Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsa egna filer med lösenord

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-04 09:27

Finns det någon motsvarighet till det gamla "Apple Filskydd" från OS 9, där man kunde lägga lösenord på enstaka filer? Tanken är alltså att ha tex en textfil eller annan valfri fil som kräver lösenord för att öppnas. Lösenordet skall också ligga på OS-nivå, inte på applikationsnivå.
Jag är medveten om möjligheten att lägga anteckningsobjekt på nyckelringen och att man kan låsa skärmbilden, men det passar inte i sammanhanget

Det enda jag kan tänka mig är att göra en lösenodrskyddat skivabild eller komprimerad fil.

Det går ju förstås också att ändra ägare till system och sätta No Access till alla andra. Då krävs det att användaren är admin och måste då via sitt lösenord ändra ägandeskap tillbaka till sig innan filen kan öppnas. Krångligt, men det går. Kanske kan förenklas med något skript/program.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-08-04 15:29

Själva tanken med användarbegreppet är ju att alla användare ska ha sitt eget konto. Då kan man ju styra rättigheterna till de filer som man äger så att andra bara kan se det man vill att de ska se.

Det är ju så enkelt att byta ägare dessutom...

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-08-06 21:32

Efter mycket sökning (vilket verkar vara det 99mac bygger på, annars blir man strängt tillrättavisad) hittade jag denna tråd som behandlar mitt ämne på pricken.
Jag har en fil som måste lösenordsskyddas, dvs. jag vill följande, när man dubbelklickar på filen ska en dialogruta komma upp som kräver ett lösenord (förslagsvis admin-lösenet) och först därefter öppnas filen i rätt program.

Denna tråd är från 2004 så jag hoppas det finns något tillgängligt nu, 4 år senare.
Använder en MacBook Intel Core 2 Duo med Leopard.

Någon som har ett tips?

Det är väl bara att söka lite på Versiontracker.com och ladda ner det som man tycker fyller ens behov. Vad det sen må vara, gratis, snabbhet, säkerhet (vilken algoritm det baseras på) etc etc.

Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 08:24

Eller lägg filen i en krypterad skivavbild. Fungerar inte exakt som du säger, men bra nära.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-07 12:23

Använda TrueCrypt?

1
Bevaka tråden