Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Våra bästa TED-Talks

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-22 01:39

Såg här på forumet att ett par har lyckats hitta till den helt enastående websidan TED: Ideas worth spreading. TED står för Technology, Entertainment, Design och är en årlig konferens där världens främsta forskare, ingenjörer, entreprenörer, journalister, designers etc träffas och utbyter idéer om allt mellan himmel och jord. TED brukade vara en privat och hyfsat dyr konferens att besöka men sedan ett år tillbaka ligger nu många av deras presentationer online för alla att se.

Eftersom alla har lite olika intressen och smak tänkte jag se om man kunde utnyttja 99.se för att rota fram de bästa filmerna, så posta dina favoriter här!

Här är några av mina favoriter:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-22 21:39

Tack för tipset! Här finns riktiga guldkorn.

Hans Rosling är en hjälte! 2007 års föredrag är ännu bättre:
Hans Rosling: New insights on poverty and life around the world

Han är en ypperlig talare och pedagog. Och han är optimist när det gäller vår gemensamma framtid här på planeten:
"The seemingly impossible is possible. We can have a good world"
Och hans avslutande "trick" att illustrera detta gör ju att man definitivt minns föredraget

Samlingssida till tal om ekonomiskt utveckling:
Themes - Rethinking Poverty

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-07-22 22:25

En av de bästa talarna på TED och över huvud taget tycker jag är sir Ken Robinson. Här talar han om hur dåligt dagens utbildningsväsende är, och hur viktigt det är att stimulera kreativiteten.

Han lyckas vara så finurligt avslappnad och underhållande i sin stil, och han får full uppmärksamhet direkt från publiken.

Jag har i min blogg skrivit ett inlägg om mina favoriter jag med. Jag har med fem stycken i första inlägget.

Allt om mig . nu - Ola Andersson blogg aka Taz_1999 - Mina favorit TED tal, del 1

Här är ett utdrag ur inlägget:

Julia Sweeney - Om att släppa Gud
Julia berättar några roliga historier från sin barndom och börjar med då hon fyller sju år. Hennes otraditionella föräldrar berättar för henne att hon nu har nått "age of reason" (har svårt hitta en bra översättning på det som betyder ungefär att man kan resonera och fatta beslut själv och förstår vad som är rätt och fel). Fascinerande historia som är riktigt kul!
Julia Sweeney on letting go of God | Video on TED.com

Tony Robbins - Varför vi gör det vi gör
Denna berömda motivationstalare, vars böcker jag läst, förklarar hur känslor är kraften i live och hur ett beslut ger dig styrka och hur vi kan använda det för att uppnå det vi vill. Det finns en anledning till att han är berömd, kolla!
Tony Robbins asks why we do what we do | Video on TED.com

Hans Rosling - Shows the best stats you've ever seen
Hans visar oss bevis på att världen faktiskt har blivit bättre än den var tidigare. Goda nyheter!
Hans Rosling shows the best stats you've ever seen | Video on TED.com

Dave Pogue - Enkelhet säljer
Vill du sälja mera, gör saker enkla att använda. Bra och roliga exempel på bra och dålig mjukvarudesign från en bra talare. Om du gillar att jämföra Apple-grejer och Microsoft-grejer så kommer du verkligen njuta av detta.
David Pogue says "Simplicity sells" | Video on TED.com

Majora Carter - Förortsförnyelse
Majora har en fantastisk och gripande historia om hennes arbete att förnya sin stadsdel Bronx genom att införa vackra grönområden i innerstaden. Hon fick en lång stående ovation.
Majora Carter's tale of urban renewal | Video on TED.com

Sir Ken Robinson - Skolor dödar kreativiteten
Intresserad av skolan? Då borde du verkligen lyssna på den här killen som inte bara är riktigt rolig och har jättebra historier men även vet hur vi kan skapa en skolsystem som faktiskt fungerar och som kan leda oss in i framtiden. Citat: "Min uppfattning är att kreativitet nu är lika viktig inom utbildning som läsförståelse och vi borde ge det samma status."
Ken Robinson says schools kill creativity | Video on TED.com

Ingen höjdare kanske, men det som gett mig mest behållning:
Ross Lovegrove shares organic designs | Video on TED.com

"Captain Organic" snackar till största delen om sig själv, men visar en del läckert som han har bidragit med (till stor del via anställda vid hans byrå, men ändå). Rätt kul att se, å höra. Jag går igång som fan på sådan formgivning.
Hans trappa är väldigt sexig!

Ville bara tipsa om att TED nu finns på AppStore i iTunes.

1
Bevaka tråden