Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPorts kontaktproblem lösta, felet var i Safari

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-08-06 10:03

Hallå alla,

Eftersom jag är illa glömsk dokumenterar jag den fix jag just fick av Apple Support mot mina stabilitetsproblem med Airport. Och jag dokumenterar den här, eftersom det kanske skulle kunna vara någon annan som kan ha nytta av den också.

Utrustning:

  • MacBook Intel Core 2 Duo

  • Mac OS X 10.5.4

  • Safari 3.1.2

  • Två olika WLAN: WPA2 hemma, okrypterat på Chalmers (NOMAD)

Felsymptom:

  • Airporttyckstappa kontakten med WLAN, utan att Airport eller OS ger något felmeddelande

  • Fältstyrkemetern i verktygsfältet visar dock fortfarande utslag, och dess drop-down-meny visar att nätverket är anslutet

  • Felet inträffar typiskt efter att min MacBook gått ned i vila (och sedan väckts, förstås)

  • Den irriterande work-arounden jag använt är att först slå av och sedan på AirPort på datorn

  • Ett av de två felsymptom, som jag aldrig lade märke till, var att problemet bara finns med Safari; med t.ex. Firefox går det bra

  • Det andra 'osynliga' felsymptomet var att felet bara uppstod under inloggning på mitt konto, loggade jag in på hustruns konto så funkade allt bra

Lösningen:

  • Välj allt på Safari-menyns menyval "Återställ Safari". Fixat! I alla fall för den här gången då...

Och hör en Safari-fix hemma under "Nätverk & Säkerhet", kanske? Nä, kanske inte, men det är här man letar, eftersom felet ser ut som ett AirPort-problem.

Märkligt! Jag har också haft problem med Safari under sommaren fast vid uppkoppling via bluetooth istället för airport. Vid surfning med Safari bryts kontakten med internet till synes slumpmässigt och irriterande ofta. Med Opera inga problem.

Ska prova vid tillfälle ifall din lösning även fungerar för mig.

1
Bevaka tråden