Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbdesigner?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har under en period lärt mig XHTML, jag kan CSS och kan webbens filformat. Jag håller på med JavaScript och XML, dessutom kan jag Dreamweaver & Fireworks bra. Nu menar jag inte att jag är någon expert på det jag nämnt, men undrar hur värt det är att lära sig? Jag är nu 16 år, så jag har mycket tid på mig. Funderar på att utbilda sig till Webbdesigner och undrar hur bra betalt det är?

Är också intresserad av att bli Grafiker, Programmerare eller datortekniker. Så vilket är det mest tacksamma och välbetalade jobbet av de som jag nämnt? Självklart bestämmer jag själv vad jag utbildar mig till, men är intresserad av vad ni själva har för erfarenhet.

Själv söker jag in till Grafisk Design nu om två veckor. Då sysslar jag med något jag verkligen tycker är intressant. Ett tips till dig är nog mest att söka till det du verkligen brinner för. Lönerna brukar ofta variera företag från företag. (Beroende på om du inte frilansar)

Det man dock skulle tjäna mest på skulle jag nog gissa är att programmera. Dock kanske det kan bli rätt långtråkigt i längden.

Ja eftersom man ska jobba i 45 år är det nog dumt att tänka på lön som viktigaste kriterier utan som Ipod_Lover säger, vad brinner man för. Tråkigt jobb och hög lön är sällan värt det i längden. Det du funderar på ligger inte heller i låglönegruppen så du lär inte svälta om du får ett jobb. Sedan handlar det ju nu för tiden att lära sig hela livet, det gäller ju speciellt inom datorernas värld. Säg en duktig programmerar för tio år sedan som inte lär sid de språken som har kommit efter har svårt att få jobb.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-04 21:56

Som Ipod_Lover säger så lär webbutveckling betala bättre än datortekniker och grafiker i längden, vilket iofs inte är det allra viktigaste.

Sedan beror allting på vad du kommer att hamna på för företag, när du väl får jobb; om du jobbar som konsult eller hos ett specifikt företag, eller frilansar.

Om du är intresserad av bra lön så antar jag att du tänkt plugga på högskolan. Då kan jag även påpeka att snittlönen för en som gått magisterprogram ligger högre.

Är du intresserad av webbutveckling så kan jag även påpeka att du bör se till att lära dig mer än XHTML/HTML/XML/JavaScript, och utöka med en eller flera av ASP.NET / JSP / PHP i kombination med att vara duktig på databaser och hantering av dessa (även detta lär göra en del på lönen).

Själv har jag alltid varit grymt imponerad av duktiga grafiker/designers, det är ju de som gör det snygga utåt. Därför skulle jag tro att en grafiker och tekniker får uppleva mest tacksamhet i yrket. Däremot kan en halvtaskig tekniker få lika mycket skit.

Så, med andra ord välj det du brinner mest för.

Förresten; Ipod_Lover, brinner man även för programmering så blir inte heller det långtråkigt. (nu har jag iofs "bara" haft programmering som yrke i lite drygt två år)

Grafiker har alltid varit ett förstahandsval. Jag har väldigt talang vad gäller både musik och bild. Som webbdesigner gör man ju också något kreativt, vad som skulle vara intressant. Lönen är väl som sagt inte det viktigaste, men jag skulle gärna vilja veta vad en grafiker kan få i snittlön?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 22:36

För det första så kan man väl säga att IT-branschen just nu ser väldigt lovande ut. Det fattas mycket kunnigt folk samtidigt som IT- och datautbildningar på universiteten har svårt att fylla sina platser (undantaget är de utbildningar som profilerar sig på datorspelsutveckling). Hur lågkonjunkturen kommer påverka IT-branschen återstår att se.

Om högskolan är något som lockar så vill jag pusha för en högskoleingenjörs- eller civilingenjörsutbildning med inriktning på IT eller datavetenskap (efter 3 års erfarenhet av en sådan). Fördelen med den typen av utbildningar är att du lär dig att snabbt ta till dig nya språk och teknologier. Du får en solid teknisk grund som gör att du kan få ett bredare perspektiv på IT-drift och utveckling (nu börjar jag låta som en marknadsföringsbroschyr).
Ingångslönen ligger generellt några tusenlappar högre för en civilingenjör (omkring 26.000/månad men kan variera från företag till företag), men här spelar såklart dina egna meriter och bakgrund en viktig roll.

Är du en talangfull designer och känner att det är just webbutveckling du vill syssla med så kan du säkert få en bra lön utan att du sätter din fot i den akademiska världen. Men då gäller det nog att du kan marknadsföra dig själv eller att du hamnar på rätt företag.

Jag säger lycka till! Du har redan gjort ett bra val du som vill in i IT-branschen, så framtiden ser ljus ut!

Talang är bra, men många års slit krävs alltid för att bli väldigt duktig inom något. Men lycka till vad du än väljer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 22:44

Asså, Grafisk Designer är inget lågavlönat yrke, flera iofs välrenommerade och erfarna vänner som ligger en bra bit över 50.000/månad, internationellt mycket mer än så, men då krävs det att man blir något av en "Rockstjärna"

  • Oregistrerad
  • 2008-08-05 00:48

Måste nog hålla med Tangen.

Även om det finns dom som säkert tjänar både över median och medel i alla kategorier, jämförelsevis så tror jag en duktig grafiker kan tjäna bra, om man hamnar på rätt företag / byrå. Det handlar ju också vad du vill göra, hur kreativ du vill vara. Det kanske inte är fel att vara grafiker på IKEA heller, men det är stor skillnad såklart i jämförelse till en reklambyrå.

Att bli datortekniker eller programmerare är kanske otroligt roligt, men du kommer inte bli rik. Blir du chef eller kanske börjar jobba på DICE som spelprogrammerare, ja då kanske du kan tjäna lite pengar iaf.

Men så här tidigt är det både dumt och onödigt att tänka lön.

Programmera mera....

Programmera... Långtråkigt??!!

Hur tänkte du här?

Snacka om att jobba med design. Hört talas om "snygg kod". Programmering är oerhört inspirerande och utmaningarna är oändliga. Jag har jobbat i drygt 10 år som programmerare. Varje applikation jag skrivit vill jag skriva om på ett "snyggare" sätt. Har också en designådra i mig som jag föder när jag gör weblösningar.

Jag tror att du ska satsa som många andra sagt på det som du brinner mest för. Du är "bara" 16 bast, jag lovar dig att det kommer att rinna mycket vatten under bron innan du är på det klara vart du "passar" in!
Pengar är alltid trevligt, men, i det långa loppet så kommer du att upptäcka att det handlar om att må bra när du lägger dig. De flesta mår bra av att göra grejjor på sitt jobb som är skoj. Pengar får inte jobbet att bli roligt. I början ja.. Men i längden aldrig i livet att det fungerar som en motiverare till att ta sig ur sängen!

K

Min kusin sa en klok sak när jag var runt 18-19:
Se till att arbeta med något du älskar för då kommer du inte ha jobbat en dag i ditt liv.

Jag har pysslat både med lättare programmering och design, jag har fastnat för programmering för där slipper du bråka med kunden och kompromissa.

Om jag förstår rätt är du femton och då börjar du då troligtvis gymnasiet till hösten. Du kanske har då valt medieprogrammet? Eller något annat som ingår i dina intressen?

Jag har valt estetprogrammet med inriktning musik, eller jag har spelat mig in (det är uppspelningsprov). Jag brinner för musik och kommer hålla på mycket med det, men jag har det lika gärna som en hobby än att sitta och redigera schlager eller att ägna flera år åt att försöka komma in på musikhögskola.

Jag har ett stort intresse för Webbdesign och lär mig fort, är lite osäker på om grafiker skulle vara något för mig. Hursomhelst får jag tacka för lite tips och liknande :)...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-05 18:08

Till att börja med kanske man bör hålla isär programmeraren/utvecklaren och designern. Det är alltfler företag som skiljer mellan rollerna och det är nog något som kommer från reklambranschen.

Designern tar fram en profil, ett utseende och sedan är det utvecklaren/programmeraren som så att säga förverkligar visionen.

Vidare tillkommer marknadsföraren - om det exempelvis handlar om ett säljande företag som ska använda sin hemsida för att - sälja.

Jag menar att rollerna blir mer komplexa i takt med att hemsidor, marknadsföring och design också blir det.

I trådskaparens fall så är en mediautbildning (medialinjen) aldrig fel. Bygg sedan på med en grafisk utbildning på högskolenivå, kanske kompletterat med någon marknadsföringskurs som påbyggnad.

1
Bevaka tråden