Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Övervakningsprogram osX?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något övervakningsprogram för datorn så man kan hålla koll på vad ungarna är inne och tittar på?
Kan man även få olika lösenord för olika sidor sparade på datorn?

Mvh Peter

Det enklaste är väl att kolla historiken för webbläsaren, googla efter "keylogger os x" så hittar du program för att spara ner allt som skrivs.

Jag förmodar att du inte vill höra hur fel och rent ut sagt korkat jag tycker det är att göra sådana saker, så jag låter väl bli den utläggningen.

Om du kör Mac OS X 10.5 så finns det en inbyggd funktion som heter Föräldrakontroll. Den ger möjlighet att begränsa och övervaka vissa program. Detta kräver dock två saker:

1) Ett eget konto som funktionen aktiveras på.
2) Att det bara är Safari som används till webbsurfning (det går att styra så att Safari är den enda webbläsaren som får startas, men då måste du också godkänna alla andra program som ska kunna köras, dvs nerladdade program startar ej)

Om dessa förutsättningar stämmer så kan du se var Safari har varit, och även välja att blockera specifika webbplatser. Den sparar dock inga inloggningar etc.

Själv har jag aktiverat Föräldrakontroll med Begränsad FInder på min mors dator. Inte för att se var hon surfar, men för att göra den så enkel som möjligt. Jag tar uttrycket föräldrakontroll bokstavligt

Ursprungligen av thefinger:

Finns det något övervakningsprogram för datorn så man kan hålla koll på vad ungarna är inne och tittar på?
Kan man även få olika lösenord för olika sidor sparade på datorn?

Mvh Peter

Loggar finns det borde räcka för att se vad de håller på med.
Att sedan ta reda på deras inloggnignsuppgifter skulle jag vara mycket tveksam till.
Integritet måste du även visa dina barn.
För vad ska du göra med de inloggnigsuppgifterna du får reda på?

Prata med dem om deras datorvanor istället, visa intresse, sitt bredvid med egen dator eller liknande.

1
Bevaka tråden