Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MySQL preference pane funkar inte.... :-(

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har använd denna pref pane: MySQL Preference Pane for Mac OS X :: creativeeyes.at i flera år (bifogar screen shot på hur den ser ut). Men sen ett tag vägrar den funka. Klickar man "Start MySQL" så står den bara o tuggar. Väljer man "start MySQL server at boot time" så krashar hela fönstret med systeminställningarna.

Jag har slängt diverse preferencefiler o installerat om. Även flyttat från Library/Preference Panes till ~Library/Preference Panes

Även läst MySQL Bugs: #25008|25008: Mac OS X's StartupItem does not work och försökt hitta hjälp.

Men icke...

Nån som vet? Eller hur man kan få MySQL att starta vid boot på annat (enkelt) sätt, dvs gärna utan att använda terminalen....

Om du kör MAMP så fungerar inte den panelen. Om du nu gör det.

Tack... nej jag använde entropy en gång i tiden. Inte MAMP.
Men hur/var startar jag MySQL då? Och hur kan jag få den att starta automatiskt vid boot?

Ok, då kan det vara samma problem. Entropy och Mamp installerar inte "sin" MySQL på samma plats där inställningspanelen tror att den ligger. Det är ju så att säga olika "tillverkare".

Men om du har installerat inställningspanelen från MySQL :: The world's most popular open source database och från samma ställe laddat hem och installerat MySQL så bör du ha gjort vad som kan göras för att få det att fungera. Du hade stoppat MySQL (via tex Aktivitetskontroll) före varje gång du provade att installera om? Du har även inte valt någon exotisk plats för var MySQL ligger?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-07 12:00

Det är ett känt problem att mysqls preferencepane inte fungerar som den ska i Leopard. Man får starta den i terminalen istället, vilket naturligtvis är skitdrygt.

Att överhuvudtaget hålla på och använda en ständigt körande daemon för låg databastrafik lokalt tycker jag är bökigt och onödigt, vilket är varför jag håller på och byter till att använda sqlite istället. Rekommenderar dig att göra detsamma.

Om det är problemet borde det vara lätt att skriva ett Applescript som kör "do shell script". Det Applescriptet kan man sedan spara som ett program och slänga i dockan. Gör man ett till så har man starta och stanna MySQL i dockan. Kan det vara något?

1
Bevaka tråden