Om ni är för lata att klicka på den och läsa innantill så står det alltså att IE6 (alltså inte IE totalt alla versioner eller senaste IE7) hade 30,7% i jan 2008 och 32,0% i februari. Om du vill bevisa att din påhittade siffra är sann så är det bara att göra det.

Lösningen på att sidor inte fungerar i IE6 är alltså INTE att bygga om siten så att de fungerar, för om IE6 stöds även i fortsättningen betyder det att IE6 kommer att behöva stödjas i all evighet. Ingen lösning alltså. Visar man däremot innehavare av IE6 att det finns en anledning att uppgradera om de vill ta del av bra innehåll på webben, så kommer de att att göra det med tiden. Att fortsätta stödja IE6 idag är alltså helt fel, anledninge står ju tom i jannes inlägg, det kostar miljoners miljoner.

Vilken mätsida som har rätt ang användandet av IE är en helt annan diskussion, frågan om det ens är möjligt att mäta med tanke på folks olika intressen.

Men läget är som det är och fortfarande finns det mening med att stödja IE6.
Det är inte så svårt om du kan din CSS.

Precis som vi gnäller på att sidan inte funkar för Safari ska vi inte börja med att mobba IE6.

För den delen är inte IE7 så bra den heller på CSS. Så det är lika bra att börja lära sig alla specialgrejjer man måste göra.

Senast redigerat 2008-08-07 11:22

IE7 är rätt mycket bättre än IE6 även om det fortfarande finns en hel del problem. När det gäller siffrorna har jag också för mig att IE6 ligger på eller under 30% och att IE7 ligger på uppemot 40%.

Det är ointressant att diskutera viken läsare som är störst eller inte. Vi kommer inte kunna rå på det och det är bara anpassa oss efter verkligheten.
Men med CSS kan du idag bygga sidor som funkar i IE6/7, FF, Opera, Safari etc.
Med ett och samma CSS dokument. Du kommer få göra kompromisser och specialhack men så är det.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-07 16:12

Vi är säkert helt eniga om att i en rosa, vacker tillvaro så skulle alla webbläsare stödja exakt samma standard och tolka kod på samma sätt. Nu gör de inte det och det tillhör livets små jäkligheter att se till att en hemsida ser ut på samma sätt i olika webläsare.

Det kan göras på flera olika sätt - en effektiv metod är att läsa av vilken webläsare besökaren kommer med och sedan mata ut och använda kod som är anpassad för just denna webläsare. Det kan göras direkt i koden eller med hjälp av olika CSS-filer.

Sedan kan vi dividera hur mycket vi vill och önskar om vilken webläsare som används mest, minst eller huruvida du ska eller inte ska se till att hemsidor som du producerar fungerar för de flesta användarna.

Ursprungligen av Northwiz:

*Det kan göras på flera olika sätt - en effektiv metod är att läsa av vilken webläsare besökaren kommer med och sedan mata ut och använda kod som är anpassad för just denna webläsare. Det kan göras direkt i koden eller med hjälp av olika CSS-filer.*

Håller precis på utbildar mig till Webdesigner. Men du skulle inte förklara för mig hur jag skulle kunna göra så cssn anpassar sig för IE.

Tack i förhand!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-08 11:04
Ursprungligen av JohnieWebdesign:

Håller precis på utbildar mig till Webdesigner. Men du skulle inte förklara för mig hur jag skulle kunna göra så cssn anpassar sig för IE.

Tack i förhand!

Du kollar vilken webläsare som besökaren kommer med och anropar och använder sedan en CSS-fil som är anpassad och som fungerar med just den webläsaren.

Suveränt rolig site!

Kul initiativ.

Tycker ni skall vara en elak permobil-Joystick upp i röven på de som bestämmer.
Var just inne med Safari, allt verkade funka.

PS. Anton är lik han Kevin Spacey ju....

1
Bevaka tråden