Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering SE P800

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har SE släppt uppgraderingen till P800 av mjukvaran. Jag skall försöka nå ett serviceombud idag, för att få den installerad. Återkommer med info om resultatet.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: adress@mac:
Nu har SE släppt uppgraderingen till P800 av mjukvaran. Jag skall försöka nå ett serviceombud idag, för att få den installerad. Återkommer med info om resultatet.

Spännande! Jag är idel öga, det ska bli kul att läsa vad som förbättrats.

Läste att någon undrade hur det går att synka SE P800 via Virtual PC, jag har beställt VPC XP professional och återkommer med resultat när jag testat. (Jag sitter på 10.2.3)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-29 12:18

Intressant. Finns det nån lista på serviceombud?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Niklas:
Intressant. Finns det nån lista på serviceombud?

Jag klistrar in ett svar på en liknande fråga tidigare här:

"Eftersom du bor i Stockholm, är det bara att förflytta dig till Kungsholmstorg och Signalstyrkan, Lämna in telefonen och ta en promenad i ca. 30 minuter.
Sedan är allt klart. Programvaran kommer endast dom som är servicecenter för SE åt."

Serviceombuden finns listade på SE hemsida för varje stad osv. Även en karta finns.

Nu har jag kommit hem med min uppdatering. Skall göra alla inställningar och provköra.
Att tänka på !!! Vid uppgraderingen återställes telefonen till fabriksinställningar. Kopiera dina kontakter till SIM-kortet. Eventuella bilder - spel - mm. kopierar du till Memorysticken, så är det bara att lägga tillbaka sedan OBS !

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: adress@mac:
Serviceombuden finns listade på SE hemsida för varje stad osv. Även en karta finns.

Jag hittar inte det på den svårnavigerade SE-sidan. Det skulle finnas ett serviceombud somn heter Signalstyrkan på Kungsholmstorg, korrekt? Hittar det inte på Gula Sidorna heller.

Vad finns det för ställen i Stockholm egentligen, nån som vet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-29 16:35

Efter lite letande har jag hittat rätt:
* Gå till http://www.sonyericsson.com/se/
* Klicka på Support
* Klicka på Sök återförsäljare (markera Endast återförsäljare med Service Point)

Ska försöka hinna med en uppdatering ikväll.

Är det bara hos mig som startsidan (www.sonyericsson.com) inte funkar på OSX 10.2.3, MSIE 5.2? Dessutom verkar Support- och ÅF-länkarna vara rätt känsliga, det gäller att klicka exakt rätt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-29 16:50

Lite OT:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Goldbeach:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Niklas:
Intressant. Finns det nån lista på serviceombud?

Jag klistrar in ett svar på en liknande fråga tidigare här:
"Eftersom du bor i Stockholm...

Tack , men kolla lite strax under mitt inlägg. Ser det ut som om jag är intresserad av att få reda på ett serviceombud i Sthlm? Jag hör till den klara majoriteten av Sveriges befolkning som inte bor i huvudstaden.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Niklas:
Lite OT:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Goldbeach:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Niklas:
Intressant. Finns det nån lista på serviceombud?

Jag klistrar in ett svar på en liknande fråga tidigare här:
"Eftersom du bor i Stockholm...

Tack , men kolla lite strax under mitt inlägg. Ser det ut som om jag är intresserad av att få reda på ett serviceombud i Sthlm? Jag hör till den klara majoriteten av Sveriges befolkning som inte bor i huvudstaden.

Jo, men Uppsala är väl en förort till Stockholm?

[Okej, sorry, jag slarvade lite]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-29 17:04

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Goldbeach:
[QUOTE][Okej, sorry, jag slarvade lite] [/quote]De e lugnt. Hoppas att du hittade rätt hos SE. Annars har jag hittat en ÅF åt dig: lkino AB, Renstiernasgatan 33, Kiruna

Ja nu har jag kört P800 efter uppgraderingen. Fram och tillbaka (i menyerna) Märker i nuläget inget av skillnaden efter nya programvaran. Ingen vill heller inte svara på - eller vet inte - vad skillnaden skall vara.
Som sagt, jag märker ingen större skillnad ännu.
Kommer det, så hör jag av mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-29 22:30
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: adress@mac:
Ja nu har jag kört P800 efter uppgraderingen. Fram och tillbaka (i menyerna) Märker i nuläget inget av skillnaden efter nya programvaran. Ingen vill heller inte svara på - eller vet inte - vad skillnaden skall vara.
Som sagt, jag märker ingen större skillnad ännu.
Kommer det, så hör jag av mig.

Inga framgångar med något slag av synkronisering med Mac? Den stödjer ju SyncML, så jag tycker iSync borde kunna stödja den..

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-01-30 00:07
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: adress@mac:
Ingen vill heller inte svara på - eller vet inte - vad skillnaden skall vara.

Jag vet inte heller så noga vad som är nytt mer än att ljudkvaliteten fixats till. Från Sony Ericsson fick vi (uppdateringsställen) följande info:

Description: To improve the audio quality when making calls, an adjustment of the audio filters has been done via the software.
Note: This audio Patch is already implemented in units produced from 03W04.

Hasse

Edit: Felstav

[ 30. januari 2003, 00:08: Meddelandet ändrat av: Hasse A ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Hasse A:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: adress@mac:
Ingen vill heller inte svara på - eller vet inte - vad skillnaden skall vara.

Jag vet inte heller så noga vad som är nytt mer än att ljudkvaliteten fixats till. Från Sony Ericsson fick vi (uppdateringsställen) följande info:

Description: To improve the audio quality when making calls, an adjustment of the audio filters has been done via the software.
Note: This audio Patch is already implemented in units produced from 03W04.

Hasse

Edit: Felstav

Det var nog en nedgradering, för det var jävligt dåligt ljud när jag ringde till dig igår. Hörde knappt vad du sa.

Ny uppgradering igen ! Fick precis ett meddelande från SE, där man säger att nu heter senaste programvaran till P800 R1D. Igår var det R1C, och ursprungligen R1B. Ja, man blir aldrig riktigt klok på SE. Nu skall jag kolla vidare angående uppgraderingar, men viktigast- vad gör dom för skillnad ?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 10:50
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: marcus:
Inga framgångar med något slag av synkronisering med Mac? Den stödjer ju SyncML, så jag tycker iSync borde kunna stödja den..

Det verkar vara en väldigt utbredd missuppfattning att iSync stödjer SyncML. Det gör den inte, den synkar med IrMC.

Nu har jag provkört telefonen efter uppgradering till R1D, vilket enligt SE är den senaste programvaran (03-01-29) Fan trot ! I vart fall har ljudet blivit mycke bättre, och bara det är ju värt besväret. Lite inställningar ser annorlunda ut...annars vet jag inte vad som förändrats.
Den som lever få se.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-31 09:57

"Min" butik, tillika en av Sveriges största mobil-ÅF (Adapt), finns med i Service Point-listan, men säger ändå att de inte kan uppgradera min P800. De måste skicka den till Ericsson vilket tar 8-10 dagar.
Om ett par veckor ska de få utrustning för att kunna göra det själva.
Är det Adapt som är sega, eller har denna uppgradering bara hunnit komma ut till vissa utvalda serviceställen?

Dåligt av din ÅF. Uppdateringarna görs via dator, och den "utrustningen" borde dom införskaffat för länge sedan. Eftersom du bor i Uppsala, så ta dig ner till huvudstaden, och gör uppdateringen där. Exempelvis enligt följande adress:
STOCKHOLM CITY
ANOVO Nordic AB
Postadress: Box 22058,
104 22 Stockholm
Besöksadress: Kungsholmstorg 4
Tel: +46 (0)8-654 25 00
Fax: +46 (0)8-654 99 55
E-mail: [email protected]

Eftersom dom inte säljer telefoner, utan "endast" servar och reparerar, dessutom akturiserade för bla. Ericsson och Nokia, så kanske det är dit en del butiker skickar sina problem. Uppdateringen tar mellan 1/2 till 1 timma. Ta en promenad i vår vackra huvudstad. Det är bara 50 meter till vattnet.

Jag har uppdaterat min P800 vilket var värt mödan. Men nu kan jag inte justera volymen på väckarklockan... Den står alltid på max, vilket minst sagt är alldeles för högt. Alla andra funktioner kan jag justera volymen på, men väckarklockan kör alltid på max.

Någon som haft samma problem och vet hur man löser det?

Det blev följden när SE tog bort möjligheten att justera volymen på systemljudet i senaste uppdateringen. Detta löste tydligen ljudproblemet(vid samtal) för dom, men blev en nackdel för oss användare, som ex. väckningen. Men man vaknar ju i alla fall.....

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: adress@mac:
Det blev följden när SE tog bort möjligheten att justera volymen på systemljudet i senaste uppdateringen. Detta löste tydligen ljudproblemet(vid samtal) för dom, men blev en nackdel för oss användare, som ex. väckningen. Men man vaknar ju i alla fall.....

Det låter som att dom hittat en riktigt usel lösning på ljudproblemet..

Nåväl, det verkar dessutom som att möjligheten att ha vibrator på när det ringer är borttagen också, stämmer det månntro?

Nej det stämmer inte. Det fungerar utmärkt. Tidigare på T68i hade jag det problemet, men inte på P800.
Kanske är du tvungen att återställa telefonen till lev.läge, även om det ställer till vissa problem med backup osv.
Å andra sidan blir nog resultatet detsamma med en ev. uppdatering. :rolleyes:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: adress@mac:
Nej det stämmer inte. Det fungerar utmärkt. Tidigare på T68i hade jag det problemet, men inte på P800.
Kanske är du tvungen att återställa telefonen till lev.läge, även om det ställer till vissa problem med backup osv.
Å andra sidan blir nog resultatet detsamma med en ev. uppdatering. :rolleyes:

Nja, men grejen var att jag inte ens kunde ställa in vibration när den kom direkt från uppdateringen (=leveransläget). Har du lust/ork att förklara vart man får igång vibratorn..?

Ny spännande uppgradering på gång! (Igen)

Sammanfattning:

1. Bättre bluetooth-programvara
2. Bättre digitalbilder med kameran
3. Uppgraderingen går eventuellt att installera själv, från nätet
4. Inbyggd flatbädds-scanner*

Säga vad man vill om Sony Ericsson, men killarna och tjejerna som utvecklar programvaran ligger inte på latsidan.

* OK, detta var ett skämt dock.

Nyheten om ny programvara finns redan i ett inlägg från 2 mars. Men jag ser det som en påminnelse.

1
Bevaka tråden