Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetdelning mellan en Mac och Nintendo Wii

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2008-08-07 14:11

Hej,

Jag har försökt att ansluta en Wii både till min MacBook och en MacMini genom Internetdelning.

Delningen fungerar utmärkt mellan MacMini till min MacBook och min Asus Laptop.
Men att försökta få Wii'n att hitta nätverket är stört omöjligt.

Jag har testat att:

* Dela min MacBook (Som står bara några meter ifrån Wii'n)
* Dela med MacMini (Som övriga datorer använder)
* Testat att sätta upp ett nätverk manuellt (Med SSID)
* Automatiskt (Då hittar den inga nätverk alls)
* Med / utan WEP

No success.

Är det något jag missat? Någon här som fått sin mac att dela ut internet till en wii ?

Prova detta tips hos Mac OS X Hints. Det var lika struligt att få min Nintendo DS att prata med Macen.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-07 14:21

Tack men jag har redan testat manuellt.

Ursprungligen av studiox:

Tack men jag har redan testat manuellt.

Gick du även igen de listade stegen där man gräver i Terminalen? Om du gjorde det så har jag tyvärr slut på idéer.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-07 15:46
Ursprungligen av Christofer:

Gick du även igen de listade stegen där man gräver i Terminalen? Om du gjorde det så har jag tyvärr slut på idéer.

dom stegen behöver jag inte göra

Hejsan. Jag har försökt med liknande och lyckats, till mitt ps3. Jag hade stora problem med DNS osv.
Det var ungefär en månad sen och kör inte löningen längre så jag kan skriva fel, hoppas dock inte det.
När jag delade ut mitt internet var jag väldigt noga med vilken källa internet kom ifrån och med vad jag delade med.
När jag delade trådlöst hade jag problem men jag är ganska säker på att jag fick till det trådlöst. Jag kopplade upp min macbook mot det trådlösa nätverket jag skapade med min imac och läste av dens ip, DNS, router och skrev sedan in de uppgifterna mitt PS3 behövde. Alltså, de siffrorna jag läste från min macbook och ändrade sista siffran på ip adressen.

Jag testade även genom att koppla in i en extreme i min imac med en ethernet kabel och kopplade in PS3an i routern och min macbook för att göra samma som trådlöst, att läsa av siffrorna och ändra sista siffran i ip adressen.

Hoppas du förstår vad jag skrivit. Skriv vidare om hur det gick och vilka problem som uppstår eller om det fungerar.

MVH Filip

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-07 15:04

Hej, jag lyckades direkt genom att ta bort alla skydd från min trådlösa router och därefter hittade wii´n nätverket. Därefter matade jag manuellt in MACadressen (hittas i MACadressmenyn på Wii) i routern. Efter det så låste jag routern igen.

Har fungerat klockrent nu i ca två månader utan krångel.

Hoppas att det löser sig.

/Robert

  • Oregistrerad
  • 2008-08-07 15:37
Ursprungligen av rosc:

Hej, jag lyckades direkt genom att ta bort alla skydd från min trådlösa router och därefter hittade wii´n nätverket. Därefter matade jag manuellt in MACadressen (hittas i MACadressmenyn på Wii) i routern. Efter det så låste jag routern igen.

Har fungerat klockrent nu i ca två månader utan krångel.

Hoppas att det löser sig.

/Robert

tack, men jag har ingen trådlös router!

Har du testat mina steg?

  • Oregistrerad
  • 2008-08-07 22:57
Ursprungligen av wilhelmsson:

Har du testat mina steg?

Om du läste vad jag testat så kanske du förstod att jag testat det du föreslog redan

Jag är inte intresserad av att få tips på hur man eventuellt vill göra, jag vill veta om någon faktiskt har FÅTT det att fungera. Jag misstänker nämligen att det inte fungerar. Till vardags jobbar jag med nätverk så jag har ganska bra koll på HUR man kan göra saker för att få det att fungera, men trots mina försök så får jag inte det att fungera.

Det käns som det finns ett par här som har en Wii och använder mac. Så någon kanske kan testa, dvs. att skapa en nätverksdelning med en mac om ni har en wii i närheten, bara för att testa att macen dyker upp bland nätverk på Wii'n.

Jo det är sant, tänkte bara tipsa om stegen så du inte missat något;)
Hoppas det löser sig!
Filip

1
Bevaka tråden