Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Appstore.. hur gör man med "skatter" etc?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nyreggad utvecklare på Apples Developer program.
På appstore kan man sälja program som privatperson
Är dock förvirrade av kontrakten man måste knappa in för att sälja
applikationer.

Jag är reg. som privatperson och undrar hur man gör med skatter osv.?
Hur funkar det? Nån som kan detta ?

Apple fungerar ju som en Agent och säljer ens programvara
via Appstore och tar 30% i provision. Resten till utvecklaren.
Tror förtjänsten klassas som "royalties".

Hur ska man skatta och sköta denna inkomst?
Är det lagligt i Sverige?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-01 12:55

Ring Skatteverket dom kan sånt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-01 13:01

Tackar för respons. Skickat ett mail till RSV... får se vad dom säger.
Detta är verkligen en djungel. Tror man behöver en SS-4 form från IRS också.
Application for Employer Identification number. Laddat ner en sådan från
Apples dev.portal. Vad menas med detta formulär?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-01 14:03

Dela gärna med dig info när du får svar från RSV

Och berätta gärna vilka apps´som du har tillverkat.
Nä, jag tror inte du skrev frågan för att göra reklam för dina "varor".
Bara kul att veta vem som har gjort vissa program.

Från skatteverket...

"Då kommer detta att ses som inkomst av näringsverksamhet, du ska själv
betala in skatt samt egenavgifter.

SA-skatt (särskild A-skatt)

Den som har en A-skattsedel kan även få en debiterad A-skatt, s.k. särskild
A-skatt, enligt särskilt beslut av Skatteverket. Om man då har en
arbetsgivare så gör denne skatteavdrag som vanligt vid löneutbetalning, men
man betalar dessutom själv in den skatt som inte täcks av skatteavdragen.
SA-skatt är vanligast i följande fall.
Delägare i handelsbolag betalar skatt och egenavgifter på sin andel
av bolagets vinst via SA-skatt.
Näringsidkare eller företag som inte ansökt om eller kan få
F-skattsedel, eller som fått den återkallad.
Personer som ska betala skatt för fastigheter, förmögenhet,
kapitalinkomster eller annat som inte täcks av de skatteavdrag som
arbetsgivare, pensionsutbetalare och kreditinstitut gör.
Den som har en utländsk arbetsgivare utan fast driftsställe i Sverige
och som själv ska betala in skatt och socialavgifter i Sverige.

Hur betalas SA-skatt?

Du får ett besked om hur mycket SA-skatt du ska betala för hela året och
inbetalning görs sedan varje månad med lika stora belopp. Du kan betala med
de inbetalningskort du fått, via automatisk överföring från banken eller
via Internet. Inbetalningarna ska finnas på Skatteverkets konto senast på
de förfallodagar som framgår av beskedet. Dina inbetalningar hamnar på ditt
skattekonto. SA-skatten är preliminär, och den stäms sedan av mot den
slutliga skatt som beräknas när du lämnat din inkomstdeklaration efter
året.

Bifogar länk till skatteavtalet mellan Sverige och USA, i artikel 12 får du
information om hur royalty ska beskattas.
http://www.skatteverket.se/download/18.2132ab...

Gääääsp, jag lägger ner detta projekt åtminstone som kontoinnehavare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 18:22

Jag kan inget om skatter och kanske pratar i nattmössan, men...

Om man inte tänker tjäna storkovan utan bara sälja några få program kanske det kan beskattas som hobbyverksamhet?

http://www.skatteverket.se/download/18.383cc9f31134f01c98a800092/34408.pdf

Jag tänkte ta det som hobbyverksamhet, iaf till att börja med sen märker man väl om det är värt att starta upp något.

Någon som fyllt i "Bank Info" och "Tax Info" på itunesconnect?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-06 09:16

"Du får ett besked om hur mycket SA-skatt du ska betala för hela året och
inbetalning görs sedan varje månad med lika stora belopp."

Känns som att det där är helt fel skatt att betala, det går ju inte att veta alls hur mycket programmet kommer sälja, kan ju va allt ifrån 0kr till flera miljoner i intäkter?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-06 09:33
Ursprungligen av kainen:

"Du får ett besked om hur mycket SA-skatt du ska betala för hela året och
inbetalning görs sedan varje månad med lika stora belopp."

Känns som att det där är helt fel skatt att betala, det går ju inte att veta alls hur mycket programmet kommer sälja, kan ju va allt ifrån 0kr till flera miljoner i intäkter?

Ja, det är knasigt, men det är så det fungerar. Har man betalat för mycket eller för litet så får man dock justera det sen.

Men i klartext så kan man bedrivna denna verksamhet utan att ha ett startat företag?
Trots större och regelbundna inkomster?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-06 10:57
Ursprungligen av drifter7508:

Men i klartext så kan man bedrivna denna verksamhet utan att ha ett startat företag?
Trots större och regelbundna inkomster?

Nej det kan du inte.

Det kan man visst. Brott begås bara om du inte deklarerar dessa inkomster vilket du kan göra i din självdeklaration (den särskilda). Bara fyll i beloppet du fått och betala kvarskatten när den kommer senare.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-06 16:15
Ursprungligen av Taz_1999:

Det kan man visst. Brott begås bara om du inte deklarerar dessa inkomster vilket du kan göra i din självdeklaration (den särskilda). Bara fyll i beloppet du fått och betala kvarskatten när den kommer senare.

Och ingen bokföring behövs — oavsett inkomstnivå?

Var fick du det ifrån?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-06 16:24
Ursprungligen av Taz_1999:

Var fick du det ifrån?

Ja du nämnde ju ingen bokföring i det du sa "bara" behövdes?

Oavsett om du är privatperson eller företag så måste du upprätta bokföring. Om man med bokföring menar hålla reda på inkomster och utgifter på ett organiserat sätt. Sätta kvitton i pärmar osv.

Att som privatperson få inkomster ingen arbetsgivare betalt arbetsgivaravgifter och skatter för betyder i praktiken bara att du själv skall uppge dem i deklarationen och betala skatter, egenavgifter för dessa själv. Detsamma gäller om du har utgifter för att förvärva dessa inkomster. I båda fallen vill skatteverket kanske titta på kvitton mm, så då måste du ha dessa.

Men detta betyder varken att du måste registera ett företag eller göra bokföring i bokföringsprogam (enligt det som kallas för dubbel italiensk bokföring uppfunnet av Pacioli).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-06 16:37

Vad är då den praktiska skillnaden mellan att "bara" ha SA-skatt och att ha enskild firma?

Du har inget firmanamn borde vara skillnaden. När du registrerar en enskild firma så kan du samtidigt registera dig för moms och som arbetsgivar och då får en F-skattsedel. Du kan också uppge en förväntad inkomst som kommer att leda till att du får en debiterad preliminärskatt att betala månadsvis eller kvartalsmånadsvis.

F-skattsedeln är till för att visa upp för uppdragsgivare så att de vet att de inte är skyldiga att dra arbetsgivaravgifter och skatter på dina utbetalningar. Utan en sådan skattsedel är svenska och EU-företag skyldiga att göra det.

SA-skattsedeln är till för dig som inte har företag men har samma syfte som F-skatt, att bevisa att utbetalaren inte är skyldig dra skatter/avgifter.

F-skattsedel får man om man har mer än en uppdragsgivare, annars räknas man som anställd (aka SA-skattsedel).

I just det här fallet som beskrivs i tråden är det alltså lite "special". Momsregisterig behövs inte (förekommer inte i transkationerna), inte heller arbetsgivaravgifter eftersom utbetalande företag inte är ett företag inom EU vilket betyder att det inte är skyldigt dra av skatter och arbetsgivaravgifter (alla svenska företag + sådana inom EU är det). Vill man slippa debiterad prelskatt några månader om året (vilket väl kom som en obehaglig överraskning i tråden att det händer) utan istället spara ihop nöjet att betala skatt till en enda gigantisk inbetalning till Skatteverket i samband med deklaration behöver man alltså inte registrera företag heller.

Registerar man däremot företag så måste man föra bokföring på ett mera "specifikt" sätt. Uppgifterna skall lämnas på ett visst sätt och se ut på ett visst sätt (jag menar balans och resultaträkning) mm.

Taz_1999.... tackar för mycket intressant information.
Du borde söka jobb på skatteverkets informationsavdelning istället

Det jag vet om skatter, bokföring skriver jag om dels här men även på min egen site: Bokföra moms, skatter, utgifter och intäkter - Hem just för att jag funnit att Skatteverket mfl inte kan/vill lämna ifrån sig information som går att använda. Lycka till med försäljningen på Appstore.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-08-07 11:57

Din "Kontrollpanel" är helt sjukt snygg! Den kommer jag garanterat låta mig inspireras av i mitt jobb!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 13:37
Ursprungligen av memark:

Din "Kontrollpanel" är helt sjukt snygg! Den kommer jag garanterat låta mig inspireras av i mitt jobb!

Håller med snygg som få!!

/Tangen

Tack för berömmet, men jag kan inte ta åt mig äran för den. Kontrollpanelen i sidans överkant finns med i det template jag köpt för siten: April 07 - Colormatic från Rockettheme (demo), det fanns med iMaj 07 - Versatility III månaden efter också. Maj 08 - Catalyst har en variant, men den "sänker" hela sidan istället när man klickar på login i övre högra hörnet, också snyggt tycker jagJuni 08 - Hyperion månaden efter har samma. Funktionen är förmodligen baserad på motools Javascript bibliotek som medföljer templaten. Om du vill göra något liknande själv är det nog där du skall börja (titta på Demo på Mootols-siten och sedan FX.Slide). Men nu glider vi ifrån ämnet, sorry!

Tack så mycket Taz för det du skrivit .. mycket lärorikt .. men fortfarande lite snurrigt att förstå ..

Om jag får lov att förtydliga lite ..

Om jag släpper ett iPhone program och jag får 60.000 SKR av Apple ..

...och med dom 60.000 kr vill jag t ex investera i ett hus eller en bil eller ja till vad som helst som man kan tänkas lägga pengar på som man normalt gör...

Då är min fråga behöver jag betala någon skatt ? och i så fall vad för skatt ?
Behöver jag ha ett företag?

Om jag har förstått det rätt så måste jag betalla egenavgift och inkomstskatt så om jag tjänar 100.000 SKR på ett program så får jag behålla 52.000 kr själv men det krävs INTE att jag startar ett eget företag ?

men sedan skriver du att man INTE heller arbetsgivaravgifter behövs ??

jag blir lite snurrig ...

Senast redigerat 2009-09-29 15:34

Klart att det är snurrigt. Det finns en massa människor som får betalt för att hitta på mera lagar och regler, klart att det blir mera krångel då.

Ok, om du får pengar av Apple så är det förstås inte dina pengar. I Sverige är 55-70% av dina pengar statens pengar. Så att fråga om du skall betala skatt på något är liksom onödigt. Man skall alltid betala skatt på allting hela tiden, det är utgångsläget.

Den skatt du betalar heter Egenavgift. Den är några procent lägre än Arbetsgivaravgift, men den har samma syfte, den kallas även för sociala avgifter, du vet pension och sådant. Den heter avgift istället för skatt, för att ingen som röstar skall tro att det är en skatt, men det är det. "Egen" i egenavgift betyder att du betalar den själv, istället för din arbetsgivare gör det åt dig. Arbetsgivare betalar istället, ja du fattar.

Så om du tjänar pengar själv, vilket du gör, du har ingen arbetsgivare (Apple är alltså inte din arbetsgivare, det är inte heller någon arbetsgivare du redan har för något annat jobb), så får du en inkomst. Den skall du deklarera som inkomst i inkomstdeklarationen.

När du sedan får ditt slutskattebesked så har Skatteverket räknat ut åt dig (de är snälla på det viset), att du i skatt skall betala runt 67% av det du har tjänat på egen hand. Så får du in 60k får du behålla ungefär en tredjedel, runt 20k.

Det är ganska gulligt av dig att tro att du får behålla mer än hälften av vad du tjänar, det har inte varit så i decennier.

Skatteverket tvingar dig heller inte att starta ett företag för att dra skatt från vad du tjänar på andra håll än din vanliga arbetsgivare, men de kräver förstås att du redovisar vartenda öre du tjänat från andra håll. I din inkomstdeklaration.

Så det du kan göra när du får pengar av Apple att skicka 60% till Skatteverket, behålla resten att bygga hus för. Du kan alltså skicka pengar till ditt Skattekonto i förväg, glöm inte bort att meddela skatteverket att inte betala ut överskott till dig, så stannar pengarna kvar där. När din slutskattsedel kommer dras beloppet från samma konto, och då bör du på det här viset få ett överskott, alltså tillbaka lite pengar på skatten.

Så, sammanfattning. Apple skickar dig 60k. Skicka Skatteverket 40k (insättning på skattekonto). Festa för 20k. När det är dags att deklarara: Fyll i 60k i rutan för inkomster du fått där ingen betalt arbetsgivaravgift eller skatt. För att ha den rutan, så måste du meddela skatteverket att du skall ha särskild inkomstdeklaration, istället för "vanlig". När slutskattsedeln kommer så finns pengar på kontot, och dessa dras från kontot och då får förmodligen lite skatteåterbäring.

Om du sedan vill kunna dra av moms på dina inkomster och kvitta inköp mot inkomster, så är det förstås bra att registera sig för moms (krav för att få dra av moms) och registrera en enskild firma och förstås göra bokföring. Nyttan med att ha företag är förstås dels att man kan göra inköp och dels slippa betala momsen. Att kunna göra inköp som blir kostnader innebär att din skatt minskar ganska rejält, omkring med hälften. Och momsen innebär runt 25% i rabatt på allting man handlar. Så därför kan det vara värt besväret.

Nytt exempel: Om du har företag, får 60k från Apple, har egen firma och är registerad för moms, så kan du tex köpa dator, program, kontorsmaterial, kontorsmöbler, kaffe mm och betala lokalhyra, mobilräkning mm. Säg att du har kostnader på det viset på 40 k inkl moms, så betyder det att du betalat 8 k i moms. (var tredje månad eller en gång per år, om du deklarerar moms i inkomstdeklarationen). 60 k i inkomster - 32k i utgifter betyder att din verkliga vinst är 28k. Det är det beloppet du då betalar egenavgifter och skatt på. 28k istället för 60k alltså. Din skatt (egenavgifter + inkomstskatt) blir då ungefär 60% av det senare lägre beloppet pga dina utgifter, runt 16,8 k istället för 40 k. Vilket förutom att du har kvar lite grejer du köpt, betalar bara runt 16,8 i skatt. Det är därför människor startar eget när de kan.

Tack Taz ..

Så med andra ord...

1. om jag INTE har egenfirma
60.000 från Apple
-40.000 i skatt till staten
= 20.000 kvar till hus bygget ..

2. om jag skulle ha egenfirma
60.000 från Apple
-40.000 kr i inköp (varav 8.000 moms)
(32.000 i utgifter)
= 11.200 kr kvar till hus bygget ..

Så som jag ser det så "får" jag 40.000 i varor och 11.200 i lön om jag har eget
och om jag INTE är egen företagare så får jag bara 20.000 kr i lön

så då är det ju helt klart intressant att ha egenfirma eftersom jag då indirekt får behålla 51.200 kr men då är ju dock 40.000 av dom pengarna min firmas samt att de är varor men är jag egen så är ju jag firman ..

så då är det intressanta vad man kan köpa på den enskilda firman ... jag vågar inte tro att man kan köpa ett hus men en bil kanske ? ....

Leasingbil skriven på firman är populärt. Men självklart tillkommer en massa krågel här uttänkt av skattetrollen - det krånglet heter körjournal alternativt förmånsvärde för bil. (Man skall ju inte inbilla sig att man får använda sina egna pengar hursomhelst, hur skulle det se ut?).

Regeln är, och det finns gott om tolkningar och rättsfall om detta, att endast verksamhetsrelaterade utgifter, får dras av i verksamheten. Du får dra av kostnader som du har haft för att kunna tjäna de pengar du har fått in. Så det mesta relaterat till kostnader för att sätta upp en arbetsplats är ok. Vid en kontroll så älskar skattetrollen att tjafsa om sådana här saker. Tex har datorer bedömts kunna användas av småföretagare även privat, alltså får de inte dras av till fulla beloppet i dennes verksamhet. Sådant idiotiskt håller de på med.

Det betyder att den verksamheten du uppger när du registerar din firma avgör vad du får dra av. Om du uppger att du är pizzabagare så får du dra av mjöl, ugn och restauranginredning. Men kanske inte 12 datorer per år och foder till en häst och en leasing-mercedes.

Men här finns ju förstås även en möjlighet - om du i din verksamhet skriver programmering + renovera hus för vidare försäljning, så betyder ju det att allt du behöver för dessa två verksamheter (verktyg, byggmaterial) mm plötsligt blir avdragsgilla. Ännu har de inte kommit fram till att det är förbjudet att driva eget och vara dålig på det.

Bevaka tråden