Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Unix (Darwin) & OS X

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att lära mig Unix för tillfället, men ska fråga hur Unix funkar på OS X? Kan man göra det mesta i OS X i Unix och upplever ni det som mer effektivt?

Hälsningar, Felix!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-02 00:02

Well, unix funkar som Unix alltid gjort på OSX. Posix-standard som nu är komplett är bra att luta sig emot. Första versionerna hade lite problem med gnu-configure, men i senare versioner är det inga problem att ladda hem paket och köra configure, make och make install.
Lära sig Unix och terminalkommandon, pipes, etc är en bra investering, så fortsätt med det. Sedan kommer Du alltid att ha ett terminalfönter öppet när Du loggat in på Mac:en.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-02 23:25
Ursprungligen av Felix.Thalen:

Kan man göra det mesta i OS X i Unix och upplever ni det som mer effektivt?

Det beror på vad du menar. Många Unix-saker kan man göra på OS X och då är det lika effektivt som på vilken Unix som helst. Däremot är det ju mycket enklare att använda det grafiska användargränssnittet i Mac för de flesta vardagliga sakerna. Att läsa mail med nått kommandoradsbaserat Unixprogram istället för Mail.app är t.ex inte att föredra!
Unix och alla dess tillbehörsprogram är ju väldigt bra att ha när man har lite speciella behov. De kompletterar varandra mycket bra tycker jag.

Om jag bara fick välja en av dem så skulle jag bli ledsen. Att få båda gör mig glad.

Skilj på kommandoraden och Unix. Unix är inte en gammalmodig, primitiv kommandotolk, det är ett operativsystem. En helt annan sak. Unix kör man hela tiden, OSX är en Unix. Möjligen kan man säga att de program som använder Unix-APIer är "Unixprogram".

Vad gäller kommandoraden så har jag en övertygelse: Allt man kan göra på kommandoraden går att göra lättare, snyggare och säkrare i ett GUI-program, bara någon gör programmet. Och att göra det är inte mycket svårare än att göra ett risigt CLI-program.

1
Bevaka tråden