Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport extreme, utöka nätverk.

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har köpt en Time capsule och tänkte använda min gamla airport extreme till att utöka nätbverket då mottagningen är lite dålig i olika delar av huset.
Funkar inte !
Kan inte hitta enheten i airportverktyg, den fungerar inte heller, min iPhone känner av den men den lyckas inte ansluta till internet via time capsules internet uppkoppling.

Går detta att fixa ?

Jag kör med en extreme och en express, jag måste koppla en kabel mellan dem för att kunna dela ut internet och dela ut ljud via itunes.
Så jag kan tänka mig att du behöver koppla in en kabel mellan Time Capsul till extremen, alltså i extremens internet uttag? funkar inte det testa i ett vanligt ethernet uttag.

Lycka till //Filip

Måste man alltså ha en kabel mellan sin Extreme och sin Express? Så har inte jag fattat det. Någon annan som kan bekräfta, som har både en Extreme och en Express?

Har en Extreme och en Express, då min tanke var den samma. Bor på tre plan så på första plan har vi ingen täckning. Kan inte heller få det att fungera

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-08-04 12:07
Ursprungligen av Fredrics:

Har en Extreme och en Express, då min tanke var den samma. Bor på tre plan så på första plan har vi ingen täckning. Kan inte heller få det att fungera

Här hemma har det iaf fungerat trådlöst med en Extreme på en våning och en Express på en annan.
Men nu, efter en reset av Extremen, får inte heller jag kontakt med Expressen. Men den senare kan ju faktiskt ha tvärdött. Sån't är ju dessvärre ingen ovanlighet.

Antonee. Jag ska att jag är tvungen att ha en kabel mellan extreme och express för att både dela ut inätverket och streama musik i itunes.
Så tvivla inte, kör själv den lösningen

Ursprungligen av wilhelmsson:

Antonee. Jag ska att jag är tvungen att ha en kabel mellan extreme och express för att både dela ut inätverket och streama musik i itunes.
Så tvivla inte, kör själv den lösningen

Men jag vill inte ha en kabel mellan. Grejen är att jag vill 1. Stream musik. 2. Låta Expressen agera som en mellanhand emellan MBP:n och Extreme, då jag tycker att jag skulle vilja ha lite bättre täckning eftersom det är några väggar i vägen.

Skulle detta funka, utan sladd?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-04 14:30

Har en Time Capsule och en Aiport Express.
Jag kör inte utöka nätverk.
Streamar från iTunes i Mac Pro via Time Capsule trådlöst till Expressen.

Om någon är intresserad av mina inställningar så kan jag lägga in dom här ikväll när jag kommit hem

aha, har TC ett ljud uttag? De var som attan

Jag vet, jag håller med då det är vad jag vill! Som tur var hade jag möjligheten att koppla in en sladd utan vidare problem.
Pratade t.o.m. med apple om problemet och de fick fram den lösningen jag använder mig utav just nu..

Ursprungligen av wilhelmsson:

Jag vet, jag håller med då det är vad jag vill! Som tur var hade jag möjligheten att koppla in en sladd utan vidare problem.
Pratade t.o.m. med apple om problemet och de fick fram den lösningen jag använder mig utav just nu..

... som var att koppla en kabel mellan? Låter snarare som en kompromiss men okej. På Apples hemsida står det såhär:

Ursprungligen av Airport Express FAQ:

# Question: Can AirPort Express wirelessly extend ("repeat" or "rebroadcast") the network of a third-party access point?

Answer: No. But it can wirelessly extend the range of a WDS network that is being hosted by an AirPort Extreme Base Station or another AirPort Express.

Vilket innebär att det ska funka trådlöst... Eller missar jag nåt? Här finns t.o.m en guide om hur man gör, så jag förstår inte varför det inte skulle fungera...

Ursprungligen av Antonee:

... som var att koppla en kabel mellan? Låter snarare som en kompromiss men okej. På Apples hemsida står det såhär:

Vilket innebär att det ska funka trådlöst... Eller missar jag nåt? Här finns t.o.m en guide om hur man gör, så jag förstår inte varför det inte skulle fungera...

Ja där pratar ju Apple om THIRD party access point. Dvs, alla routrar och nätverksenheter som inte är Apple-hårdva (mer specifikt = annan router än Airport).

Ursprungligen av shuriken:

Ja där pratar ju Apple om THIRD party access point. Dvs, alla routrar och nätverksenheter som inte är Apple-hårdva (mer specifikt = annan router än Airport).

Ja precis och skriver att det inte går men att det funkar med en Extreme.

# Question: Can AirPort Express wirelessly extend ("repeat" or "rebroadcast") the network of a third-party access point?

Answer: No. But it can wirelessly extend the range of a WDS network that is being hosted by an AirPort Extreme Base Station or another AirPort Express.

Sorry, trodde du menade att Apple FAQ hävdade att det inte funkar att extenda. Då trodde jag att du trodde fel så att säga och menade att nej nej, det funkar, allt de försökte säga var att det inte funkar med third party devices… men det hade du visst också förstått.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-05 14:05

wilhelmsson: Nej det har den inte, tror du missförstog mig.
Streamar över nätverket.

Mac Pro -> Ethernet Kabel -> Time Capsule -> Trådlöst Nätverk -> Airport Express -> Analog Ljud ut -> Högtalare.

Antonee: Det skall fungera trådlöst, det gör det för mig iaf. MEN jag har inte valt utöka nätverk i inställningarna på min AE, utan jag valde det andra alternativet som finns där som enbart är till för att kunna streama ljud trådlöst till den (kommer inte ihåg vad alternativet heter).

Det är ju det jag säger!!!! Vill man använda Express trådlöst så är det antingen utöka nätverket eller itunes musik.
Vill man ha båda måste du ha en kabel!!

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-05 15:55
Ursprungligen av wilhelmsson:

Det är ju det jag säger!!!! Vill man använda Express trådlöst så är det antingen utöka nätverket eller itunes musik.
Vill man ha båda måste du ha en kabel!!

Aah, där gick poletten ner för mig Så är det ju!

hehe GÖTT! hoppas antonee fattar snart:p Klart jag ville inte inse det i början heller. But that's life. Hoppas de löser det till nästa uppgradering.

Filip

Ursprungligen av wilhelmsson:

hehe GÖTT! hoppas antonee fattar snart:p Klart jag ville inte inse det i början heller. But that's life. Hoppas de löser det till nästa uppgradering.

Filip

Jag talade idag med en återförsäljare på Macforum, Göteborg, och han sa att det visst var möjligt att både utöka nätverket och streama musik samtidigt, utan kabel....

OK!! Bifoga gärna skärmdump på dina inställiningar, jag har också pratat med apple. vilket jag redan skrivit. Alltså apple support över telefon, de sa att det inte gick!
Lycka till!

Det är klart att det går. Skulle vara helt idiotiskt om det nu inte gick.

wilhelmsson, kör du den gamla Airport Expressen? Då går det inte ihop med en n-kompatibel Airport (Time Capsule / Airport). Jag själv kör exakt som du gör. Så fort jag har skaffat n-kapabel Airport Express så kan jag bara välja "this networks extends an existing network" – det alternativet har jag inte idag med gamla Airport Expressen.

Är säker på att du har gamla AE

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-06 07:45

jag hade en hel del pyssel med detta innan jag fick det att funka hyfsat. Sedan att det finns 1786 olika trådlösa nätverk där jag bor gör att alla kanaler är smockade så störningarna blir högst märkbara. Kanske köpa prylarna i japan där man kan använda kanal 14 också. Hur som hälst så här jag följande konfiguration:

Dsl modem -> air port extreme draft N (kör den i a,b,g,n mode)
Wifi från extreme till express g -> stereo för ett högtalar set.
Wifi från express g till express n -> stereo för hogtalarpar.

Jag kan köra full internetacess samt välja vilka högtalare som skall spela i hela nätverket. Jag upptäckte att det var otroligt viktigt i vilken ordning man konfigurerade enheterna. Fick börja med en master-reset på alla enheter. Koppla in bryggan till internet först. Sedan expressen närmst extremen för att sist koppla in den sista expressen. Jag lyckades bara få det att funka om jag använde Samma dator för all setup. (powerbook G4 med leopard). Det fungerade inte heller om jag startade om datorn mellan operationerna. Så nu hoppas jag inte på ett strömavbrott efter som att jag tror att jag behöver göra om allt då. Jag kör ingen dator med kabel.

Lycka till!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-06 08:21
Ursprungligen av svindyr:

jag hade en hel del pyssel med detta innan jag fick det att funka hyfsat. Sedan att det finns 1786 olika trådlösa nätverk där jag bor gör att alla kanaler är smockade så störningarna blir högst märkbara. Kanske köpa prylarna i japan där man kan använda kanal 14 också. Hur som hälst så här jag följande konfiguration:

Dsl modem -> air port extreme draft N (kör den i a,b,g,n mode)
Wifi från extreme till express g -> stereo för ett högtalar set.
Wifi från express g till express n -> stereo för hogtalarpar.

Jag kan köra full internetacess samt välja vilka högtalare som skall spela i hela nätverket. Jag upptäckte att det var otroligt viktigt i vilken ordning man konfigurerade enheterna. Fick börja med en master-reset på alla enheter. Koppla in bryggan till internet först. Sedan expressen närmst extremen för att sist koppla in den sista expressen. Jag lyckades bara få det att funka om jag använde Samma dator för all setup. (powerbook G4 med leopard). Det fungerade inte heller om jag startade om datorn mellan operationerna. Så nu hoppas jag inte på ett strömavbrott efter som att jag tror att jag behöver göra om allt då. Jag kör ingen dator med kabel.

Lycka till!

Istället för att köpa japanska prylar, köp en till express med 802.11n och byt frekvens till 5GHz. Det ger en stor prestandavinst.
Edit: Fast du har ju en powerbook, aja

Shuriken, japps det gör jag. Hehe förmodligen därför jag har detta problemet. Tänkte inte på att den nyare kunde fixa mitt problem..
Fan kanske dags och byta upp mig!
Lycka till ni andra!

1
Bevaka tråden