Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börjar bli ruskigt trött på Logic 8!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu börjar jag verkligen bli trött på Logic 8. Med risk för att låta bitter och bakåtsträvande, men allt har verkligen blivit sämre med Logic 8!

Först och främst är där en mängd vanesaker som ändrats, så som fönster, uppbyggnad, kortkommandot, zoomning m.m. Dessa går givetsvis att leva med och i viss mån även att ändra så att det är så likt sjuan som möjligt.

Men, det hänger sig, konstant och ständigt. Det hämmar verkligen mitt arbete och kreativiteten!
Inom loppet av en halvtimme har Logic hängt sig två gånger, första gången när jag zoomade, andra gången när jag tog bort ett antal kanaler. Kanske var jag för snabb ?

Har ni några idéer på vad man kan använda istället för Logic 8?
Jag älskar verkligen Logic och dess uppbyggnad men är så tröttsamt med alla buggar och hängningar.

Pro Tools hade varit ett alternativ om det inte vore för att man var tvungen att köpa HD-systemet pga kanalbegränsningarna med mindre system.

Cubase har jag använt innan, gillade sådär.

Hur är Nuendo?
Eller ska man helt sonika gå tillbaka till Logic 7 ?

Tips, snälla. Jag orkar inte fler hängningar!

Ableton Live.

  • Medlem
  • 2008-08-07 00:10

Ableton Live.

Funkar Ableton Live även för audiohantering eller är det som Reason?

Vilken mac har du?

Mac Pro Dual 3ghz Quad med 10 gb ram.

  • Medlem
  • 2008-08-07 00:56

Det är inte som Reason.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-07 01:06

Ableton Live

Live är grymt för audio, ska inte jämföras med reason alls, snarare de andra inspelningsprogrammen. man kan använda det som porrtok, ologisk, kobajs, ( ) och de andra, spela in direkt i arrange .. jag spelade in ett popband så, helt utan session-klipp ..

CB4 har jag fortfarande inte lyckats krascha…

Kör du Cubase på Mac eller PC?

Ursprungligen av Headstrong:

Kör du Cubase på Mac eller PC?

Både och.

Har du kört 8.0.2 uppdateringen? En jäkla massa buggar som fixades där...

Det var lite "system overload" i början (även med få spår och snälla plugins) men nu funkar det tip-topp.

Vad har du för ljudkort?

Senaste Mac os?

Nuendo är i princip Cubase, sen håller jag inte riktigt med alla om Ableton. Jag gillar det som fan och använder det till det mesta men när det ska till lite tyngre redigering/automation etc. med en massa audiospår/grupper etc. tycker jag inte att det är lika lättjobbat som som t.ex. protools, eller faktiskt även Cubase. (det är bara dom tre jag kan ganska bra)

Är man van vid Logic (eller rent av älskar, som du) så är det nog svårt att hitta en ersättare, i första hand skulle jag göra allt för att få ordning på det, sådär ska det inte bete sig.

Konstigt, mitt Logic är superstabilt.

Är inte svaret på frågan uppenbar? Kör logic 7.

Säger som tiger leap, mitt logic 8 (eller mina rättare sagt, kör det på 6 datorer på jobbet också) är stabilt som tusan. Tror att det kan vara nåt annat som spökar, strulig HD, inte senaste drivisarna till ljudkortet, överbelastat RAM/CPU eller nåt sånt.
Om du har tillgång till en annan HD så testa flytta hela projektmappen dit och kör.

Ja, svaret är ju säklart Logic 7. Du skriver att du älskar Logic, så varför inte gå tillbaka då? Du tycker ju även att allt har blivit sämre. Så gå tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 12:15

Jag kör själv Logic 8 men föredrar egentligen PT. Men orkar inte med (eller har inte råd med HD..) Digidesigns hårdvarupolitik. Dvs att jag måste byta till ett SÄMRE ljudkort (nu har jag ett RME Fireface 800) om jag vill köra det.
Annars är det bästa jag sett i DAW-väg utan någon som helst tvekan Sequoia.
Men det kostar en fruktansvärd massa pengar (nästan 30000) och finns bara för PC..:'(

Det är ett stort steg att gå från Logic till annan DAW. Jag gjorde själv bytet från Logic (på PC så nu pratar vi antikvitet) till Ableton Live och Sonar (endast PC). Det är en konstant läroperiod, men jag kan ärligt säga att jag inte saknar Logic särskilt mycket.

Jo, jag saknar Ctrl-*.

Tack för alla tipsen!

Rent hårdvarumässigt är det inget fel på min dator, splitter ny nästan. Jag upplevde samma problem på min förra dator (G5).

Jag tror det är någon plugg eller nåt mjukvarutjosan som ställer till det.
Jag har senaste OSX och senaste drivrutinerna till ljudkortet (Fireface400).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 23:44
Ursprungligen av Headstrong:

Tack för alla tipsen!

Rent hårdvarumässigt är det inget fel på min dator, splitter ny nästan. Jag upplevde samma problem på min förra dator (G5).

Jag tror det är någon plugg eller nåt mjukvarutjosan som ställer till det.
Jag har senaste OSX och senaste drivrutinerna till ljudkortet (Fireface400).

Håller med dig, LP8 är shaky, åtminstone när man har lite tredjepartspluggar.
Väntade och var som många andra förvånad när 8:an väl kom och de stora glitcharna fortfarande är kvar. Nu har ju jag ProTools HD oxå så att så fort det skall till att mixas eller redigera ljudfiler så kör jag PT, skulle faktiskt kunna tänka mig att överge Logic till fördel för PT (trots 10 års användande av Logic) men ProTools sequencing är minst sagt kvar i stenåldern (tidigt 90-tal ).

NÄR jag kör Logic (med Fireface 800) så har jag ofta stabiletsproblem, dock så har jag nägra ggr testat att köra med datorns inbyggda ljudkort och även med Presonus Firebox (som inte kräver nån drivrutin utan använder sig uteslutande av Apples CoreAudio drivers) i testsyfte och jag måste erkänna att det mesta svajjet då försvunnit.

Har du testat att köra utan ditt fireface?

JAG skulle inte vilja backa till LP7, det kom ju en massa trevliga nyheter i 8:an ändå, men det mäter sig inte på långa vägar med Pro Tools när det kommer till stabilitet (och "tajthet"/sample accuracy)

Ursprungligen av pherson:

Håller med dig, LP8 är shaky, åtminstone när man har lite tredjepartspluggar.
Väntade och var som många andra förvånad när 8:an väl kom och de stora glitcharna fortfarande är kvar. Nu har ju jag ProTools HD oxå så att så fort det skall till att mixas eller redigera ljudfiler så kör jag PT, skulle faktiskt kunna tänka mig att överge Logic till fördel för PT (trots 10 års användande av Logic) men ProTools sequencing är minst sagt kvar i stenåldern (tidigt 90-tal ).

NÄR jag kör Logic (med Fireface 800) så har jag ofta stabiletsproblem, dock så har jag nägra ggr testat att köra med datorns inbyggda ljudkort och även med Presonus Firebox (som inte kräver nån drivrutin utan använder sig uteslutande av Apples CoreAudio drivers) i testsyfte och jag måste erkänna att det mesta svajjet då försvunnit.

Har du testat att köra utan ditt fireface?

JAG skulle inte vilja backa till LP7, det kom ju en massa trevliga nyheter i 8:an ändå, men det mäter sig inte på långa vägar med Pro Tools när det kommer till stabilitet (och "tajthet"/sample accuracy)

Tack för ett riktigt bra svar!
Jag har inte testat köra utan Firefacet men utan tvekan värt ett försök!
Du har helt rätt i att det kom ett par riktigt bra funktioner i åttan som man inte vill vara utan..
Svårt det här..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 00:14

Finns en annan site (utöver 99musik ) som har lite sköna Logic 8-bugglösningar ibland.
Logic Pro Help :: View Forum - Logic Studio Bug & Workaround Database

bl a finns en script-lösning för den där enerverande "System Overload"-dialogen, men just det scriptet har bara funkat på intel-burkar när jag testat.

TIllbaka till 7.an...flera som gjort, tex jag.

Hur går funderingarna?

He he! Jag har installerat 7:an och den fungerar klockrent!
Däremot avskyr jag att vara bakåtsträvande så jag har fortsatt använt 8:an.

Den har faktiskt inte hängt sig en enda gång sen jag uppdaterade Firmwire i mitt ljudkort..
Jag hade visserligen den näst senaste innan men det kan ju gjort skillnad.
Dock fryser sessionen precis när jag öppnar dem, tar kanske 30-60 sek innan jag kan börja jobba efter att ha öppnat ett session.

Men annars fungerar det bra. Jag håller tummarna för att det fortsätt fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-21 23:04

Skrämmande hur mycket ljudkorten och dess drivrutiner påverkar Logics stabilitet (TDM skall vi inte ens prata om)... Det bästa (stabilaste) är såklart att köra med de ljudkort/interface som är utvecklade för att lira under Apples egna CoreAudio och därmed inte kräver någon drivrutin alls, men då begränsas ju urvalet något enormt.

1
Bevaka tråden