Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rotera bildskärm 180 Macbook!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-04 17:14

Jag har datorn i min båt å har kommit på hur gryymt bra det skulle bli om jag kunde rotera macbookens egen bildskärm. Kan inte se att det går på något uppenbart sätt. Finns väl kanske nåt insticksprogram. Hoppas jag.
Nån som vet?

myvket vänligt,taxam
/Nilats

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-04 17:41

Det går inte helt enkelt. Apple har valt att inte ha med funktionen i OS 10.5 Leopard.

Altså möjligt rent hårdvarumässigt men mjukvaran tillåter inte det på grund av ett beslut inom företaget.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-04 19:15

Det är väl ungefär det jag börjar inse oxå. Har hittat ett program smsrotated som roterar bildskärmen alltefter vilket läge man intar. Verkar dock vara ett testprogram. Känns inte tillräckligt stabilt för båten o navigationsprogrammet.
Ja då va de ju då svårt. Skulle det kunna tänkas gå med ett lämpligt unixkommando?
Är inte alls bevandrad i detta men............? Nån kanske vet?

/n.

Alltså menar du att vrida innehållet i skärmen eller hela skärmen? Eller menar du att vrida skärmen efter innehållet?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-04 21:54

Jag vill alltså montera min laptop i taket på båten. Jag vill då att allt på skärmen ska rotera 180 grader. Till mitt navigationsprogram kan jag sen bara ha en trådlös mus.
Detta skulle bli så jäkla bra om jag bara nu kunde rotera skärmjäveln.

/n.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-05 00:19

Det finns ju nåt som heter X11. De e väl där dom vassa killarna håller till? De e väl motsvarande terminal i linux?
Utan att riktigt fatta grejjen tycker jag att i x11 borde man kunna "prata" med grafikkortet
å få det att rotera 180.......kanske?

/n.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 04:25

En extern skärm kan vrida bilden. Det borde finnas nått hack för att fixa det även med den inbyggda skärmen!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-08-05 06:37

I Bildskärmsinställningar finns den här inställningen,

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-05 10:02

Nej det gör det inte! Intepå en macbook med leopard. På min sons macmini funkar det, han har oxå leopard.

/n.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-08-05 18:56

Jag har Macbook med Leopard, hmm. Mysko det här.

Upptäckte nu att det endast är på min Cinema Display roteringen görs. Sorry för missen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-16 02:08

SMSRotateD

verkar göra det du vill.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-16 09:28

Nja, det verkar vara ett verkligt demoprogram. Vad jag kan förstå går det inte ens att köpa. Demoversionen funkar i ca 10 min. Det står om programmet att man ska kunna låsa skärmen i tex 180. Sen förstår jag det som att i den kommande boken som man då ska köpa kommer det att beskrivas hur man kan göra detta i det kommande färdiga programmet.
Dock visar det ju att det går att rotera macbookens egna skärm.

Jag har kollat lite på olika unix/linux sajter o försökt förstå om det skulle kunna hjälpa men inte kommit nån vart.:'(

/n.

Det du kan ladda ner är ett demoprogram du får köpa det för $109 för att få full funktionalitet. Som jag kan förstå dig gör väl detta program exakt det du vill?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-16 16:37

Alltså dom verkar vilja sälja en bok. Sen säljer dom då en cd, men jag kan inte hitta vad denna cd faktiskt innehåller. Kan du? Jag vill ju säkert veta att den innehåller just det som jag är intresserad av. Hursomhelst skickade jag ett mail till snubben, får se om han hör av sig.

/j.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-17 00:53

Har du ett ATI kort och en äldre MacBook tror jag du kan ladda hem ATIs Apple drivrutin, då kan du rotera skärmen. Men jag är lite osäker då jag inte testat det på ett tag. För Intel burkar tror jag inte det finns några "andra" drivrutiner än dom Apple tvingar på oss med sådär 10 års mellanrum.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-17 09:22

Det här programmet fungerade på min mbp med ati-kort, men enligt tillverkaren fungerar det inte på macbook. Testa och se!
Mage Software > Display Rotation Menu

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-17 11:59

Tyvärr säger det programmet bara "rotation not suported". Min macbook heter, tror jag MacBook3,1.
Så här står det i system information:
Intel GMA X3100:

Styrkretsmodell: GMA X3100
Typ: Bildskärm
Buss: Inbyggt
VRAM (totalt): 144 MB
Tillverkare: Intel (0x8086)
Enhets-ID: 0x2a02
Revisions-ID: 0x0003
Bildskärmar:
Färg-LCD:
Bildskärmstyp: LCD
Upplösning: 1280 x 800
Djup: 32 bitars färg
Inbyggt: Ja
Core Image: Maskinvaruaccelererad
Huvudbildskärm: Ja
Spegel: Av
Uppkopplad: Ja
Quartz Extreme: Stöds
Bildskärmskontakt:
Status: Ingen bildskärm ansluten

Men, jag förstår inte vad mitt grafikkort heter? Säkert nån av er.

vänligen
/n.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-17 13:59

......mmmmm, jaha, Intel GMA X3100 är tydligen kortet, eller istället för kortet!

/n.

köp en extern LCD och snurra på den rent fysiskt.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-08-22 09:33
Ursprungligen av grodkungen:

köp en extern LCD och snurra på den rent fysiskt.

Köper han en extern skärm kan han ju fästa den i taket UTAN att rotera på den.. Men det är väl inte riktigt det som är grejen här.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-23 02:28

Nä, precis. I min lilla,lilla segelbåt, måste jag spara väldigt på strömmen. En extra skärm kommer absolut att ta extra mycket mer. Processor kraft etc. Är det inte oxå faktiskt rent utav löjligt att detta inte vill lösa sej?? Hårdvaran stödjet ju rotation! Jävligt irriterande.

/j

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-26 07:47

Har du provat SMSRotateD

jag har inte men det ser ju lovande ut för vad d behöver:

http://www.osxbook.com/software/sms/smsrotated/movies/SMSRotateD.mov

1
Bevaka tråden