Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur koppla G5:a till Hd ready Tv?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska hämta en G5:av en polare och vill koppla den till min 42" plasma-tv, men vet inte alls hur jag ska koppla ihop det. Är det Dvi till HDMI som gäller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-29 20:22

Vad har du för kontakt på TV.
Ska du köra digitalt så är det DVI -DVI eller DVi - HDMI

B.D

  • Oregistrerad
  • 2008-08-05 11:37

Det beror på

Har datorn bara VGA ut så är det enda alterantivet. Goda nyheter är dock att dom flesta TV skärmar faktiskt har VGA ingång.

Annars är det DVI eller komponent som gäller om du vill ha bra skärm, men det förutsätter att du har ett grafikkort som klarar av det såklart!

Alla G5:or har DVI-utgång och TV:n har definitivt HDMI-ingång. Köp en DVI->HDMI-sladd. Jag kör så med min G5:a. Tänk på ljudsladden också, och min tv (Philips) hade en mini-tele-kontakt (dvs vanlig hörlurskontakt) som analog ljudingång samt att du måste också ställa in i tv:n vilken HDMi-ingång som ska synka mot ljudet.

Tänk också på att ställa in datorns skärmupplösning för nåt som tv:n klarar av INNAN DU STÄNGER AV DEN, annars får du ingen bild när du startar datorn kopplad till tv:n. Kolla i tv:ns manual vilka upplösningar den hanterar som även stöds av datorns grafikkort.

Har tv:n digital ljud-ingång så kanske du kan ta ljudet den vägen, men tyvärr tvivlar jag på att tv:n har samma digitalljudgränssnitt/kontakt som datorn. Men man vet ju aldrig...

Hej och tack för svaren! Har varit lite kass på att kolla den här delen på sistone!
Jag var inte tydlig kanske, men jag har HDMI-ingång på TVn så det var mest en fråga om en G5a hade DVI-utgång, vilket Alphonze svarade på.

Ljudet kör jag genom ljudanläggning, annars tack så mycket Och tack för tipset om upplösningen. Jag råkade ut för just det senariot med min gamla pc. Hade formaterat datorn och såg att jag plötsligt hade tillgäng till högre upplösningar än vad jag haft tidigare, av någon anledning. Jag testade och tvingades formatera igen...

1
Bevaka tråden