Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jaguar + T68i + Bluetooth = berätta!

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-17 13:06

Hej!
Tror jag ska köpa BT usb adaptern för användning med T68i ...
Nyfiken på vad fördelarna egentligen är, och vilka komponenter man måste investera i...

Jag är verkligen okunnig på detta område så behandla mig gärna som en riiiktig nybörjare. Finns bluetooth inbyggt i telefonen? Vad kan man göra med BT i övrigt? Är det bara betala för BT-USB adaptern och sen synca adressboken? Är det allt man kan göra? Sen om man har den aktiverad så kan man se på skärmen vem som ringer och så, men man måste springa iväg till mobilen för att svara?
(kan man föra över bilder från communicam eller vad den heter...)
Berätta gärna allt ni vet och tycker!!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ivar:
Sen om man har den aktiverad så kan man se på skärmen vem som ringer och så, men man måste springa iväg till mobilen för att svara?

Ericsson säljer trådlösa headset och då tror jag inte du behöver fingra på mobilen.

Att överföra kalendern mella telefonen och datorn är det bästa. Att göra det trådlöst är smidigt.

Har ännu inte en T68i men den står på inköpslistan när iSync är släppt.

[ 17 September 2002, 13:13: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-17 13:25

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:
[QUOTE]... Att överföra kalendern mella telefonen och datorn är det bästa. Att göra det trådlöst är smidigt... [/quote]Härligt!!
om det är det bästa, vad är då det näst bästa?
Jag har ingen aning om vad möjligheterna med BT är
Ärligt talat vet jag knappt vad mer man kan göra än att synca adressboken på datorn och mobilen.
Kan man synca kalendern också?

mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-17 13:29

Om man nu kan synca kalendern, måste man använda iCal eller fungerar Entourages kalender?

Det är ju standardiserad synkning, så om Entourage stödjer det kan det nog fungera. Annars får du väl vänta tills MS bygger in det.

Kolla även dnna tråd för lite mer om detta:

Jaguar + T68i + Bluetooth= Massa kul

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-17 13:53

Hehehe, man kan nästan tro att jag läst den tråden med tanke på min rubriksättning va?

Heh, tack ändå!

Jo, jag anade det, men jag tänkte va f... det kan ju vara en slump!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-17 13:59

Hehe...

tack ändå , som sagt...
Har du (adrian) BT+T68i+jaguar ? Isf. tycker du om det eller inte?

Näe, tyvärr, om jag hade det så hade jag nog kunnat posta lite mera vettig information...

Jag har bara en iBook utan Bluetooth och en Nokia utan Bluetooth, och jag har i alla fall inte fått dessa att synka...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-17 16:52

Synd de där med att saker inte gör vad man vill.. man vill att de ska synca, men ändå bara ligger dom där och blinkar ... hehehh

får se vad som händer när jag köpt BT-USB saken ... kanske bara blinkar den med ..

ha en fortsatt bra dag...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-17 21:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ivar:
Ärligt talat vet jag knappt vad mer man kan göra än att synca adressboken på datorn och mobilen.

Är inte detta bland det bästa? Så kan man ha kvar alla nummer osv även om man råkar bli av med mobilen, kan ju vara ganska drygt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-17 21:11

Det är säkert det bästa, men menade mer att jag inte vet om det går att göra något annat...

Kan man t.ex. föra över bakgrundsbilder och teman etc. via BT ?

Ja, du kan skicka bilder från Macen till T68an och vice versa med BT.
Jag har en D-linkadapter och en T68i. Precis som sagts tidigare så är det bästa att kunna synka adressboken och kalendern smidigt...

Kan väl säga så mycket att med iSync så kommer du inte att bli besviken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-17 23:21

Låter som jag ska satsa på det trots allt

Micke, vad kostar din adapter? Är det en sådan där USB adapter för 499kr ?

mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-18 09:22

Länken fungerar inte då den byggde på din då aktiva session...

Skulle vara jättebra om du kunde visa vilken det är på något annat vänster...

mvh

D-Link DWB-120M USB Bluetooth Adapter

SEK 662,50

Image D-LinkDWB-120M USB Bluetooth Adapter möjliggör trådlös röst-och datakommunikation med kort räckvidd mellan datorer och Bluetooth-aktiveradedigitala enheter. Handdatorer, mobiltelefoner och andra enheter kan anslutastrådlöst till en Mac. Med Bluetooth kan du kort sagt koppla loss dinadigitala enheter och glömma allt kabeltrassel än gång föralla.

Bluetooth är en öppen specifikation förtrådlös dataöverföring som arbetar på en globalttillgänglig frekvens, 2,4 GHz. Bluetooth-enheter kan kommunicera medvarandra inom en räckvidd på 9 meter.

Hur du använderBluetooth på din Mac:
• Hämta programmet Apple TechnologyPreview 1 från Apple (släpps i början av april 2002).
• Anslut Bluetooth USB-adaptern till en ledig USB-port på datorn.
• Starta Bluetooth-programmet som söker efter Bluetooth-aktiverade enheterinom datorns räckvidd.
• Markera Bluetooth-enheten i listan ochklicka på knappen Pair. Nu är du ansluten!

Bluetooth-enheter som stöds:
• Datorer (Mac tillMac)
• Bluetooth-aktiverade mobiltelefoner
• Handdatorer med PalmOS och Bluetooth-adaptrar

Systemkrav:
• Mac medUSB-port
• Mac OS X v10.1.3
• Apple Bluetooth Technology Preview1

Ovan är från svenska Apple Store.

Glömde en viktig sak: Räkna med 1-2 månaders leveranstid...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-18 12:05

Tack så mycket för den ordentliga informationen!!!

skönt att man kan lita på 99mac folket när man behöver hjälp

tack igen!
mvh

Tyska Novamedia säljer denna för €69.95

Supports Bluetooth 1.1 Standard

• No additional power supply needed

• Compatible wirth Bluetooth-Software by Apple included in MacOS X 10.2
• Compatible wirth Windows 98SE, ME, 2000 and XP
• Compact enclosure: Only 5x 1,8 x 0,9cm small
• Very light: only 10g

Såg att Macoteket har en adapter i lager.
Bluetooth USB-adapter, BlueSmart, 595+moms.

Den dissar jag.. den är stor, lyser bara i oranget - vilken bara visar att man har kopplat in den i USB porten..

ACER och D-Link (så vitt jag förstått) har en blå lampa för bluetooth aktivitet o en grön för power...

Mums

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Den dissar jag.. den är stor, lyser bara i oranget - vilken bara visar att man har kopplat in den i USB porten..

ACER och D-Link (så vitt jag förstått) har en blå lampa för bluetooth aktivitet o en grön för power...

Mums

Hmmm... Min D-Link lyser bara grönt. Inte för att det gör någon skillnad hur den lyser då man inte kan se den bakom skärmen på en PB. På en iBook är det säkert viktigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-19 20:43

Hos mig kommer den sitta på tangentbordet.. har en QS 733 med original tangentbord till.
Kommer nog se jäkligt snyggt ut... fast har precis köpt nytt grafikkort och måste vänta lite med nästa köp, annars kommer det gå utför

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-20 01:50

Tyska Cyberport säljer acer-adaptern som Jürgen B tipsade om för 59€. De har också två varianter för 49€.

De kan man hitta här och här och de ser ut så här:

[ 20 September 2002, 01:54: Meddelandet ändrat av: Anton_S ]

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-09-20 11:48
Citat:

quote: Såg att Macoteket har en adapter i lager.
Bluetooth USB-adapter, BlueSmart, 595+moms.

Citat:

quote: Den dissar jag.. den är stor, lyser bara i oranget - vilken bara visar att man har kopplat in den i USB porten..

ACER och D-Link (så vitt jag förstått) har en blå lampa för bluetooth aktivitet o en grön för power...

Har använt BlueSmart i några dagar nu. Inte ett enda problem. Visst den är något större so what. Och lampan lyser orange. Spelar ingen roll för mig. Orkade inte vänta på D-linken. Är mycket nöjd.

[ 23 September 2002, 08:17: Meddelandet ändrat av: kuspen ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-20 12:04

Om man helst inte vill beställa från Tyskland utan gärna ifrån Sverige, men allra helst slippa beställa utan traska in i en butik och köpa adaptern direkt, vad blir utbudet då?

En fråga till, jag har inte fått min T68i ännu och är en väldig nybörjare när det kommer till BT, jag udnrar om det är inbyggt i telefonen... eller måste man köpa BT till telefonen också? Alltså att telefon bara är BT kompatibel... hm hmm

BT är inbyggt i T68an. M.a.o. du behöver inte köpa eller abonnera på något...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-20 12:11

Skönt.. då rör det sig om en utgift på 500-650 kr för att få igång BT mot jaguar... det är det nog värt...

Tack alla för eran ordentliga info!!

1
Bevaka tråden