Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

egentilldelad ip

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 15:51

AJg vet att det finns den hel del tradar om detta pa forumet, men det loser inte mitt problem. Sen jag uppdaterade mitt Leoaprd fora ett par dagar sedan har jag itne kunnat komm aat internet. Jag har ett ethernet uttag har pa campus i skolan i Singapore. Jag har testat det som star under andra tradar men inget funkar. Nagon som stott pa liknande problem?
Tack pa forhan och sorry for aao...

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2008-08-04 15:54

Vet ej om det är riktigt samma på mac men på pc iaf så kan du gå in i kommandokontrollen, skriv cmd i kör, och sen skriver du ipconfig /release. Efter det startar du om datorn samt modemet så ska det lösa sig.

Bör kanske vara något liknande på mac men är dock inget jag har testat.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-04 16:41

Går inte att köra en ipconfig/release som på Windows.
En omstart borde fixa problemet eftersom OSX har dynamisk release av sitt IP.

Ursprungligen av Creops:

Går inte att köra en ipconfig/release som på Windows.
En omstart borde fixa problemet eftersom OSX har dynamisk release av sitt IP.

Jodå det går men syntaxen ser annorlunda ut.
sudo ipconfig set en0 NONE (samma som release på Win)
sudo ipconfig set en0 DHCP

Men börja med att starta terminalen och skriv:
ifconfig

Nu får du en massa info den del du är intresserad av ligger under en0 (jag förutsätter att du kör ethernet på det inbyggda nätverkskortet).
Hittar du en rad som ser ut som denna ungefär?
media: autoselect (1000baseT <full-duplex,flow-control>) status: active

status: active betyder att du har nät via kontakten, säger den inactive så är det något fel på sladden/uttaget.
exempel:
media: autoselect (<unknown type>) status: inactive

När du konstaterat att du har nätverkskontakt är det dags att begära DHCP uppgifter.
Kör ni DHCP på nätet? Så du inte fått ett papper med fasta IP-uppgifter på.

Eftersom vi ändo är inne i terminalen kan vi lika gärna fortsätta där. (Det går att göra detta grafiskt också).

Skriv:
sudo ipconfig en0 NONE
Nu nollställer du interface en0, stänger av det helt enkelt.
Då ska vi slå igång det igen med inställningen att det sak begära DHCP uppgifter:
sudo ipconfig en0 DHCP

Du får du vänta en stund, sedan skriver du:
ifconfig en0
Förhoppningsvis får du nu ut info som ser ut ungefär så här:
en0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
inet6 fe80::21e:c2ff:fe1d:24bb%en0 prefixlen 64 scopeid 0x4
inet 10.10.10.21 netmask 0xffff0000 broadcast 10.10.255.255
ether 00:1e:c2:1d:24:bb
media: autoselect (1000baseT <full-duplex,flow-control>) status: active
supported media: autoselect 10baseT/UTP <half-duplex> 10baseT/UTP <full-duplex> 10baseT/UTP <full-duplex,hw-loopback> 10baseT/UTP <full-duplex,flow-control> 100baseTX <half-duplex> 100baseTX <full-duplex> 100baseTX <full-duplex,hw-loopback> 100baseTX <full-duplex,flow-control> 1000baseT <full-duplex> 1000baseT <full-duplex,hw-loopback> 1000baseT <full-duplex,flow-control> none

Där inet är den DHCP-tilldelade ipadressen du fått.
Funkar inte detta skulle jag ta in en annan maskin för att testa om den kan få dhcp-uppgifter från ditt uttag.

Funkar det är det något fel i din Leopard installation.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-05 14:23
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jodå det går men syntaxen ser annorlunda ut.
sudo ipconfig set en0 NONE (samma som release på Win)
sudo ipconfig set en0 DHCP

Du verkar ha koll på detta

Jag brukar köra med

sudo ifconfig en0 down
sudo ifconfig en0 up

Vet du vad skillnaden är?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-05 14:42
Ursprungligen av rhesus:

Du verkar ha koll på detta

Jag brukar köra med

sudo ifconfig en0 down
sudo ifconfig en0 up

Vet du vad skillnaden är?

Inte för att jag är någon expert men det verkar som att Mattias Hedmans exempel låter nätverkskortet vara aktiverat hela tiden men ändrar hur den skall få tag på IP nummer (och liknande uppgifter)

Ditt exempel så behåller nätverksanslutningen samma inställningar men du disablar den och enablar den igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-05 15:22
Ursprungligen av kainen:

Inte för att jag är någon expert men det verkar som att Mattias Hedmans exempel låter nätverkskortet vara aktiverat hela tiden men ändrar hur den skall få tag på IP nummer (och liknande uppgifter)

Ditt exempel så behåller nätverksanslutningen samma inställningar men du disablar den och enablar den igen.

Hmm så Hedmans är jämförbart med att klicka på "None -> utför" och "DHCP -> utför" i systeminställningar medans mitt deaktiverar kortet och drar igång det igen. Låter rimligt.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-04 17:11

Du behöver inte starta om datorn. Det räcker med om du byter från DHCP till statisk och kickar på "Utför" för att sedan byta tillbaka till DHCP och klicka på "Utför" så ska det fungera. Funderar inte det får du starta om datorn då TCP/IP stacken till osx ibland hänger sig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 06:49

Jag har startat om datorn ett tiotal ganger, brukar losa dom flesta problemen... men jag ska testa att byta till och fran statisk DHCP... aterkommer. Tack for svaren dock!

Min flickvän hade ett liknande problem när hon bodde i Uppsala med studentnät. Där hade dom en låsning i nätet så att endast en MAC adress fick anslutas till nätet. När man anslöt en dator så låste porten på den MAC adressen.

Kolla med din operatör och se om dom har något liknande. Leopard installationen ska iofs inte ändra MAC adressen (den är låst i hårdvara) men kanske finns det någon annan identifierare?

1
Bevaka tråden