Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammal MacBook Pro och 802.11N

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har köpt AirPort Extreme och vill självklart kunna aktivera 802.11N, som så klart inte finns i min gamla MBP Core Duo.

Fråga: Har någon här erfarenhet av att switcha AP-kort? Det enda jag undrar över är vad detta innebär i praktiken (saxat från TheBookYard):

"Please note that although this board can be used in earlier Core Duo machines, the lack of a third antenna will limit the effectiveness of the card when operating on 802.11n."

Tack!

Så alla ni med gamla MBP-användare sitter och puttrar på med "g" ?

Jag fick nu följande svar från TheBookYard:
"I am now fairly certain that the 802.11n card from the Core 2 Duo MacBooks does not work in the machines originally fitted with the 2 antenna cards. It appears to cause the top case to malfunction."

Men som tur var, hittade jag denna lösning:
Quickertek Ncard 802.11.n Upgrade for MacBooks &nbsp - Powerbook Medic

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-05 23:56

Men det där är väl ett kort med bara två (2) anslutningar? Ligger inte en del i N-draft att köra med just tre (3) anslutningar?

Precis. Jag vet inte exakt hur de löst det men The ExpressCard brings the 802.11n draft which has a high speed yield of 300 mbit/second
:: QuickerTek :: ExpressCard for MacBook Pro :: 802.11n Upgrade for the MacBook Pro::

"The wireless networking card is made to the same specifications as the Apple factory 'n' card and installs into the AirPort card slot - replacing the stock AirPort card. The 'n' wireless upgrade works with all 802.11/b/g/n WiFi equipment including Apple AirPort, AirPort Extreme and the latest 802.11n version of AirPort Extreme"

Jag har en "gammal" som jag uppgraderat mitt kort i. Fungerar perfekt, laddar med runt 6.5MB/s via det trådlösa vilket får anses vara okej för ett hemmafix.

Sweet! Fick du tag på din i Sverige?
Jag vet inte riktigt hur snabbt "N" ska gå, men om jag inte minns fel så ska det gå fortare än så. Nån här har säkert stenkoll på det!

Det står att jag har en uppkoppling på 260 MBit till min APE men jag kommer inte över 6.5MB/s vilket motsvarar runt 52 MBit i verklig fart. Är kanske för att jag bara uppgraderat min gamla, vem vet.

Jag köpte mitt kort ifrån USA.

Aj, aj, det var ingen super-speed direkt. Vet iofs inte vad gamla "B/G" ligger på.
Hur menar du med "uppgraderat min gamla"? Du har alltså inte köpt QuickerTeks kort?

Ursprungligen av paperscratcher:

Aj, aj, det var ingen super-speed direkt. Vet iofs inte vad gamla "B/G" ligger på.
Hur menar du med "uppgraderat min gamla"? Du har alltså inte köpt QuickerTeks kort?

Jag köpte ett Apple originalkort som sitter i någon annan modell i vanliga fall. Detta var i jan förra året så jag kommer inte ihåg vilket exakt. Någon med en original N får gärna flika in sin hastighet.

Ah, då är jag med! Då är det avsaknaden av en 3:e antenn som påverkar en hel del då.
Men det han från thebookyard skrev "appears to cause the top case to malfunction." är inget du märkt av då med andra ord.

Nope, inga som helst problem utöver det då att hastigheten kanske inte är optimal.

1
Bevaka tråden