Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få specialtecken genom att skriva unicodesvärdet?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-06 14:39

Jag är miljöskadad från jobbet (Windows) och har vant mig vid att t.ex. kunna hålla ner Alt och skriva 0177 så får jag ett ±. Alt + 0176 ger ett °, etc.

M.a.o. man håller ner Alt och skriver in unicoden för tecknet man vill ha. Finnas det något sätt att göra detsamma på Macen?

Jag har PopcharX, men tycker att det är för stökigt när man sitter och skriver längre texter eftersom man måste släppa tangentbordet och greppa efter musen. Jag har dessutom unicoderna i huvudet.

PS
Hur f...n skriver man ett tilde ~ på enklast möjliga sätt.

Tilde skrivs enklast med alt+^.

Något snabbkommando för unicodeinmatning känner jag inte till. Jag tycker att teckenpaletten i Mac OS X är rätt så smidig (jag kan inte en enda unicode i huvudet)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-06 16:11
Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag tycker att teckenpaletten i Mac OS X är rätt så smidig

Den finns alltså längst ner i Redigera-menyn och heter Specialtecken. Finns i alla normala program i Mac OS X.

Just det. Och finns den inte under redigera-menyn så kan man alltid hitta teckenpaletten under indatamenyn i menyraden (om den inte finns där så kan man ställa in detta i Systeminställningar.../Internationellt/Indatameny).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-06 20:23

Vilket för oss tillbaka till grundproblemet att man måste använda musen.

Edit: thevil hann visst före

Jo. Vad tror du om detta då? Aktivera tangentbordet "Unicode hexinmatning". Detta görs i Systeminställningar.../Internationellt. Om du väljer detta tangentbord så kan du mata in unicode genom att hålla in alt-knappen. Precis som du är van vid, eller?.

Utan alt-knapp blir det i de flesta fall de tecken som står på tangenterna. Dock funkar inte å-ö. Antagligen amerikanskt tangentbord.

För att komma runt det problemet på ett musfritt sätt kan du i systeminställningarna ange ett kortkommando som växlar mellan indataalternativen (dvs mellan svenskt och unicode-hex tangentbord i detta fall).

Ursprungligen av Gunnar B:

Jag är miljöskadad från jobbet (Windows) och har vant mig vid att t.ex. kunna hålla ner Alt och skriva 0177 så får jag ett ±. Alt + 0176 ger ett °, etc.

M.a.o. man håller ner Alt och skriver in unicoden för tecknet man vill ha. Finnas det något sätt att göra detsamma på Macen?

Javisst. Men du måste välja/ställa in Unicode hexinmatning som en tangentbordslayout först. Det gör du inne under Internationellt i Systeminställningarna.

Det är förstås också lämpligt att se till att ha ett praktiskt kortkommando för att byta mellan Svensk Pro och Unicode hexinmatning också. För mig funkar den förinställda Alt-Kommando-Mellanslag fint.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-07 12:21

OK, en förbättring.

Vad jag upptäcker nu är att det kanske inte är unicode som jag har skrivit in. För koderna stämmer inte. Förmodligen har jag lärt mig nått "win-speciale" som inte funkar utanför Bills värld.

Tack ändå.

1
Bevaka tråden