Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn startar ej om efter programuppdatering

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Uppdaterade automatiska uppdateringar, ITunes och nåt till Office, omstart begärdes. Allt släcktes ner för att starta om och nu snurrar det bara på skärmen. Startar ej!! Vad göra??
Gammal eMac med Tiger, funkat klanderfritt tills igår.

du får la tvinga fram omstarten då. Står den bara och badbollar måste du ju rycka sladden...

Jo, jag har såklart stängt av den, men den vill inte starta igen.. bara badbollar i evighet.. (i alla fall en halvtimma) provat flera gånger. Med alt-tangenten kan jag bara få den att fortsätta bolla..

så den startade om och sedan badbollar den.
Ok. Ta ur alla saker på usb utom tangentbord och ev mus.
Bort med skrivare, externa hårddiskar etc.

Hjälper det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 21:26

Hur långt kommer den i uppstarten innan den "badbollar"?

Inga usb-saker sitter på. Skärmen visar MacOs och sen bara bollen...

Ja, bara det ätna äpplet alltså, ingen text. Sen bollar den i evighet..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-06 20:05

Det kan vara din hårddisk som är trasig. Då är det inte bra att hålla på och försöka starta upp den upprepade gånger. Det ska du sluta med. Hur är det med backup?
Har du en annan mac och en Firewire-kabel? Då kan du koppa ihop de två, och dels rädda saker men också kolla upp det med ett verktygsprogram som tex Diskwarrior. MEN detta är lite en kamp mot klockan om disken är trasig. Är du inte säker på detta och inte har en backup så skulle jag inte försöka mig på detta utan lämna in den.

Skall jag försöka skaffa nån rescue-disk? Förr i tiden, system 6 - 7, hade man ju en liten systemdiskett som gjorde att det gick att komma in i systemmappen. Windows har ju fördelen med "felsäkert läge" - finns det inget sånt i Ssytem x??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 15:06

Diskwarrior är rescue-disken. En CD med Diskvarrior, programmet för att fixa datorn, och ett system för att starta upp datorn på.
Du kan trycka ned shift för att starta upp utan kextfiler (tillägg) om du inte behöver och utan startupobjekt.

Har du testat med safeboot, hålla mer shift tangenten når du startar?

Inget händer med shifttangenten nedtryckt.......

Starta ifrån disken du fick med när du köpte datorn (som du även kan kolla all hårdvara med) eller senaste osx skivan, håll ner C när du startar, så startar du ifrån den skivan. Kolla upp hårdisken med skivverktyg där. Om det nu är något fel på den...

Om den verkar ok, kör en install och arkivera om det ny skulle vara något som skitit sig med systemet, och du fortfarande inte får det att funka.

Går det inte ens att starta från systemskivan som följde med datorn? Om du inte har provat kan det vara värt ett försök. Stoppa i skivan och starta samtidigt som du håller C-tangenten nedtryckt. Om det lyckas kan du kontrollera och ev. reparera hårddisken med skivverktyg.

Köpte datorn beg för tre år sedan utan systemskiva... annars hade jag klart provat boota med den

Ok. Om du har möjlighet så låna en skiva av någon du känner som har mac. Du kan också köpa en skiva (t.ex. här) men det kan kännas som en onödig kostnad om datorn är kaputt.

1
Bevaka tråden