Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-26 09:45

Ja, 'abonnemang' är ett svårstavat ord...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-07-26 10:09
Ursprungligen av draags:

Nej kanske inte men jag får hela tiden höra att iPhone är den överlägset dyraste mobil telefonen på marknaden. Typ mer än dubbelt så dyr. Tänkte därför kolla här med er vad ni säger.

Ja detta är ett väldigt lustigt fenomen. Av någon underlig anledning har media valt att blanda ihop priset för iPhone med kostnaderna att använda den och måla upp något skräckscenario där telefonen i värsta fall kan kosta över 20.000:-. Detta är en väldigt orättvis jämförelse som man aldrig använder sig av när man presenterar pris för någon annan telefon. Det är ungefär som om man när man presenterade ett bilpris skulle säga "Den kostar mellan 200.000 och 10 miljoner, (beroende på hur mycket du använder den)".

Faktum är ändå att sett till telefonpriset står sig iPhone väldigt bra mot tänkta konkurrenter, Nokia N95 kostar t.ex drygt 6000 hos Telia, och då är det en väldigt gammal telefon.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-26 10:23
Ursprungligen av draags:

Nej kanske inte men jag får hela tiden höra att iPhone är den överlägset dyraste mobil telefonen på marknaden. Typ mer än dubbelt så dyr. Tänkte därför kolla här med er vad ni säger.

Det är den inte men det beror också på hur du väljer att räkna.

Du har en kostnad idag för ditt mobiltelefonringande. Ta reda på vad den månadskostnaden är.

Surfa sedan in på Telias sida och jämför abonnemang och månadskostnader.
Ny månadskostnad (med iPhone) - Nuvarande månadskostnad = Kostnaden för iPhone.

Det är så jag har räknat.

Sedan bör du naturligtvis också väga in om du kommer att förändra ditt ringande, surfande och användande av din mobiltelefon. Tror du att du kommer att surfa mer, ta emot e-post och alltså använda datadelen mer så kan det vara en god idé att fundera över att ta en fast kostnad för den delen av trafiken, per månad. Då har du kontroll på kostnaden.

Jag räknar med att jag kommer att surfa mer och att jag kommer att använda min iPhone mer och att den kommer att fungera som en handdator i högre utsträckning än tidigare. Det gör jag nämligen redan nu - både med min tidigare telefon och med min iPhone (version 1). Därför har jag valt att komplettera mitt tidigare abonnemang med data fastpris för 199 kronor i månaden. Jag räknar alltså inte att ringa mer -men surfa, ta emot e-post kommer jag att göra mer än tidigare.

Så - jag betalar ett högre pris för telefonen, drygt 4000 kronor, och jag får en ökad kostnad med 199 kronor i månaden.

Det är min kostnad för iPhone.

Alternativet är en annan telefon, med snarlika funktioner - utan abonnemang och utan extra kostnader. En jämförbar telefon kostar 4000-6500 kronor så sett ur den synvikeln så är iPhone ingen dyr telefon.

Jag behöver förvisso ingen ny telefon. Min gamla iPhone fungerar utmärkt. Valet är mitt och det är upptill mig att fundera över om de extra kostnaderna är motiverade. Ingen tvingar mig utan jag skulle kunna köra vidare med samma abonnemang, samma telefon och med samma kostnader.

Sätt dig ned och räkna. Sedan är det upptill dig att avgöra om iPhone är en dyr telefon eller inte.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-26 11:06
Ursprungligen av draags:

Nej kanske inte men jag får hela tiden höra att iPhone är den överlägset dyraste mobil telefonen på marknaden. Typ mer än dubbelt så dyr. Tänkte därför kolla här med er vad ni säger.

Det är ju uppenbart lögn. Tvärtom så är de priser jag nämnde mycket konkurrenskraftiga, om du frågar mig.

Men vad vi säger är väl ganska irrelevant, kolla prislistan hos Telia istället. Det som står där är fakta och egentligen det enda du behöver bry dig om.

Jag tycker nog inte heller att iPhone är såpass dyr. Ville bara få synpunkter från andra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-26 11:34

Upprördheten och jämförelserna har nog sina skäl:

1) Apples hemlighetsmakeri i samarbete med telia. Vet folk inte vad som gäller är spekulationer vanligt.
2) Dålig marknadskommunikation. Telias prismodeller är svåra att förstå, och iAbonemangen var först ut- knappast lyckad marknadsföring det inte
3) Våra konsumentförväntningar. Vi hoppades alla att iPhone skulle vara ännu en billig telefon för konsumenterna trots att vi vet att Apple brukar ta bra betalt för sina produkter.
4) Positioneringen. iPhonen är både en konsumenttelefon med sina ipodfunktioner och en proffstelefon.
5) Ensamrätten till Telia. Telia är stora, och knappast lågpris. iPhonen är inte dyrare att använda än andra telefoner hos Telia men Telia är dyrare än dom flesta andra mobiloperatörerna

Jämfört med andra proffstelefoner är iPhonen inte dyr, utan rimligt prissatt. Jämfört med konsumenttelefoner är den dyr. Fast inte jämfört med mobil + en ipodd. Och Telia är iDyra att använda.

Men inte för dyra uppenbarligen, telefonerna säljer som smör! Och visst är den läcker

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-26 11:50

eller 199kr/mån om man tar det fri data.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-01 19:10

Tror någon skrev "Ett par yra höns framstår som ett under av ordning i jämförelse" om Telia på något annat ställe. Instämmer!

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-08-04 10:52

Så, nu ligger den uppdaterade varianten på:

iPhone abonnemang och priser - Betala mindre

Synpunkter och idéer tas gärna emot!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-08-04 11:01
Ursprungligen av Rob:

Så, nu ligger den uppdaterade varianten på:

iPhone abonnemang och priser - Betala mindre

Synpunkter och idéer tas gärna emot!

wow

snygg och bra

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-08-04 11:04
Ursprungligen av Rob:

Så, nu ligger den uppdaterade varianten på:

iPhone abonnemang och priser - Betala mindre

Synpunkter och idéer tas gärna emot!

Vackert!!! Mycket bra jobbat... dessutom bekräftade den där kalkylatorn att jag valt helt rätt abonnemang till min nalle också.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-04 12:36

Suveränt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 22:40

Vad kostar det att avbryta ett abbonemang i förtid? Brukar vara någon straffavgift. Tänkte om man skulle köpa en Telia Max 25 och betala av 18 mån x 49 kr. Eller om något nytt skulle dyka upp under bindningstidens gång.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-05 09:20
Ursprungligen av zAjben:

Vad kostar det att avbryta ett abbonemang i förtid? Brukar vara någon straffavgift. Tänkte om man skulle köpa en Telia Max 25 och betala av 18 mån x 49 kr..

det undrar jag oxå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 10:07
Ursprungligen av djdisc:

det undrar jag oxå

Hoppas någon har ett bra svar Har för mig det kostar 300kr hos Tele2, borde vara i samma nivå hos Telia också?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-08-05 14:45

Jag valde iaf Bingo 18 mån + fri surf. Tutti 298 kr/månaden och ringa/sms:a för 39 öre. Vilket är väldigt bra! (Då får man ringa för de 99 kronorna också). iPhone vit 16 GB för 5 lappar. Bra deal - samt att jag kan skippa min laptop nu, vilket känns väldigt nice. Syncar mailen i iPhone med iMAP-gmail och mail.app - så jag avvaktar lite med me.com.

Har ni förslag på justeringar på iphonepriser.com så maila/messa gärna mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 15:45
Ursprungligen av Rob:

Jag valde iaf Bingo 18 mån + fri surf. Tutti 298 kr/månaden och ringa/sms:a för 39 öre. Vilket är väldigt bra! (Då får man ringa för de 99 kronorna också). iPhone vit 16 GB för 5 lappar. Bra deal - samt att jag kan skippa min laptop nu, vilket känns väldigt nice. Syncar mailen i iPhone med iMAP-gmail och mail.app - så jag avvaktar lite med me.com.

Har ni förslag på justeringar på iphonepriser.com så maila/messa gärna mig!

Trevlig sida! Tänkte slå til på ett Telia Max 25 och en iPhone. Lite fundersam fortfarande kring8 eller 16gb, vit eller svart, men vi får se!

Det jag är nyfiken över är om telefonen måste betalas kontant eller om man kan få startavgift, telefonkostnad och abbonemangsavgift på första fakturan istället. Blir lättare då eftersom lönen kommer i slutet av månaden. Någon som vet?

Ringde supporten och frågade om man kunde teckna Max 25 utan bindningstid, det kunde man. Perfekt. Glömde dock fråga hur man lägger till Fri Data? Bara ringa sen och lägga till?

Köper iPhone via en med telia abb då jag inte vill ha någon bindningstid.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-06 21:20

klart du måste ha bindningstid.
Du begärde nog en slutfaktura. 49 x 18 = 882 kr.
right?

själv har man fast pris för att man ringer mycket + mobilt bredband

Ursprungligen av djdisc:

klart du måste ha bindningstid.
Du begärde nog en slutfaktura. 49 x 18 = 882 kr.
right?

själv har man fast pris för att man ringer mycket + mobilt bredband

Max 25 utan bindningstid kan man visst ha! Jag frågade idag i teliabutik. Men om du vill ha Max 25 med telefon och subention så måste du ha bindningstid.

Haha varför ska jag ha bindningstid? Ser det som väldigt onödigt då det säkert går att låsa upp om en snarframtid, då säger man bara upp abbet och går över till 3 igen.
Dvs om man inte fastnat i Telia träsket!

Ursprungligen av bazzie:

Haha varför ska jag ha bindningstid? Ser det som väldigt onödigt då det säkert går att låsa upp om en snarframtid, då säger man bara upp abbet och går över till 3 igen.
Dvs om man inte fastnat i Telia träsket!

Ska du köpa en iPhone av telia får du nog läsa på lite bättre. Har du ingen bindningstid får du inte köpa en om du inte binder upp dig.

Ursprungligen av telia.se:

Har du redan ett mobilabonnemang hos Telia?

* Om du har ett obundet mobilabonnemang eller upp till 3 månaders bindningstid kvar kan du byta till valfritt abonnemang, alternativt förlänga ditt befintliga abonnemang med 18 eller 24 månader. Pris med iPhone 3G hittar du i respektive tabell.

* Om du har mer än 3 månaders bindningstid kan du köpa en iPhone 3G till följande pris (med bibehållen bindningstid):
iPhone 3G 8 GB: 4695 kr
iPhone 3G 16 GB: 5495 kr

Ursprungligen av ulfalf:

Ska du köpa en iPhone av telia får du nog läsa på lite bättre. Har du ingen bindningstid får du inte köpa en om du inte binder upp dig.

Desamma, sa tidigare att en vän med telia ska köpa ut en iPhone till mig!
Sen går jag och tecknar ett Max 25 + fri data utan bindningstid.

Ursprungligen av bazzie:

Desamma, sa tidigare att en vän med telia ska köpa ut en iPhone till mig!
Sen går jag och tecknar ett Max 25 + fri data utan bindningstid.

OK sry. Schysst kompis!

Ursprungligen av bazzie:

Desamma, sa tidigare att en vän med telia ska köpa ut en iPhone till mig!
Sen går jag och tecknar ett Max 25 + fri data utan bindningstid.

Jag gör samma sak med min Far!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-07 09:36
Ursprungligen av Hunter78:

Max 25 utan bindningstid kan man visst ha! Jag frågade idag i teliabutik. Men om du vill ha Max 25 med telefon och subention så måste du ha bindningstid.

jo klart, trodde du menade telefon + ingen bindningstid var möjlig. my bad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 14:26
Ursprungligen av djdisc:

klart du måste ha bindningstid.
Du begärde nog en slutfaktura. 49 x 18 = 882 kr.
right?

själv har man fast pris för att man ringer mycket + mobilt bredband

Vad kostar det att begära en slutfaktura?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 22:53
Ursprungligen av zAjben:

Vad kostar det att begära en slutfaktura?

I slutfakturan summeras de obligatoriska belopp som du har kvar att betala under resten av din bindningstid. Har du 300 kr i månadsavgift och fyra månader kvar av bindningstiden så blir det alltså 4*300kr.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-07 23:14
Ursprungligen av vanilj:

I slutfakturan summeras de obligatoriska belopp som du har kvar att betala under resten av din bindningstid. Har du 300 kr i månadsavgift och fyra månader kvar av bindningstiden så blir det alltså 4*300kr.

lär ju ligga en avgift också på det.

Billigaste abonnemanget

Telia vänner 69kr/mån 18mån = 1242
Inträdespris för en 16GB: 4020
Totalpris: 5262kr!

Fattar inte varför alla gnäller om att iPhone skulle vara dyr?????

Precis som ovan säger, så kan man ju låsa upp den själv sen, så har man en svensksåld med garanti mm.

tycker inte att 5200kr är dyrt.

Vad kostar en Nokia N95 t.ex.??

Och vad kostar nallen om man ska beställa en 16GB inkl. frakt!

Bevaka tråden