Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kharma på 99.se?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-05 10:46

Efter att varit snällare än vanligt en period undrade jag om en karma-feature skulle vara av intresse för 99? På samma sätt som man kan (kunde?) digga trådar man man digga inlägg/postare.

Kanske kunde det stärka den relativt goda stämningen om förutom antalet postningar också fanns "karma points" eller liknande? Vad tros?

Haha, ganska kul idé faktiskt.. vet inte om det är bra egentligen, kanske..

  • Medlem
  • 2008-08-05 11:28
Ursprungligen av Björnström:

Ojdå. Där ser man.

  • Medlem
  • 2008-08-05 10:59

Intressant. Har du sett det någon annanstans? Tror denna typ av funktioner kommer bli allt vanligare då "medvetenhet" kommer växa fram som en ny tongivande trend.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-05 11:31

Tycker jag verkar som en bra idé, kanske dags att ta upp frågan igen?

Så skulle man ju ha en funktion när man surfar att man tex inte ser inägg från personer med dålig karma

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-05 11:37

Jag har då väldigt svårt att se nyttan av det.

  • Medlem
  • 2008-08-05 12:01
Ursprungligen av Arete:

Jag har då väldigt svårt att se nyttan av det.

Jag tycker nyttan finns. Det svåra är implementeringen. I det menar jag bl a att ha ett system som man kan välja att stänga av om man inte ser nyttan med det.

Karma ett laddat ord, även om det för mig är en uppenbar sanning. Jag tror att vi inom en snar framtid kommer ha acceptabla vetenskapliga bevis för att vi har en själslig dimension eller består av en högre kraft eller vad man nu vill kalla det. Kanske skulle man kunna använda ett mer jordnära språk. Det är en svår balansgång att hitta ett språk och en implementering som varken avskräcker eller har för lite dimension i sig. Jag håller själv på att bygga en webbapplikation för att kunna skapa en personlighet av en organisation, att kunna spegla den personlighet som människor har. Det ligger mycket nära denna tanke och är därför jag tycker det är så intressant.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-08-05 11:45

Jag har fått flera goda vänner genom 99.se / 99musik.... känns som det räcker för min del faktiskt.

Tror även att det kan bli svårare för nya medlemmar att komma in i gänget, kanske tänker jag fel.. men det har ju säkert positiva grejjer med...

Frågan är väll, har man nån anledning att inte bete sig bra?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-08-05 11:54

Det är helt kasst!! Onödigt!! Vad är nyttan?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-05 11:56

Nyttan skulle vara att man skulle kunna att välja att filtrera bort inlägg från personer som bara skriver meningslöst mumbojumbo.

Ni som inte gillar idén, vad har ni emot den? (förutom att ni inte ser nyttan?)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-08-05 13:03
Ursprungligen av kainen:

Nyttan skulle vara att man skulle kunna att välja att filtrera bort inlägg från personer som bara skriver meningslöst mumbojumbo.

Ni som inte gillar idén, vad har ni emot den? (förutom att ni inte ser nyttan?)

Jag ser nyttan men problemet är människor som inte kan ta kritik.

En grov skiss hur man skulle kunna utnyttja ett Kharma system, några åsikter?

- Du blir medlem på 99.se och har -50 Kharma.
- Du blir automatiskt skickad till "Sök på 99.se" första gången du försöker posta.
- Du kan posta men endast i en befintlig tråd.
- Du kan endast skapa nya trådar när du har +50 Kharma.

- Du får Kharma från andra medlemmar.
- Du får +25 Kharma om du blir supporter.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-08-05 12:12

En Karma poäng varje gång nån skriver "Jag hatar PC".... så är jag med då!!?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-05 12:16
Ursprungligen av sid.64:

En Karma poäng varje gång nån skriver "Jag hatar PC".... så är jag med då!!?

OT: Konstruktivt, absolut.
(Obs, ironi)

Är inte risken att detta främjar mobbing och att man neggar folk man inte håller med även om de håller god sed och kommer med intelligenta reosnemang (eller kanske just därför till och med)?
Jag har svårt se vare sig nyttan med det eller att det inte skulle missbrukas och spåra ur.

Jag skulle snarare förespråka filmtipset-systemet. På sajten filmtipset.se får man tips på filmer man kanske skulle gilla, inte baserat på vad den stora massan tycker eller vad nån allvetande recensent tycker, utan baserat på vad andra som har liknande filmsmak som en själv tycker. Om 90% av användarna älskar sagan om ringen, men de 10% som inte gillar sagan om ringen älskar nästan alla filmer som jag satt bra betyg på så kommer systemet gissa att sagan om ringen inte är nåt för mig.
Det skulle möjligen kunna appliceras på ett kharma-system. Oavsett om jag neggar folk för jag inte håller med dem eller ger folk bra betyg för att de resonerar vettigt oavsett åsikt eller om jag bara tycker det är intressant att läsa rena mac-tips och neggar alla åsikter öht så kan systemet räkna ut vilka inlägg som jag inte betygsatt, som jag borde tycka om, baserat på vad andra som delar min smak tycker.

Senast redigerat 2008-08-05 13:05

Om ni följer den gamla tråden med Kharma så ser ni att det uppstod betydligt mer problem än fördelar med systemet.

Ganska snabbt började grupperingar av användare fokusera mer på Kharma systemet än själva inläggen. Systemet var uppbyggt så att man inte kunde ge Kharma till samma person mer än var 20:e gång och ju mer Kharma man hade desto mer kunde man ge.

Tyvärr skapades grupper á 20 personer (eller mer) som bumpade varandra och som fick gigantiska mängder Kharma. Dessutom var det inte speciellt uppskattat att få minus-Kharma vilket skapade bråk varje gång det hände. Även när möjligheten att ge minus-Kharma togs bort så var det ändå så mycket irritation att vi övergav systemet

  • Medlem
  • 2008-08-05 13:06
Ursprungligen av Björnström:

Om ni följer den gamla tråden med Kharma så ser ni att det uppstod betydligt mer problem än fördelar med systemet.

Ganska snabbt började grupperingar av användare fokusera mer på Kharma systemet än själva inläggen. Systemet var uppbyggt så att man inte kunde ge Kharma till samma person mer än var 20:e gång och ju mer Kharma man hade desto mer kunde man ge.

Tyvärr skapades grupper á 20 personer (eller mer) som bumpade varandra och som fick gigantiska mängder Kharma. Dessutom var det inte speciellt uppskattat att få minus-Kharma vilket skapade bråk varje gång det hände. Även när möjligheten att ge minus-Kharma togs bort så var det ändå så mycket irritation att vi övergav systemet

Som sagt, det är svårt att implementera ett system som är objektivt. Sedan handlar det mycket om mognadsgrad. Människor är kanske inte riktigt mogna för detta än, men det kommer bli mycket vanligt inom en snar framtid, d v s allt som lyfter fram våra mänskliga egenskaper, så ge inte upp tanken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 14:21
Ursprungligen av Björnström:

Om ni följer den gamla tråden med Kharma så ser ni att det uppstod betydligt mer problem än fördelar med systemet.

Ganska snabbt började grupperingar av användare fokusera mer på Kharma systemet än själva inläggen. Systemet var uppbyggt så att man inte kunde ge Kharma till samma person mer än var 20:e gång och ju mer Kharma man hade desto mer kunde man ge.

Tyvärr skapades grupper á 20 personer (eller mer) som bumpade varandra och som fick gigantiska mängder Kharma. Dessutom var det inte speciellt uppskattat att få minus-Kharma vilket skapade bråk varje gång det hände. Även när möjligheten att ge minus-Kharma togs bort så var det ändå så mycket irritation att vi övergav systemet

Oh, det var precis så jag tänkte att det skulle bli.

Jag vet inte - men någonstans känns det som att om man inför en indisk grej så hänger det med ett kastsystem?

Ursprungligen av zthee:

Oh, det var precis så jag tänkte att det skulle bli.

Jag vet inte - men någonstans känns det som att om man inför en indisk grej så hänger det med ett kastsystem?

Väl talat. Plus-karma till dig;).

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-08-05 12:59

Nej det finns väll ingen risk alls.... så länge vi tycker lika om allt!! Men detta är väl ett forum att diskutera på....... Tror det spårar ur på en gång!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-05 13:03

Fyller inte någon funktion i vanliga forum i mina ögon...

Däremot!

Sälj/köp-karma! Se om en person är bra att göra affärer med på 99an hade varit bra!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-08-05 13:32
Ursprungligen av Patbos:

Sälj/köp-karma! Se om en person är bra att göra affärer med på 99an hade varit bra!

Helrätt!!!

Ursprungligen av enapa:

Helrätt!!!

Bra Idé

  • Medlem
  • 2008-08-05 13:17

Ett omvänt system skulle kunna vara att spegla sig själv istället, t ex hur man känner sig när man skriver, något utöver smilies. Det är ett system som man sedan kan följa för egen skull och se hur det artar sig över tid och i vilka trådar det uppstår. Om det har med en speciell person att göra kan man välja att markera denne för att följa vad och varför. Systemet skulle bara vara synligt för egen del. Andra kan inte se min "spegling", om man inte väljer att synligöra det. Tror detta är bättre och man uppnår eventuellt samma sak. Man är två om dålig stämning. Vissa sprider dålig Karma, men om jag väljer att reagera och känna mig kränkt och "ge igen" är det lika dålig Karma. Att medvetandeöra detta för egen del kan vara lika givande och ett bra instrument för att skapa god stämning.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-08-05 13:25

Vad har kritik med kharma system att göra.... det blir ju som beskrivet här över klubbar för inbördes beundran som delar ut poäng till varandra för att tycka lika..

Nån som vill ge mig kharma nu!!? Eller ta bort om det gick... och vad skulle det tjäna till?

  • Medlem
  • 2008-08-05 13:38

Kommer ihåg hur det var på Offtopic.se, tycker nackdelarna överväger stort. Om man ska ha systemet för att filtrera trådar är det bättre att kunna ge ett personligt "betyg/kharma" som man bara ser själv.

Ah, köp/sälj ja där är det mer rimligt.. ganska skönt på ebay faktiskt med betygssystemet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-05 13:54

Har läst era inlägg och måste nog hålla med om att det kanske inte är en så bra idé iaf. Däremot köp o sälj karma är väll en grymm idé.
Kanske moderatorer skall kunna ge plus o minus karma till personer som beter sig bra och alltid ger vettig svar eller tvärtom, som alltid trollar och snackar mumma i forumet?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-05 14:21

Sälj/köp-karma vore ju helt ypperligt!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-08-05 15:12

Men den måste knytas till köp och sälj... behöver inte vara kharma.... en liten icon bara good trader!! typ... och köpare får rösta... men kanske inte!! Jag är nog mot ändå! Det är ju bara att söka i trådarna så ser man om folk sålt innan.... om det vart strul borde det ju stå där!!

Vill veta hur den ska funka innan jag tar ställning...

Bevaka tråden